سینماسینما، ابوالفضل نجیب
پیشتر در یادداشتی با عنوان تاثیر کرونا بر فرهنگ و سینما با نگاه خوش بینانه به تاثیر کرونا به توسعه و بسط فرهنگ تماشای فیلم و جایگزین شدن به فرهنگ سینما رفتن اشاره شد. در این مختصر به برخی پیامدهای منفی و آسیب های ناشی از تماشای آنلاین فیلم اشاره می شود.
علیرغم این که اطلاق هنر هفتم به سینما به عنوان آخرین دستاورد بشر در عرصه هنر تاکید شده اما نباید فراموش کرد این عنوان، موضوعیت خود را بیش از آن که قائم به هنر سینما باشد، از حیث وامداری به هنرهای پیش از خود و مهمترین آن ها موسیقی، بازیگری، عکاسی، تئاتر و حتی شعر کسب می کند.
این وامداری تا آنجا حائز اهمیت است که حتی برخی تا پیش از این سینما را در مرز هنر و صناعت مورد تشکیک قرار می دادند. این ذهنیت وقتی به واقعیت نزدیک و نزدیک تر می شود که ماهیت سینما سوای تاثیرات یاد شده از هنرهای پیشین بر یک توهم و به واقع خطای توامان بصری و حسی موضوعیت پیدا می کند. شاید از این زاویه بتوان کتاب سینما چیست؟ آندره بازن را تلاشی پاسخگویانه به این ابهام تلقی کرد. بازن در این کتاب می کوشد ضمن تاکید بر وامداری سینما از هنرهای ماقبل خود، در نهایت، به سینما ارزش قائم به ذات – و هنری هر چند در امتداد دیگر هنرها اما متمایز و در عین حال مستقل ببخشد. گذشته از این مباحث و مجادلات قدیمی که در نهایت به تثبیت سینما به عنوان هنر هفتم منجر شد اما آنچه به این ترکیب چندگانه به تعبیری شکل و شمائل جادویی میبخشد و التذاذ از هنر را به کمال می رساند، در بخشی اعظم، معطوف به پرده عریض سینما است. دیواره ای که در عین سادگی و دسترسی سهل، اما یکی از مهمترین عناصر تکمیل کننده و در واقع می توان گفت بخشی از ابعاد زیباشناسانه فیلم را منعکس می کند. عجالتا به تاثیرات اجتماعی دیدن فیلم بر روی پرده سینما کاری نداریم. آنچه در این مختصر منظور است، کاربرد و کارکرد این دیواره سفید و ساده در انعکاس و نتیجه آن ترکیب جادویی و بازتاب جنبه های زیباشناسانه بصری و بعضا صوتی است. اطلاق پرده نقره ای به دیواره از آن رو حائز اهمیت است که علاوه بر جنبه های یاد شده که می تواند به تشدید و افزایش التذاذ از جنبه های گوناگون فیلم منجر شود، بخشی هم از تاثیر تجربه تماشای جمعی در سالن سینما ناشی می شود. اما آنچه سوای این جنبه های اجتماعی مورد نظر است، نسبت و فاصله تماشاگر سالن با ابعاد پرده سینما و تاثیرات ذهنی ناشی از درگیری تمام قد تماشاگر با تصویر روی پرده است. نگاه از پائین به پرده عریض که بالمال به تمرکز همه جانبه ذهنی و حسی مخاطب و ارتباط او با اتفاقات روی پرده و تسلط او بر وقایع و جزئی ترین کنش ها و جزئی ترین عناصر صحنه، پس زمینه ها و … منجر می شود.
در واقع تماشای فیلم در سالن تاریک سینما به نوعی مکاشفه فردی می ماند که در نهایت راه به واکنش جمعی می برد. آنچه باعث این وضعیت می شود الزام تماشاگر سینما به رعایت اصول فیلم دیدن در سینما است. اصولی که چه در فلسفه تماشای جمعی فیلم در سالن و چه در نوعیت و تمایز ارتباط با پرده عریض در مقایسه با قاب تلویزیون یا حتی سینمای خانگی بر تفاوت های کمی و کیفی دلالت دارد. این تفاوت ها در واقعیت امر به بخشی از ضرورت نگاه همه جانبه تماشاگر به روایت رخدادهای روی پرده که بخشی از آن نیز معطوف به جنبه های زیباشناسانه و به تعبیری مادی شدن فهم سینما به مثابه یک هنر تمام و کمال و ترکیبی است، دلالت دارد.
از این منظر می شود نتیجه گرفت پرده اسکوپ و فیلمبرداری سه بعدی، همچنان که ظهور رنگ در فیلم که از اشکال ساده به ایستمین کالر و اکنون به مدد تکنولوژی دیجیتال به چشم نوازترین شکل ممکن ارتقا یافته، همچنین کارکرد میدان عمق و لذت تماشاگر از هنر بازیگری همچنان که نور و کنتراست و کمپوزیسیون و … به تمامی یا بخش اعظم جنبه های زیباشناسانه این ترکیب جادویی، از سنت فیلم دیدن بر پرده نقره ای حاصل می شود.
از این رو و به میزانی که این رابطه و موقعیت و به واقع نسبت تماشاگر با پرده سینما مخدوش و تنزل و خرد و کوچک تر شود، به همان نسبت جلوه ها و جنبه های زیباشنایی فیلم کم رنگ و چه بسا مغفول می ماند. شاید فرار اولین گروه تماشاگران از سینما به هنگام مواجه شدن با قطاری که به سمت آنها در حرکت بود، دلالتی بر اهمیت این نسبت و به تعبیری کارکرد هژمونی پرده بر تماشاگر سالن از ساده ترین شکل ممکن دیروز تا اشکال پیچیده امروز باشد.
اگر در واقعیت امر تفاوت تماشای فیلم در سالن سینما با اشکال ارتباطی مدرن بر چنین فاصله کیفی دلالت و تاکید داشته باشد در این صورت بر خلاف آن خوش بینی ناشی از گسترش فرهنگ فیلم دیدن، باید اذعان کرد، سبک و سنت شدن تماشای آنلاین فیلم در خانه همان اندازه که می تواند به صنعت و چرخه اقتصادی سینما کمک کند. همان اندازه باعث تنزل دانش بصری و زیباشناسی مخاطبان خواهد شد.
ماحصل بحث بر این معنی تاکید دارد که تبدیل فرهنگ سینما رفتن به فرهنگ فیلم دیدن در خانه از طریق قاب تلویزیون و سینمای خانگی و با هر میزان توفیق در همانسازی با آن دیواره ساده گچی سالن تاریک سینما، و با فرض این خوش بینی محال که تمامی علاقمندان به هنر هفتم قادر به دسترسی به چنین امکانی برای دیدن فیلم در خانه باشند، اما همچنان می تواند تاثیر کرونا را از حیث محروم کردن مردم از تماشای فیلم بر دیواره گچی به جدی ترین آسیب بر جامعیت هنر سینما تبدیل کند. این آسیب البته از زاویه تنزل جنبه های زیباشناسانه در مخاطبان سینما حائز اهمیت است. سویه ها و تبعات اجتماعی این وضعیت البته و همچنان موضوع جداگانه ای است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- «تمساح خونی» و «آبی روشن» آنلاین اکران میشوند
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- «جوجه تیغی» آنلاین اکران میشود
- ۴۰ هزار نفر مخاطب اکران آنلاین نوروزی مستندها/ «دبستان پارسی» اول شد
- آغاز اکران آنلاین «رمانتیسم عماد و طوبا» از امشب
- اکران آنلاین «ویلای ساحلی» و ۲ فیلم دیگر
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- «تکهای از تو» آنلاین اکران میشود
- درخواست حسین مهکام؛ «احمد به تنهایی» را قانونی تماشا کنید
- «حدود ۸ صبح» آنلاین اکران میشود
- اکران آنلاین «قطع فوری» تمدید شد
- اکران آنلاین «مقیمان ناکجا» با بازی شهاب حسینی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد