سینماسینما، امیرعلی نصیری
با انتشار شماره ۵۸۱ مجله فیلم در اسفند ۱۳۹۹، شاهد حوادث ناخوشایندی در سپهر مطبوعات سینمایی کشور بودیم؛ حوادثی که منجر به انتشار بیانیههایی شد و نشان از عمق اختلاف میان پویا مهرابی (صاحبامتیاز فعلی) و هوشنگ گلمکانی و عباس یاری (دو نفر از بنیانگذاران) داشت. به همین بهانه، بسیاری از نویسندگان و خوانندگان شروع کردند به نوشتن درباره اولین مواجهه خود با این نشریه؛ چه در مقام همکار، چه در جایگاه مخاطب.
متاسفانه خود را «مجله فیلمی» نمیدانم که بخواهم از خاطراتم با این نشریه بگویم؛ در نوجوانی کمی هفتهنامه سینما خوانده بودم که چهارشنبهها منتشر میشد، ولی مطالعه جدی سینمایی خود را اواخر دهه هفتاد با ویژهنامه «قاب کوچک» از روزنامه جامجم شروع کردم. دوشنبهها چاپ میشد و آن را در اتوبوس و سر کلاس درس دانشگاه میخواندم. بعد از پایان یافتن چاپش، به دنبال نشریه جایگزین میگشتم. فکر میکنم تابستان ۱۳۸۱ بود که یک شماره مجله فیلم گرفتم؛ یادم میآید مطلبی درباره گزارش اقلیت چاپ شده بود. اما اتفاق مهم زمانی افتاد که تبلیغ صنعت سینما را در آن دیدم و سرانجام شدم نویسنده آن به شرحی که پیشتر نوشتم* و اکنون قصد بازگوییاش را ندارم.
بهغیر از صنعت سینما که بهخاطر همکاری میخواندم، دوره کامل ماهنامه ۲۴ (در زمان سردبیری حسین معززینیا که امیدوارم هرجا هست، سلامت باشد) و ویژهنامههای دنیای تصویر (با یادی از علی معلم بزرگ) درباره سینمای کودک و نوجوان را هم دارم.
غرضم اینجا واکاوی دلایلی نیست که چرا مجله فیلم نمیخوانم یا با آنها همکاری ندارم یا ماجرای تنها مراجعهام به دفتر مجله چه بود که قبلاً به مناسبت در گذشت زندهیاد مسعود مهرابی اشاره کردم؛ بلکه میخواهم به نقش مهم این ماهنامه در ادبیات سینمایی و تربیت تعداد زیادی از منتقدان و مترجمان اشاره کنم. چه مخالف این نشریه باشیم و چه «مجله فیلمی»، نمیتوان منکر این نقش در نزدیک به چهار دهه شد.
شاید این ماجرا برای من که تعطیلی ماهنامه صنعت سینما را پس از قریب به یک دهه همکاری از سر گذراندهام، ملموستر باشد؛ پس به جای اینکه بخواهم در مقام قاضی، حق را به یکی از طرفین دعوا بدهم، به بخشی از آخرین آیه از سوره مبارکه قصص نگاه میکنم که میگوید: «کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ»؛ یعنی هر چیزی هلاک مىشود، جز ذات پروردگار. شاید بهترین درسی که از حوادث پیش آمده برای مجله فیلم میتوان گرفت، همین باشد؛ هیچ چیز در این دنیای فانی، همیشگی نیست.
* «خارجی. روز زمستانی. خیابان ولیعصر»، نصیری، امیرعلی، صد فیلم، صد نقد (جلد دوم)، نماد اندیشه، (۱۳۹۵)، صص ۱۵۱ ـ ۱۵۳٫
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آهو هوشنگ گلمکانی مهرماه به سینماها می آید
- گزارش تحلیلی درباره اکران فیلمهای خارجی در ایران/ مردم حق دارند فیلمهای خوب دنیا را روی پرده ببینند اما…
- بررسی وضعیت نشریات تخصصی مکتوب با حضور هوشنگ گلمکانی و غلامرضا موسوی
- در گذشته سینما رفتن چون دور از دسترس بود، عزیزتر بود/گفت و گوبا هوشنگ گلمکانی و عباس یاری
- رونمایی و اکران مستند رنج زیر پوست / گزارش تصویری
- پایان داوری مرحله دوم جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران
- عباس یاری و کیانوش عیاری، در بلاروزگاری/یادداشتی از دکتر مصطفی جلالی فخر
- بیانیه پویا مهرابی/ تنظیم تفاهمنامه جدید برای انتشار بدون وقفه ماهنامه فیلم
- بیانیه هوشنگ گلمکانی و عباس یاری/ بی هیچ تردیدی ما در میراث «فیلم» سهیم هستیم
- فاجعهای دیگر از مدیران فرهنگی کشور؛ اینبار ماهنامه سینمایی فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





