سینماسینما، حسین آریانی:
«شعله ور» بعد از فیلم خوب و تاثیرگذاری چون «رگ خواب»، پایین تر از حد انتظار است؛ و در رده فیلم های متوسط حمید نعمت الله قرار می گیرد.
«شعله ور» هم مانند «رگ خواب» فیلمی شخصیت محور است. اینجا هم مثل«رگ خواب» تک گویی درونی، مخاطب را به شخصیت اصلی نزدیک تر ، و بُعد روانشناسانه فیلم را پُر رنگ تر کرده است.
البته شخصیت های اصلی این دو فیلم تفاوت بزرگی با هم دارند. «مینا»(لیلا حاتمی) در «رگ خواب» شخصیتی درون گرا، همدلی برانگیز و سمپاتیک دارد؛ در حالی که «فرید»(امین حیایی) در «شعله ور» برون گرا و دافعه برانگیز است. به همین دلیل تماشاگر با شخصیت مینا به راحتی همذات پنداری می کند ولی در مورد فرید این گونه نیست.
نعمت الله که در پرداختن به مضامین بکر و شخصیت هایی دیده نشده و منحصر به فرد در سینمای ایران (ولی آشنا در درون جامعه) تبحر دارد؛ اینجا هم شخصیتی را پیش رویمان قرار می دهد؛ که مانند برخی از آدم های دور و برمان، یک بازنده تمام عیار است.
مسلما دنبال کردن شخصیتی منفی چون«فرید» برای بسیاری از مخاطبان نمی تواند جذاب باشد (آمار فروش فیلم پس از اکران یک ماهه آن، هم موید این مدعا است)؛ اما تازگی و کنجکاوی برانگیز بودن و پرداختِ روانشناسانه و ملموس شخصیت «فرید» ؛ بهر حال جذابیت هایی دارد که گروهی از تماشاگران را تا انتها با فیلم همراه می سازد .
«فرید» قبلا اعتیاد داشته، و در زندگی اش اشتباهات متعدد و بزرگی انجام داده است . در کنار آن ظلم ها و تبعیض های پیدا و پنهان جامعه و خانواده هم مزید بر علت شده و یک زندگی سراسر شکست و تحقیر برای او ساخته است.
به تدریج این ناکامی ها بدل به عقده هایی عمیق و ویرانگر در روح و روان«فرید» شده اند. در این میان حسادتِ او در حقیقت بازتاب و نِمود بیرونی این عقده ها است.
«فرید» که از پذیرش هر مسئولیتی در زندگی اش، سر باز می زند؛ حتی ذره ای احساس مسئولیت، در قبال عزیزترین فرد زندگی اش یعنی پسر نوجوانش(و تنها کسی که از خانواده و خویشاوندان برایش باقی مانده) ندارد؛ اما وقتی می بیند که پسرش شیفته مهارت و از خودگذشتگی مردِ غواص شده است؛ مضطرب و نگران می شود. شیفتگی پسر به غواص در «فرید» احساس نگرانی و خطرِ از دست دادن جایگاهی را برمی انگیزد که خود، هرگز نزد پسرش نداشته؛ و هم اکنون از آنِ فردِ دیگری است.
از ابتدا تا یک سوم پایانی فیلم، «فرید» برای پاسخ گویی به عقده حقارتش به نفی دیگران می پردازد (با انکار توانایی ها و قابلیت های دیگران)؛ و در اواخر فیلم اما به از میان برداشتن کامل آن توانایی ها و قابلیت ها می رسد.(با حذف فیزیکی فرد برخوردار از آن توانایی ها). به این ترتیب حسادتِ بیمارگونه «فرید» به مرد غواص، سیر قهقرایی شخصیت او و اضمحلال درونی اش را کامل می کند.
رفتارِ بی رحمانه«فرید» با غواص، در اواخر فیلم، تماشاگر را غافلگیر و شگفت زده می کند. بی رحمی و قساوتی که برخاسته از رفتارِ عقده ایِ افراطی اوست.
این رفتاری است که «فرید» از همان آغاز فیلم نسبت به برخی از اطرافیانش دارد. بدین معنی که وقتی احساس حقارتی نسبت به دیگری در او ظاهر شد، آن فرد را آماج رفتار تند و پرخاشگرانه خود قرار می دهد. رفتار عقده ای افراطی فرید اما در انتهای فیلم به حد نهایی خود می رسد.
رفتارِ عقده ایِ افراطی، حد ناشناس و اغراق آمیز است؛ بدین معنی که با کوچکترین محرکی(در اینجا شیفتگی پسر«فرید» به یک فرد موفق)، عقده های فروخورده و عمیقی در درون فرد بیدار می شود؛ و گاه توفانی از حسادت، خشم وخشونتی ویرانگر و بی سابقه از راه می رسد.
البته در عین شگفتی این رفتارِ «فرید»(و اصولا هر آدم مبتلا به عقده های فروخورده دیگری) پیش از دیگران، به خود او آسیب می رساند. به همین دلیل است که فرید را حتی پس از عقده گشایی بی رحمانه و تلاش برای فرو نشاندنِ حسادت بیمارگونه اش، هرگز خوشحال نمی بینیم.
به عبارت دیگر «حسادت»، در حقیقت احساس شکست و ناکامی و به دنبال آن گاه ابراز و اِعمال خشونتی است که به گمانِ فردِ حسود می تواند از درد و رنج و حقارت او بکاهد؛ در حالی که چنین نیست، و چنین فردی در حقیقت در حال خودزنی است.
«شعله ور»خط داستانی مشخص و پُر رنگی ندارد؛ و نعمت الله بیش از آنکه انرژی خود را معطوف به سامان دهی یک کلیت منسجم کند، صَرفِ پرداختن به جزئیات روابط و رفتارها میکند؛ و اوج این پرداختنِ به جزئیات را در شخصیت پردازی «فرید» متبلور می یابیم. شخصیتی که پرداختِ جزء نگرانه و روانشناسانه نعمت الله از او آنتاگونیستی تمام عیار(و البته به همان میزان پلید و دافعه برانگیز) ساخته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دارا حیایی: پدرم تا کی میتواند نقش یک پسر جوان را بازی کند؟
- «کوکتل مولوتف» آماده نمایش شد
- امین حیایی و امیر جعفری با یک کمدی به سینماها میآیند
- فیلمبرداری «کوکتل مولوتف» به پایان رسید
- «رقصنده» با حیایى و جعفرى غافلگیرى جدید گیشه
- معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی: وضعیت «قاتل و وحشی» تغییر نکرده/ پروانه نمایش فقط برای خارج از کشور
- گفتوگو با امین حیایی/ به سرنوشت اعتقاد دارم/ آنچه در مسیرم قرار میگیرد برایم درست است
- داوران فصل سوم «عصر جدید» معرفی شدند
- گرگها زمستان ندارند/ کوتاه درباره فیلم «برف آخر»
- گرگِ آخر/ نگاهی به فیلم «برف آخر»
- بلاتکلیف، روان، بیجان/ نگاهی به فیلمهای «هِناس»، «برف آخر» و «بیمادر»
- پیچیده، ساکت، عاشق/ نگاهی به فیلم «برف آخر»
- مردد و کمرنگ/ نگاهی به موسیقی فیلم «برف آخر»
- دلدادگی در بستر برف/ نگاهی به فیلم «برف آخر»
- بازیگری که برای حرفهای ماندن میجنگد/ به بهانه حضور امین حیایی در «برف آخر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!