سینماسینما، سام بهشتی
مصطفی کیایی جزو فیلمساز های شاخص و محترم سینمای ایران است و همین مطرح بودن و شاخص بودنش باعث می شود که وقتی فیلم تازه ای می سازد، همه توجه ها را به خود جلب کند، او سینما را میشناسد، فیلمنامه نویس ماهر و کارگردان به شدت باهوشی است و این روزها باید گفت که ذائقه مخاطبش را هم به خوبی میشناسد، اما «مطرب» تازه ترین فیلمش نسبت به خود کیایی جهان متفاوت تری دارد، فیلمسازی که همیشه دغدغه اجتماعی داشته است این بار هم می خواهد قصه ای را از دل تاریخ زنده نه چندان دور و همین سی سال گذشته روایت کند.
«مطرب» کمدی نیست، اگر هم بخواهیم در تقسیم بندی ها ژانر آن را بگنجانیم، باید گفت یک کمدی تلخ است، حرف دارد و قصه اش جوندار است، در لایه های زیرین، از هولناک بودن رنجی که شخصیت اول قصه اش متحمل شده حرف می زند، «ابراهیم خوش سینه» قهرمان نیست و مشخصه هایش را ندارد اما مخاطب او را باور می کند، در فاینال با او همذات پنداری می کند و همین که مخاطب با او همراه میشود و قصه اش را می شنود یعنی که فیلمساز توانسته اثر گذاری اش را داشته باشد.
مطرب مبتذل و سخیف نیست، از ناگفته ها می گوید اما چون تلخ و گزنده است برچسب ابتذال میخورد، استاد بیضایی در یکی از مصاحبه های اخیرشان درباره اجرای نمایش «طرب نامه» گفته بودند که این نمایش برای این روی صحنه رفت تا گوشه از زحمات هنرمندانی که یک عمر لقب «مطرب» گرفتند را بازگو کنم (نقل به مضمون)، به نظرم اثر تازه مصطفی کیایی هم به این رسالت پایبند است و شاید قطعه دیگری از این پازل است. تعبیرها و تحلیل های متفاوتی از این فیلم در گوشه و کنار شده است و جریان های سیاسی و جناح بندی ها تعابیری به فیلم الصاق می کنند که اصلا به فیلم نمی چسبد، «مطرب» ضد انقلاب نیست و نمیخواهد فرهنگ دوران پهلوی دوم را به رخ بکشد، فقط بی ادعا دارد قصه میگوید و فیلمساز این بار از زوایه دید یک هنرمندی که سال ها به او گفتند «مطرب» می خواهد به دنیا نگاه کند.
پرویز پرستویی در مطرب جذاب است و تکرار نشدنی، هنوز به زیبایی، اقتدارش در بازیگری را به تصویر می کشد، پرستویی همان «ابراهیم خوش سینه» است که سال ها متحمل درد و رنج بوده است و با بازی تکنیکی اش توانسته به این کاراکتر جان ببخشد. شاکردوست هم وجهه دیگری از توانایی اش را به رخ می کشد و بازیگر ترک هم حضورش تو ذوق نمی زند.
این نسخه از فیلم که در حال اکران است، قیچی خورده است و نمیتوان بیشتر از این درباره فیلم نوشت، چون ممکن است اصالتش زیر سوال باشد، مخاطب در مواجهه با این قصه ممکن است در لحظه هایی دچار سردرگمی شود اما همه این ها به این دلیل است که اکران فیلم یک هفته با تاخیر آغاز شد و فیلم اسیر ممیزی های بی مورد شد.
«مطرب» شریف است چون با مخاطبش صادق است، ادعای کُمدی بودن هم ندارد، فیلمساز خوش سلیقه سینما، این فُرم را برای بیان روایتش به کار گرفته و تمیز پیش رفته است و همین که مخاطبش را با خود همراه می کند، اتفاق جذابی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگوبا پرویز پرستویی درباره کارهای اجتماعی اخیرش و محدودشدن فعالیتهای هنریاش
- فیلمی که ایرانیها و ژاپنیها را دور هم جمع کرد
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- تیزر موسیقی-نمایش «علمدار» منتشر شد
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- نقد پرویز پرستویی به طراحان گریم/ گوش شکسته نشان خلافکارها نیست
- اکران «داستانهای هزار و یک روز» در خانه هنرمندان ایران
- کیومرث پوراحمد : همۀ ما دوستان سینمایی و غیر سینمایی به نوعی مدیون حبیب احمد زاده هستیم
- سایت تابناک : پس ازپرستویی، نوبت ترور شخصیت کدام چهره غیربرانداز است؟
- پرویز پرستویی و تکتیرانداز آمریکایی
- کامیابی بیکموکاست کرامت
- او همان حاج کاظم آژانس شیشه ای است
- انتقاد تند پرویز پرستویی از تهیهکننده فیلم «بی همه چیز»/ حیف که خستگی کار در تنمان ماند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است