سینماسینما، رضا صائمی
در نظر سنجی از ۴۰ منتقد و نویسنده سینمایی سایت سینماسینما فیلم هامون به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران انتخاب شد. فیلم کالتی که در ذهن و خاطره بسیاری از سینمادوستان همچنان به حیات خود ادامه می دهد و فراتر از یک متن هنری وسینمایی به عنوان بخشی از خاطرات نوستالوژیک یک نسل در حافظه تاریخی آنها ثبت و ماندگار شده است. در ساحت سینمای روشنفکری ایران شاید هیچ اثری به اندازه هامون، منزلت و اعتبار نداشته باشد. حضور خسرو شکیبایی در بهترین نقش خود حمید هامون در این ماجرا بیتاثیر نبوده است، اما همه چیز برای نسل دیروز به جذابیت بازی خسرو شکیبایی برنمیگردد و بیش از آن به تصویری است که او از روشنفکر آن سالها در بیقراریها، تعارضها، دست و پازدنها و آویزان بودن هامون بین زمین و آسمان، سنت و مدرنیته و ایمان و عشق ارائه میکرد. طبقهای از نظام اجتماعی و فرهنگی که اگرچه از طیفهای گوناگونی از طبقه اقتصادی برآمدهاند، اما از حیث جهانبینی و ایدئولوژی و حتی رفتارشناسی فردی به هم شباهت دارند و البته دنیایی از درد و رنج و رمز و راز و عشق را به قول حمید هامون تجربه میکنند. شاید اگر بخواهیم بانگاهی جامعهشناختی این طیف را در درون ساختار اجتماعی صورتبندی کنیم باید آنها را به طبقه متوسط فرهنگی متعلق بدانیم که زیست ـ جهان آنها در یک تجربه شکننده و پرتعلیق شکل میگیرد که نمیتوان آن را در یک شمایل خاص بازشناسی کرد. نوسان و فراز و نشیبهای روانی ـ رفتاری هامون مصداق همین ویژگی است که البته ازحیث دراماتیک و شخصیتپردازی هم واجد جذابیتهای زیادی است. هامون برای بسیاری از مخاطبان روشنفکر چه سنتی و چه مدرن قابلیت همذات پنداری بالایی داشت و هر طیف و گروهی بخشی از دغدغهها و رنج و دردهای خود را در وی میدید و شمایلی از واقعیت درونی خویش را در هامون پیدا میکرد. وقتی قهرمان داستان به نمادی آینهگون از مخاطبش بدل میشود از دنیای خیالی و ذهنی به جهان درونی و شخصی او وارده شده وخود را تکثیر و تثبیت میکند. هامون در عین حال تصویری از یک فیلم و روایت مدرن از سینما را به تصویر میکشد که در زمان خودش یک نوع ساختارشکنی و نوآوری در فرم محسوب میشد. روایتی پازلگونه و غیرخطی و سرشار از فلاشبکهای متوالی که قصه را در دالانهای متعدد روایت میکرد و با فضاسازی متناسب با موقعیت قصه و جهان درونی قهرمانش، نمونهای موفق از روایت مدرن در سینمای ایران را تجربه میکرد.حالا هر کدام از ما به نوعی هامون و دغدغه هایش را در زیست- جهان فردی و اجتماعی خویش تجربه می کنیم. هامون یک فیلم نیست، روایت تصویری تجربه زیست مشترک روشنفکری در سرزمینی است که که در نهایت روشنفکر را وامیدارد که در اوج تمنا، نخواهد، نخواند و نماند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- بزرگداشت بیتا فرهی و یادبود داریوش مهرجویی در پاریس
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- نمایش مستند «ساختن فیلم گاو» در پاریس
- صدور رای پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش/ متهم ردیف اول به قصاص محکوم شد
- «تناقض»؛ روایتی از قتل داریوش مهرجویی و چند هنرمند دیگر
- ختم رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- تعیین وقت در پرونده داریوش مهرجویی/ صدور رای غیابی برای تتلو
- آشنایی با دکتر سناریو با درآمد هفتهای ۳۰۰ هزار دلار
- صدور کیفرخواست متهمان پرونده قتل مهرجویی و همسرش
- ادای احترام جشنواره کرالا به مهرجویی و گلستان
- پرونده قتل داریوش مهرجویی به دادگاه مطبوعات رسید/ هیات منصفه «رکنا» را مجرم دانست
- نقشی بر آب/ مروری بر کارنامه بازیگری بیتا فرهی
- ادامه تحقیقات درباره قتل داریوش مهرجویی/ کیفرخواست نیمه اول آذر صادر میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
آخرین ها
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد