علی نعیمی / منتقد:
برنامهسازان ماه رمضان امسال هم مثل سالهای گذشته، بدون برنامهریزی برای این مناسبت کارشان را آغاز کردند؛ برنامهها، فیلمها و سریالهایی از سر رفع تکلیف که انگار مدیران تلویزیون تا یک ماه قبل از آن نمیدانستند ماه رمضان هرساله وجود دارد و باید برای شبها و روزهای آن فکری کنند. در این میان و لابهلای انتقادهایی که البته به برنامهسازی تلویزیون میشود و در میان همه رفتارهای اسپانسر محور برنامههای مختلف، شاید تنها برنامهای که توانسته بعد از مدتی به یک شرایط ایدهآل در نُرم خود برسد، برنامه «ماهعسل» با اجرای احسان علیخانی است. میدانم از همین ابتدا متهم به وارونهنگری و بدسلیقگی میشوم. اما در میان تمام جوکها و لطیفههای تلگرامی که هرساله برای این برنامه ساخته میشود، به نظر میرسد در روزهایی که حتی رامبد جوان با برنامه محبوبش روزهای افول و شکست در جذب مخاطب را تجربه میکند، احسان علیخانی با هوشمندی و جدینگری ویژهای در ورطه تکرار نیفتاده و از یک اتفاق تکراری به سعادتی رسیده است که ارزش آن این روزها و در تلویزیون کمرمق ایران بیشازپیش احساس میشود.
احسان علیخانی در ٣٠ شب ماه مبارک رمضان روبهروی سوژههایی مینشیند که حالا و در ١٠سالگی برنامهسازیاش با وسواس بیشتری آنها را انتخاب کرده است. خود را همانند یک دوربینرودست مستندگونه به دل ماجراها میاندازد و آنقدر در کارش جدی است که حتی گاهی بیش از قهرمانهای قصههایش برای فضای ملتهب داستان نگران میشود. به نظرم الگوی برنامهسازی و جدیبودن در ساخت برنامههای ترکیبی به یمن حضور اسپانسرهای رنگووارنگ، یک موضوع دستنیافتنی است که «ماهعسل» در گرداب پولهای بیشمار حامیان مالی تا امروز تن به اتفاقاتی خارج از محدوده اختیارات یک حامی مالی نداده است. اتفاقی که در نگاه اول و با نگرش متفاوت رامبد جوان در سری پیشین برنامه «خندوانه» رخ داد اما در سری جدید، جوان و تیمش اسیر بازی حامیان مالی خود شدند.
خیلی از مخاطبان و منتقدان، برنامه «ماه عسل» را به دلیل حجم بالای اندوه و تأکید بیش از اندازه گردانندگان آن به گریهگرفتن از مخاطبان به سیاهنمایی متهم میکنند و ایننوع از برنامهسازی را کاری عادی و ساده میانگارند. بهگمانم اگر تعریفمان را از اصل زندگی بازتعریف کنیم، درخواهیم یافت درام یک وجه پررنگ و غیرقابلاغماض دارد و آن هم وجه تراژدی یک قصه دراماتیک است و از آنجا که نزدیکترین نوع بیان هر قصهای در زندگی عادی مردمان کوچه و بازار به درام نزدیکتر است، تقابل اشکها و لبخندها مهمترین ویژگی این نوع روایتهاست؛ امری که در «ماهعسل» به بهترین شکل به اجرا درآمده است و میتواند نگاه قصهمحور آن در روند برنامهسازی اجتماعی با کارکردهای مردمیتر و مدنیتری همراه شود.
در جایی نوشته شده بود خطوط عمیق روی پیشانی که اخمهای دائمی چهرههایمان را تشکیل میدهند حاصل ٢٠ هزار بار اخمکردن است. بهگمانم «ماهعسل» روایت هر ٢٠ هزار اخم روزانه زندگی مردمان همین شهر است؛ اگر باور کنیم ما هم جزئی از یک اتفاق نانوشتهایم.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- احسان علیخانی برای ادامه عصر جدید شرط گذاشت
- داوران فصل سوم «عصر جدید» معرفی شدند
- فصل تازه «عصر جدید» از نیمه شعبان پخش میشود
- در نشست خبری فیلم عنوان شد؛ انصراف احسان علیخانی از تهیهکنندگی «برف آخر» به خاطر «عصر جدید»
- زمان پخش خندوانه مشخص شد/ دورهمی برنامه سال تحویل ۱۴۰۰
- با برنامه «هشتگ عصرجدید»، احسان علیخانی به آنتن بازمیگردد
- «دورهمی» و «عصر جدید» در صدر نظرسنجیهای مرکز تحقیقات صداوسیما
- از سرگیری ضبط برنامه «عصر جدید» با پروتکلهای بهداشتی سختگیرانه
- احسان علیخانی تکذیب کرد/ به کرونا مبتلا نشدهایم
- ظاهر متفاوت مجری و داوران برنامه «عصر جدید»/ حذف یک شرکتکننده به دلیل تست کرونای مثبت
- توضیحات احسان علیخانی درباره نحوه حضور تماشاگران در استودیو با توجه به موج جدید کرونا
- احسان علیخانی در انتظار مجوز وزارت بهداشت/ ضبط «عصر جدید» با رعایت شیوهنامه بهداشتی
- «عصرجدید»دوباره کلید خورد/ تنظیم پروتکل وزارت بهداشت برای «دورهمی»
- دلالی با «کار دلی»/ انتقاد «وطن امروز» از روند تولید تیتراژهای رمضانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز