علی نعیمی / منتقد:
برنامهسازان ماه رمضان امسال هم مثل سالهای گذشته، بدون برنامهریزی برای این مناسبت کارشان را آغاز کردند؛ برنامهها، فیلمها و سریالهایی از سر رفع تکلیف که انگار مدیران تلویزیون تا یک ماه قبل از آن نمیدانستند ماه رمضان هرساله وجود دارد و باید برای شبها و روزهای آن فکری کنند. در این میان و لابهلای انتقادهایی که البته به برنامهسازی تلویزیون میشود و در میان همه رفتارهای اسپانسر محور برنامههای مختلف، شاید تنها برنامهای که توانسته بعد از مدتی به یک شرایط ایدهآل در نُرم خود برسد، برنامه «ماهعسل» با اجرای احسان علیخانی است. میدانم از همین ابتدا متهم به وارونهنگری و بدسلیقگی میشوم. اما در میان تمام جوکها و لطیفههای تلگرامی که هرساله برای این برنامه ساخته میشود، به نظر میرسد در روزهایی که حتی رامبد جوان با برنامه محبوبش روزهای افول و شکست در جذب مخاطب را تجربه میکند، احسان علیخانی با هوشمندی و جدینگری ویژهای در ورطه تکرار نیفتاده و از یک اتفاق تکراری به سعادتی رسیده است که ارزش آن این روزها و در تلویزیون کمرمق ایران بیشازپیش احساس میشود.
احسان علیخانی در ۳۰ شب ماه مبارک رمضان روبهروی سوژههایی مینشیند که حالا و در ۱۰سالگی برنامهسازیاش با وسواس بیشتری آنها را انتخاب کرده است. خود را همانند یک دوربینرودست مستندگونه به دل ماجراها میاندازد و آنقدر در کارش جدی است که حتی گاهی بیش از قهرمانهای قصههایش برای فضای ملتهب داستان نگران میشود. به نظرم الگوی برنامهسازی و جدیبودن در ساخت برنامههای ترکیبی به یمن حضور اسپانسرهای رنگووارنگ، یک موضوع دستنیافتنی است که «ماهعسل» در گرداب پولهای بیشمار حامیان مالی تا امروز تن به اتفاقاتی خارج از محدوده اختیارات یک حامی مالی نداده است. اتفاقی که در نگاه اول و با نگرش متفاوت رامبد جوان در سری پیشین برنامه «خندوانه» رخ داد اما در سری جدید، جوان و تیمش اسیر بازی حامیان مالی خود شدند.
خیلی از مخاطبان و منتقدان، برنامه «ماه عسل» را به دلیل حجم بالای اندوه و تأکید بیش از اندازه گردانندگان آن به گریهگرفتن از مخاطبان به سیاهنمایی متهم میکنند و ایننوع از برنامهسازی را کاری عادی و ساده میانگارند. بهگمانم اگر تعریفمان را از اصل زندگی بازتعریف کنیم، درخواهیم یافت درام یک وجه پررنگ و غیرقابلاغماض دارد و آن هم وجه تراژدی یک قصه دراماتیک است و از آنجا که نزدیکترین نوع بیان هر قصهای در زندگی عادی مردمان کوچه و بازار به درام نزدیکتر است، تقابل اشکها و لبخندها مهمترین ویژگی این نوع روایتهاست؛ امری که در «ماهعسل» به بهترین شکل به اجرا درآمده است و میتواند نگاه قصهمحور آن در روند برنامهسازی اجتماعی با کارکردهای مردمیتر و مدنیتری همراه شود.
در جایی نوشته شده بود خطوط عمیق روی پیشانی که اخمهای دائمی چهرههایمان را تشکیل میدهند حاصل ۲۰ هزار بار اخمکردن است. بهگمانم «ماهعسل» روایت هر ۲۰ هزار اخم روزانه زندگی مردمان همین شهر است؛ اگر باور کنیم ما هم جزئی از یک اتفاق نانوشتهایم.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- احسان علیخانی برای ادامه عصر جدید شرط گذاشت
- داوران فصل سوم «عصر جدید» معرفی شدند
- فصل تازه «عصر جدید» از نیمه شعبان پخش میشود
- در نشست خبری فیلم عنوان شد؛ انصراف احسان علیخانی از تهیهکنندگی «برف آخر» به خاطر «عصر جدید»
- زمان پخش خندوانه مشخص شد/ دورهمی برنامه سال تحویل ۱۴۰۰
- با برنامه «هشتگ عصرجدید»، احسان علیخانی به آنتن بازمیگردد
- «دورهمی» و «عصر جدید» در صدر نظرسنجیهای مرکز تحقیقات صداوسیما
- از سرگیری ضبط برنامه «عصر جدید» با پروتکلهای بهداشتی سختگیرانه
- احسان علیخانی تکذیب کرد/ به کرونا مبتلا نشدهایم
- ظاهر متفاوت مجری و داوران برنامه «عصر جدید»/ حذف یک شرکتکننده به دلیل تست کرونای مثبت
- توضیحات احسان علیخانی درباره نحوه حضور تماشاگران در استودیو با توجه به موج جدید کرونا
- احسان علیخانی در انتظار مجوز وزارت بهداشت/ ضبط «عصر جدید» با رعایت شیوهنامه بهداشتی
- «عصرجدید»دوباره کلید خورد/ تنظیم پروتکل وزارت بهداشت برای «دورهمی»
- دلالی با «کار دلی»/ انتقاد «وطن امروز» از روند تولید تیتراژهای رمضانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





