سینماسینما، افشین اشراقی
جوانمرگی فیلمیست به کارگردانیِ جوئل شوماخر. که چندی پیش درگذشت. فیلم صحنهای دارد که درنگ بر صدایش میتواند آموزنده باشد برای فیلمسازانِ جوان (نگارنده هم البته جوان است و در حالِ یادگیریست در حوزهی صدا).
هیلاری (جولیا رابرتز) و ویکتور (کمبل اسکات) اولین بار در زیرزمینی با هم گفتوگو میکنند که کمابیش بزرگ است و خالی از اسباب و اثاثیه. دو نکته در خصوصِ صدای صحنهی پیشین به ذهن میرسد. اول اینکه بهطور طبیعی در چنین فضایی صدا میپیچد (reverb دارد). اما جز دو سه تا، باقیِ گفتوگوهای آندو، جوری شنیده میشود که انگار در مکانی هستند که آکوستیکِ مناسبی دارد. منظور فقط گفتوگوهاست، چون صدای قدمها میپیچد. مقایسه کنید قدمها و گفتوگوها را هنگامِ خروجشان از زیرزمین. دیگر اینکه دیالوگهایشان پرسپکتیو ندارد، حتی در نماهای لانگ، و از نزدیک شنیده میشود؛ بهجز چند دیالوگِ آغازینِ ویکتور، بهخصوص زمانی که هنوز او را ندیدهایم. که با در نظر گرفتنِ اندازهی زیرزمین تقریباً از دور شنیده میشود.
بعید به نظر میرسد که صدای صحنهی اولین دیدارشان با میکروفونِ یقهایِ بیسیم (هاش.اف) ضبط شده باشد. چون این نوع میکروفونها هم نمیتوانند صدا را عاری از پیچش ضبط کنند و در ضمن، با دقت در لیپسینکها میشود فهمید که دستکم شماری از دیالوگها دوبله (ADR) شدهاند.
مواردی که گفته شد هیچکدامشان ضعف محسوب نمیشود. هدف از گفتنشان، ذکرِ این نکتهی مهم است: قبل یا بعد از ضبط تصمیم گرفته شده که صدای صحنهی مزبور، از نزدیک ضبط شود، بهصورتِ یکدست. به این معنی: با باز و بستهشدنِ اندازهی نماها تغییرِ محسوسی در دور و نزدیکیِ صدا ایجاد نشود. بارزترین مثال لحظهایست که از نمای بستهی ویکتور قطع میشود به نمایی لانگ که هر دو شخصیت در قاباند. ویکتور در هر دو نما در حالِ صحبتکردن است اما صدایش بیتغییر میمانَد. البته تغییر در دور و نزدیکیِ صدا با عوضشدنِ اندازهی قاب امری مرسوم است و اگر بهجا استفاده شود اشکالی ندارد. برای نمونه، میشود از نمای لانگ و با صدایی که به نسبت از دور شنیده میشود، رفت به نمایی بستهتر با صدایی نزدیکتر. در رویکردیِ تجربهگرا و یا گزینشی زیباییشناسانه عکساش را هم میتوان به کار برد. نمای لانگ صدایش نزدیک باشد و وقتی میرویم به کلوز، صدا دور شود.
اشاره شد که شرایطِ محلِ فیلمبرداری و نوعِ دکوپاژ اینطور حکم میکرده که صدا پیچش داشته باشد و در نماهای باز پرسپکتیو. اما سازندگان تصمیم گرفتهاند که چنین نباشد. به بیانِ دیگر اتکا نکردهاند به صدای «طبیعیِ» سرِ صحنه. تا گرما ببخشند و حسی خصوصی بدهند به گفتوگوهای هیلاری و ویکتور.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کمکهای میلیون دلاری بازیگران هالیوود به اعتصابکنندگان/ از مریل استریپ تا جورج کلونی
- با وجود نقدهای منفی منتقدان؛ گیشه جهان در تسخیر دواین جانسون/ فیلم جورج کلونی با فاصله دوم شد
- برای دریافت و اهدای جایزه؛ حضور ویژه وایولا دیویس و جولیا رابرتز در جشنواره کن
- جولیا رابرتز و شان پن در سریال «شعلهور»/ رسوایی سیاسی و فروپاشی یک ازدواج
- دیدار با صدابردار پیشکسوت سینمای ایران/ همسر اصغر شاهوردی: او همه زندگی من است
- المپیا دوکاکیس، بازیگر برنده اسکار، درگذشت
- جولیا رابرتز و دنزل واشنگتن در «دنیا را پشت سر بگذار» همبازی شدند
- برشهای کوتاه/ چالش ستارههای هالیوودی؛ پاسخ به عجیبترین سوالات
- واتر گیت مدرن با شان پن و جولیا رابرتز میآید
- چرا جولیا رابرتز «بازی تاج و تخت» را ندید؟
- از جولیا رابرتز تا ناتالی پورتمن/ نگاهی به جاماندههای بزرگ از جوایز گلدن گلوب
- جولیا رابرتز بار دیگر جدایی خانوادهها در مرز مکزیک را محکوم کرد
- جولیا رابرتز تهیهکننده و بازیگر «زنبور کوچک» آمازون شد
- همکاری جولیا رابرتز و بازیگر «منچستر کنار دریا» در یک درام
- نامزدهای تمشک طلایی سال ۲۰۱۶ معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»