سینماسینما، آرین نغزگو
«پوست» نخستین ساخته بلند سینمایی دو برادر فیلمساز یعنی بهمن و بهرام ارک است. اِشراف این دو برادر به سینما برای اولین بار در ساخت فیلم کوتاه «حیوان» عیان شد. این فیلم جوایز داخلی و خارجی را از آن خود کرد و سَنَدی برای تولد دو فیلمساز توانمند شد که وسواس زیادی در ارائه فرم و محتوای استاندارد سینمایی دارند.
برادران ارک در ساخت فیلم «پوست» اسیر کلیشههای سینمایی نیستند، از الگوهای همیشگی فاصله میگیرند و به دنبال خلق امضای خود بر فیلمشان میروند و در نهایت یک عاشقانه ترسناک با توجه به قواعد ژانر خلق میکنند که کپی از فیلم دیگری نیست.
نوآوری و خلاقیت فیلمساز از ایده «پوست» آغاز میشود. فیلم بجای تعریف روایتهای پرتکرار از طبقات مختلف شهرنشین؛ سراغ بخشی از جامعه ایران و خرده داستانهایی که ریشه در رسوم محلی و به اصطلاح فولکلر منطقه آذربایجان دارد میرود تا یک درام عاشقانه را روایت کند.
قصه در روستایی روایت میشود که در آن سحر و جادو هنوز از رونق بسیاری برخوردار است. «آراز» که شخصیت اصلی و پیش برنده داستان است، شیفته عشقی بی ثمر اما دیرپاست. او دختری به نام «مارال» را از دیرباز دوست دارد اما مادر آراز که فردی متبحر در جادوگریست، با نوشتن جادو بر روی یک تکه پوست از پیوند آراز و مارال جلوگیری میکند زیرا آراز تنها پسر اوست و ازدواج او را دلیلی بر جدایی از خودش میپندارد.
در زمینه فیلمنامه، برادران ارک نقل قولها و قصههای عامیانه که طی سالها به شکل سینه به سینه نقل شدهاند را با یک پیرنگ عاشقانه و چاشنی ترس خوراک مخاطب میسازند و شخصیتهایی خلق میکنند که در خدمت جغرافیای فیلم به درستی حرکت میکنند.
همچنین این دو فیلمساز از یک آواز خان محلی که در زبان ترکی به آنها «عاشیقلاری» گفته میشود به عنوان راوی سخنگوی قصه استفاده کردهاند که بخشهایی از قصه را در قالب موسیقی و آواز محلی روایت میکند. به نظر میرسد فیلمساز برای کاهش زمان فیلمبرداری و سرعت به پروسه تولید از این شیوه بجای قصه گویی بصری و سینمایی استفاده کرده که یکی از آسیبهای فیلم است اما جایگزینی یک راوی سخنگو با یک آواز خان محلی خود نشان از هوش فیلمساز در رسیدن به هدفش دارد.
مشکل اساسی فیلم اما معلق بودن روایت در شکل دهی به ژانر است. فیلم نه آنقدر ترسناک میشود که مخاطبش را با ایجاد تعلیقهای پی در پی و وحشتناک میخکوب کند و نه آنقدر به یک روایت رمانتیک و عاشقانه نزدیک میشود که جریان سیال لطیف و ظریف این عشق ذهن مخاطب را همراه قصه کند. ترکیب اینها با برداشتهای طولانی، فضا سازی سرد و ضرباهنگِ کندِ بخشهایی از فیلم موجب خستگی تماشاگر میشود.
نکته مثبت اما برآیند کارگردانی مشترک این دو برادر است که به وضوح فراتر از فیلمنامه «پوست» رفته. این دو فیلمساز با انتخاب چند نابازیگر در نقشهای اصلی اعتماد به نفس خود را در بازی گرفتن از آنها به نمایش میگذارند که بازیهای یکدست و باورپذیر این فیلم مهر تائید بر توانمندی برادران ارک در این زمینه است.
ساخت فیلم ترسناک در سینمای ایران که استعداد زیادی در ژانر وحشت نشان نداده همیشه راه رفتن روی لبه تیغ است. با این وجود، خوشبختانه برادران ارک در مقوله گریم، طراحی صحنه و در مجموع ایجاد موقعیتهای ترسناک سربلند بیرون آمادهاند. موقعیتهایی که با کوچکترین لغزشی فیلم را تبدیل به کمدی ناخواسته میکند که این دستاورد، نقطه عطفی در شیوه کارگردانی فیلم «پوست» است.
فیلمبرداری فیلم نیز بسیار با وسواس و دقیق انجام شده، انتخاب قابهای مناسب و همچنین نورپردازی در کنار موسیقی متن تاثیرگذار که در خدمت صحنههای ترس و عاشقانه فیلم قرار گرفتهاند «پوست» را به فُرمی کلاسیک و استاندارد که در آن به جزئیات فنی توجه زیادی شده رسانده است.
در مجموع فیلم «پوست» علیرغم ضعفهایی در فیلمنامه که نشان از بدنه نحیف فیلمنامهنویسی سینمای ایران است، در فرم و تکنیک خوب عمل میکند. جوان بودن سازندگانش فیلم را از بند محافظه کاری رها میکند و امکان تجربهگرایی به آنها میدهد و در نهایت یک اثر بدیع در مقوله ایده و توانمند در بیان بصری خلق میکند که تلنگری به سینمایی ایران است، سینمایی که سالهاست در طرح مضامین تکراری دست و پا میزند، بیآنکه توجهی به قدرت ادبیات ملی و فولکلر کشور داشته باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- دست و پنجه نرم کردن با محدودیتها/ معرفی تنها فیلم بلند ایرانی راهیافته به بخش رسمی کن
- «پوست»؛ ترجمهای تازه از داستان سحر و ساحری
- از شر طلب عشق نکن/ گفتوگو با بهمن ارک، کارگردان فیلم «پوست»
- آثار راه یافته به جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران اعلام شد
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم موج کیش
- بهرام ارک مطرح کرد/ شرایط ناعادلانهای بر فرهنگ و هنر حاکم است
- پروژه جدید برادران ارک چیست؟
- «پوست» در ژانر وحشت در راه جشنواره فیلم فجر
- فیلم کوتاه ایرانی برگزیده کن شد
- «حیوان»؛ فیلم بدون دیالوگ از ایران در کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه