سینماسینما، محسن جعفری راد
۱- اینکه ده کارگردان برتر تاریخ سینمای ایران، برای فیلمشان و اغلب در نقش اصلی، از یک بازیگر استفاده کنند، آن بازیگر طبعا و حتما، نخبه و نابغه است. از نقشآفرینی در فیلم مادر علی حاتمی گرفته تا نقش کارگردان در فیلم زیر درختان زیتون ساخته عباس کیارستمی، و به اینها اضافه کنید همکاری با داریوش مهرجویی در آقای هالو، محمد رضا اصلانی در شطرنج باد، رخشان بنی اعتماد در پول خارجی، ابراهیم گلستان در خشت و آینه، فرخ غفاری در شب قوزی، محسن مخملباف در ناصرالدین شاه آکتور سینما ،ناصر تقوایی در صادق کرده و … ده ها نقش ماندگار.
۲- در فیلم کیارستمی فرد مهربانی است و در مادر علی حاتمی، یک لپمن به معنای مطلق کلمه، در رگبار بهرام بیضایی یک مدیر اتو کشیده است و در پدر سالار یک دیکتاتور نامهربان. و همه اینها را یک نفر بازی کرده و این تنوع نقش، ستودنی است و بی نظیر. مگر بهتر از بیضایی و کیارستمی و مهرجویی و گلستان و تقوایی و … میان فیلمسازان تاریخ سینمای ایران داریم؟ پس یک نوع خصلت، یک نوع استعداد، یک فن بیان درجه یک و یک زبان بدن عالی می تواند از او بازیگر طلایی کارهای این فیلمسازان بسازد.
۳- در مدیومی دیگر او را ارزیابی کنیم. در سریال دایی جان ناپلئون ساخته ناصر تقوایی که به نظر خیلی از منتقدان، بهترین سریال تاریخ تلویزیون ایران است یا سریال پدرسالار که خیلی از مخاطبان عام، هنوز هم او را با آن شمایل می شناسد. جزئیات دو شخصیت با دو ظرفیت و پتانسیل مختلف با دو کارگردان از دو نسل و با دو نوع مدیریت در تلویزیون، بحث این یادداشت نیست ولی اینکه برای خودت تیپ بسازی و مدام از تیپ خارج شوی، برای خودت لمپن شوی و بعد تبدیل شوی به یک نظامی، نبوغ می خواهد که به زعم نگارنده، با استناد بر کارنامه کشاورز، میان هم نسلانش، فقط او این خاصیت را داشت.
۴- باید نوع هدایت متنوع بازیگری در کارگردانان مختلف را بدانید تا دریابید چگونه توانسته بود خود را با آنها و جهان بینی آنها انطباق دهد. جهان بینی ساده اما عمیق کیارستمی مثلا فرق می کند با نگاه فلسفی که مهرجویی دارد، یا نگاهی که بنی اعتماد در مقام یک جامعه شناس ظاهر می شود یا کسی مثل ناصر تقوایی که یک دانشگاه سینمایی است و استاد داستانگویی. کشاورز خود را با همه این فیلمسازان انطباق داده و این یکی از اصول مهم بازیگری است، اینکه خودتان را دست کارگردان بسپارید.
۵- حالا محمد علی کشاورز را با این کارنامه شورانگیز و بی نظیر و پرافتخار از دست داده ایم. و پیام های تسلیت پشت سرهم! اما به گواه یکی دوباری که با او برخورد داشتم، مهربانی بی نظیری هم داشت و به استناد کارنامه بی حاشیه اش، می توان او را یک الگو برای انسان بودن، شریف بودن و معتبر بودن هم دانست و چه حیف که تازه به دوران رسیده های این روزها که خود را بازیگر می نامند، به فکر افزایش فالوئر در اینستاگرام هستند، در حالیکه، یک ساعت مصاحبت و هم نشینی در کنار کشاورزها و علی نصیریان ها و … یک مستر کلاس بازیگری است و باید یاد بگیرند که تاریخ و زمان قضاوت خواهد کرد که چه هنرمندی بودید و هستید، نه اینستاگرام و دستمزدهای چند میلیاردی و … امثال محمدعلی کشاورزهایی که زنده هستند را بیشتر دریابیم. یادش مانا و گوارا.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- ۱۹ هنرمند زن بر اساس جمله علی حاتمی ایران را تصویر کردند
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
- از یاد رفتگان کوچه رندان!/ نگاهی گذرا به کارنامه درخشان ناصر تقوایی
- دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی
- فرهنگ رکن زندگی، حیات و هویت یک ملت است/ «ناخداخورشید»؛ معرفی خردمندانهای از سینمای ایران
- نمایش نسخه اصلاح و مرمت شده «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی در موزه سینما
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- همزمان با زادروز بهرام بیضایی و سالمرگ اکبر رادی؛ «سرفصل» با یادکردی از نصرتالله نویدی منتشر شد
- بهرام بیضایی: من هزار سال بعد از مرگم هم فکر نمیکنم از ما گذشته
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد