سینماسینما، آرش عنایتی
تقلیل عنوانِ فیلم به «تلهها» در ترجمه انگلیسی، همان اندازه مبتذل است که در تجلیل از فعالیت سینمایی «ورا چیتیلوا» عنوان میشود که فیلمسازی فمینیست بود. او که حتی پس از وقایع سال ۶۸ کشورش، چک، را ترک نکرد مدتی بعد هم زجر ممنوع الکاری را به جان خرید، در وطن ماند تا بالاخره سالها بعد اجازه یافت تا درد موطن و هموطن را به ظرافت و هوشمندی بیان کند.
فیلمِ زیبای ورا چیتیلوا در ژانر کمدی و زیرژانرِ انتقام، داستان زن دامپزشکی را روایت میکند که پس از آن که توسط دو دوست مورد تجاوز قرار میگیرد آن ها را اخته میکند… تخطی ورا از هنجارهای رایج و نگاه ویژهاش به جامعهای که در آن زیسته، در این خطوط نمیگنجد. او در قالب کمدی، وجه غالب شرایط حاکم بر کشورش را در زمانهی پساکمونیستی به تصویر میکشد. جایی که از امتزاج تبلیغات و سیاست (پیتر و دوهنال) تجاوز میزاید و از همآمیزی آموزش و رسانه (مایکل و آنا) خیانت سر بر میآورد. و این همه، در سیطره و استیلای قدرتی مخوفتر و مردسالارانه رخ میدهند. نمای پایانی از آن بیلبورد کذایی، نه تنها یک پایان واقعبینانه که انجامِ تراژیک یک کمدی را رقم میزند آن هم در پس شعاری تبلیغاتی، بی آنکه به تلهی شعار فروغلطد. هوشمندی ورا، نه فقط در تلفیقها-چه تمهیدات سینمایی و چه مقولات سیاسی- که در نگاه همه جانبهاش حتی در سطح ظاهری داستاناش هم نمود دارد. شدیدترین انتقام و خندههایی که از پس آن میزنیم به آرامی، با ترسیم دقیق پیامدهای پس از آن هتک حرمت -که بسی مهیبتر از آن عمل شنیعاند-به زهرخند مبدل میشوند. آن تاکید مضاعف سکانس نخست بر شوونیسم مردانگی با فهم متداول و کنش متداولتر مردانهی مایکل (که از قضا معلم و فعال محیط زیست هم هست) با قربانی تجاوز، شیرینی خنده و لذت انتقام را به طعمِ تلخِ درک ذلت دنیایی که برای خود و دیگران ساختهایم، تبدیل میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود