سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
«پوست» از معدود نمونه های موفق در پرداختن به ژانر وحشت در سینمای ایران است که توانسته با رعایت معیارها و شاخصه های رفتاری و فرهنگی یک جغرافیای بومی و اصیل و تلفیق بهجا و متناسب آن با عناصر سینمایی به یک الگوی قابل اتکا در مجموعه کم تعداد و ناموفق این ژانر در سینمای ایران بدل شود.
بهمن و بهرام ارک در نخستین تجربه سینماییشان پس از ساخت آثار کوتاه مطرح و شناخته شده ای همچون فیلم «حیوان»، همان رویکرد و نگاه تجربه گرا را در پوست نیز امتداد بخشیده اند و از طریق پرداختن به تمی فولکلور که ریشه در سنتها، باورها و عقاید مردمان خطهای خاص دارد به تلفیق آن با درونمایهای عاشقانه پرداخته و بر این مبنا کلیت پلات فیلم را شکل داده اند.
«پوست» به عنوان فیلم اول، اثر بسیار رو به جلو و تقریبا کاملی است و به جز برخی کمداشتهای ضرباهنگ، به ویژه در فصول عاشقانه آغازین و پایانی از وجوه مختلف سینمایی نظیر حرکتهای دوربین و جنس میزانسنها و شیوه دکوپاژ بسیار غنی و قابل بحث است.
این فیلم برادران ارک به واسطه نگاه بومی و برآمده از شناخت محیط، بسیار پرجزئیات و ریزبینانه به همهی اجزایش پرداخت شده و علاوه بر مولفه های فیلمنامهای و مضمونی که اشاراتی به خرافههای رایج نیز دارد، ابعادی از یک قصهی عامیانه را با زبان بصری و جذاب روایت می کند و می تواند هر دو طیف مخاطبین را چه منتقد و چه عامهی مردم را با خود همراه کند.
«پوست» ترجمهای تازه از داستان سحر و ساحری را به شکلی آداپته و امروزین بازگو می کند و به عنوان گامی محکم راه را برای تولیدات بیشتر این قبیل محصولات هموار می سازد تا ثابت کند بسیاری از خطوط قرمز محتوایی و حتی اعتقاد به خطر داشتن سرمایهگذاری برای پرداختن به این گونهی سینمایی ساختگی و بیاساس بوده است.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- دست و پنجه نرم کردن با محدودیتها/ معرفی تنها فیلم بلند ایرانی راهیافته به بخش رسمی کن
- سینمای مستقل ایران در جشنواره کارلوویواری/ ۹ فیلم در بخش مختص ایران نمایش داده میشود
- نگاهی به فیلم «پوست»/ یک نقل قول سینمایی که الگوها را به چالش میکشد
- از شر طلب عشق نکن/ گفتوگو با بهمن ارک، کارگردان فیلم «پوست»
- معرفی برگزیدگان جشن حافظ
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با اسماعیل هویدا، مدیر پردیس سینمایی آستارا/ سینماها امن هستند/ فیلمسوزی مسالهای جدی است
- سه فیلم جدید روی پرده میروند/ اکران «پوست» از ابتدای محرم
- آثار راه یافته به جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران اعلام شد
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم موج کیش
- بهرام ارک مطرح کرد/ شرایط ناعادلانهای بر فرهنگ و هنر حاکم است
- مجوز نمایش سه فیلم سینمایی صادر شد
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- پروژه جدید برادران ارک چیست؟
- فیلم برادران ارک را چگونه بفهمیم؟/ نقدی بر فیلم پوست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر