سینماسینما، مازیار معاونی
نمایش «ماه بر ترک اسب پیر» که این روزها آخرین اجراهای خود در خانه نمایش «مهرگان» را سپری میکند به مقولهتی پرداخته که شاید در سالهای اخیر چندان مورد توجه کارگردانان عرصه تئاتر نبوده است، مقولهای به نام «مهاجرت و تبعات ناخوشایند آن» که اگرچه موضوع جدید و بِکری نیست اما در عین حال از آن دست مقولاتی است که هرگز و تحت هیچ شرایطی از دایره دغدغههای بشری حدف نمیشود و بعید است برای طولانی مدت تحتالشعاع دیگر دغدغههای امروزی بشر همچون همهگیری کرونا، التهابات سیاسی و نظایر آنها قرار بگیرد. ایوب آقاخانی که ید طولایی در نگارش متنهای نمایشی دارد و در عین حال بازیگر صاحب سبکی نیز به حساب میآید متنی را برای نمایش بحران هویت بسیاری از مهاجرین ایرانی و اتصال ذهنی آنها به سرزمین به رشته تحریر در آورده که به اصطلاح متنی است اندازه و آنچه که باید و شاید در نگارش آن لحاظ شده است، سرنوشت تلخ و غمبار مردی میانسال که در سالهای جنگ همچون بسیاری از دیگر هموطنان گریزان از جنگ و بمباران و… به امید دست یافتن به زندگی بهتر مهاجرت کرده و در غربت آنچه که نصیبش شده، تنهایی است و دوری از خانواده و ریشههای هویتی که اساس و جوهر زندگی هر انسانی را تشکیل میدهند.
انتخاب محمد عبدالهادی در گزینش بازیگری که خود نویسنده متن بوده انتخاب بجا و تحسین آمیزی است، ایوب آقاخانی با سابقه طولانی در بازیگری و به ویژه بازیگری رادیویی در متنی که تک پرسوناژ و منولوگ محور بودن آن، نقش عنصر بیان نسبت به اَکت (در مفهوم به کارگیری بدن) را پررنگ تر میکند یکی از بهترین گزینهها برای ایفای نقش مرد مهاجر (داوود مینو) بوده است. نقشی دشوار در زمانی نزدیک به پنجاه دقیقه که بدون سوابق صداپیشگی و مهارتهای بیانی و صد البته تجارب بازیگری بعید است به شکلی قابل دفاع از کار در بیاید. به جز اینها، عبدالهادی با رویکرد امروزی نسبت به تئاتر که بیتردید از خود زندگی و مناسبات مدرن جاریِ آن برخاسته است تصویر گوشی و لپ تاپ کاراکتر بر روی وال (پرده مقابل صحنه) را برای تماشاگر به نمایش گذاشته است، تصمیمی هوشمندانه که به جز امتیاز غافل نبودن از مناسبات دنیای امروزی آدمها، به شکلی برشت گونه تماشاگر را در موقعیتی خاص قرار داده است در این موقعیت خاص هم دیوار چهارم به شکلی پشت سر گذاشته میشود و هم تماشاگر در وضعیتی خاص قرار گرفته که فراتر از موقعیت نظارتی معمولِ بیننده نسبت به صحنه و وقایع آن، امکان رصد دقیق و لحظه به لحظه گفتگوها (چت های) خصوصی کاراکتر با شخص آن سوی خط هم برایش فراهم شده است حال آنکه در زندگی روزمره جز با پنهانی نگاه کردن به صفحه گوشی اطرافیان و یا دریافت اسکرینشاتهایی که تقریباً همیشه گزینشی و انتخاب شده هستند دور از دسترس مینماید. مجموع این ویژگیهای منحصر به فرد که با نقشآفرینی خوب و ضربآهنگ روان حاکم بر کار همراه شده، نمایشی را خلق کرده که تک پرسوناژه بودن و منولوگ محور بودن آن به چشم نمیآید و حسی دلنشین و خاطرهای ملموس و باورپذیر را در ذهن و حافظه مخاطب بر جای میگذارد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- ایوب آقاخانی: تلاش جوانان برای پرکردن جای خالی بزرگان تئاتر جای تقدیر دارد
- «فصل خون» به تالار حافظ میرود/ آغاز بلیتفروشی
- «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار» با حضور بازیگران جدید در تالار وحدت/ آغاز بلیتفروشی از امروز + تیزر
- انتشار فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامهنویسی «چهارراه»
- «شمعدانیها» به سنگلج میروند
- چهلمین کتاب ایوب آقاخانی منتشر شد
- تلهتئاتر «شام یکشنبه» به مراحل فنی رسید
- تصویربرداری تلهتئاتری با بازی الناز حبیبی و ایوب آقاخانی آغاز شد
- تمدید مهلت اولیه ارسال آثار چهارفصل تئاتر ایران
- توضیح مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی درباره ممنوعیت طراحی حرکت
- اعلام جزئیات اختتامیه دومین مسابقه نمایشنامهنویسی «چهارراه»
- اعلام نامزدهای دومین مسابقه نمایشنامهنویسی «چهارراه»
- آیین اختتامیه «چهار راه» نیمه اسفند برگزار میشود
- نمایش «ماه بر تَرکِ اسبِ پیر» در خانه نمایش مهرگان روی صحنه میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد