سینماسینما، محمد تقیزاده
فیلم Another Round (دور دیگر)
جدیدترین فیلم توماس وینتربرگ و یکی از پر سر و صداترین فیلم های سال، از آن دست فیلم هایی است که تماشاگران در مواجهه با آن دو دسته می شوند؛ یا خیلی راحت و عادی و به مثابه فیلمی سرگرم کننده از کنارش می گذرند یا آنچنان درگیرش می شوند که جزو بهترین فیلم های عمرشان می شود، دلیل این رفتار پارادوکسیکال چیست؟
Druk که به فارسی یک دور دیگر ترجمه شده، به قول اهالی سینما یک «آنی» دارد که اگر بتوانی با آن ارتباط برقرار کنی بدجوری درگیرش می شوی، لحظات تنهایی مرد داستان و جدایی از خانواده و جامعه و در مقابل لحظات رهایی و رستگاری مارتین چنان واقعی، طبیعی و تاثیرگذار است که نمی شود از آن به راحتی گذشت.
در مقابل استدلال کسانی که فیلم را رها و زیادی اغراق شده می دانند نیز نادرست و بیراه نیست، چرا که لحظات مرده و فاقد کارکرد در فیلم کم نیستند و برخلاف فینال فیلم، شروع داستان تا حد زیادی زمانبر و فاقد کارکرد دراماتیک تصور می شود و از سوی دیگر اغراق در برخی رفتارها و شخصیت پردازی ها هم به شدت توی ذوق می زند.
سریالUnorthodox
مینی سریال Unorthodox که در ایران با عنوان غیرارتدوکس ترجمه شده، از جدیدترین سریال های نتفلیکس در سال ۲۰۲۰ است که بر اساس کتاب دبورا فلدمن ساخته شده است.
بیشتر نقدها و نظرها درباره سریال مربوط به درونمایه مذهبی فیلم و نقش سختگیری های مذهبی در زندگی دختری جوان از جامعهی یهودیان حسیدی -کاراکتر اصلی- است که به افراط در دین داری و برخی آداب و آیین های سختگیرانه اشاره دارد.
اما سه نکته برای من در این مینی سریال بیش از درونمایه مذهبی و بطور کلی محتوای مجموعه جذاب و قابل توجه بود؛ نخست، دقت و توجه فیلمساز به جزئیات و انطباق داستان و شخصیت ها با واقعیت زندگی بود، به طوریکه چنان داستان سریال جذاب و به دور از کلیشه ها و قصه گویی های ساختگی به تصویر کشیده شده که میزان باورپذیری و همذات پنداری مخاطب را تا حد زیادی بر می انگیزاند.
دوم، پرداختن به درونیات زنانه کاراکتر اصلی فیلم است. ماریا شریدر کارگردان زن پنجاه و پنج ساله، توانسته در سبک رئال خود، درونیات و جزئیات شخصیتی یک دختر نوزده ساله را به طرز عجیب و باور پذیری به تصویر بکشد و در این میان انتخاب بازیگران و بخصوص بازیگر و بازیگردانی نقش استر مهمترین شاهد این ادعاست.
سوم، نقش، بازیگر و اجرای حیرت انگیز شیرا هاس بازیگر ظریف و ریز نقش اسرائیلی مینی سریال آن ارتدوکس بود که بار اصلی داستان با بازی قدرتمند وی به ثمر رسیده است.
انیمیشن Soul
چگونه خالق انیمیشن های شاخص و با کیفیتی چون درون و برون، بالا، به چنین اثر کسل کننده و محتوازده ای به نام روح رسیده است؟ روح به هیچ وجه در داستانگویی و شخصیت پردازی جذابیت و کشش دو شاهکار قبلی پیت داکتر را ندارد و آن قدر درگیر بیان محتواهای ارزشمند انسانی و معنای زندگی شده که به کل کشش دراماتیک و قصه پردازی را فراموش کرده است.
حجم تعریف و تمجیدها از این اثر نه چندان قوی و تاثیرگذار و حتی کسل کننده و ملال آور، در شبکه های اجتماعی و برخی نقدها آنقدر زیاد است که به طور کلی انسان به همه چیز درباره تماشای یک اثر هنری و تحلیل آن شک می کند؛ از احتمال نامزدی در اسکار تا شاهکار نامیدن روح از برجسته ترین نمونه های این تعریف ها است، گویی برخی ندیده، روح را در راستای آثار با کیفیت فیلمساز تلقی می کنند و شاید هم برایشان پذیرفتنی نیست که چگونه خالق چند نمونه از برترین انیمیشن های دهه اخیر،چنان درگیر معناگرایی و محتوازدگی شده باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رابطهی مرموز کمپانی انیمیشنسازی با آقای نویسنده/ نگاهی نو به انیمیشن «روح»، با گریزی به دو کتاب «سفر روح» و «سرگذشت روح»
- منتقد سینما: «درباره الی» بهتر از فیلم «شکار» است
- راهنمای علمی تخیلی دیدن فیلم ترسناک
- نامزدهای جوایز آنی معرفی شدند/ نتفلیکس در صدر
- ۲۰ کارگردان بهترینهای سال را انتخاب کردند/ دل تورو تا وس اندرسون
- انسان ماشینی است با قدرت تخیل و میل به آگاهی و اختیار!
- «دی کاپریو» در نسخه انگلیسی زبان فیلم برنده اسکار
- معرفی برگزیدگان «جوایز آنی»/ بیشترین جایزه به «روح» و «هادیان گرگ» رسید
- موفقیت «میناری» در گیشههای کرهجنوبی
- معرفی نامزدهای جوایز بهترین انیمیشنهای سال/ پیکسار موفقترین سازنده انیمیشن
- نامزدهای جایزه منتقدان فیلم ونکوور معرفی شدند/ پیشتازی «منک» دیوید فینچر
- جنجالی که دوبله «روح» به راه انداخت/ استفاده از سفیدپوستان حاشیه ساز شد
- گزارش فروش گیشههای آمریکا/ لیام نیسن گیشه را از «زن شگفت انگیز» گرفت
- سیری در «روح»/ Soul به روایت تصویر
- رهاش کن بره رئیس/ نگاهی به «یک دور دیگر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- یادداشت محمد حقیقت از جشنواره کن بر فیلمی از جیا ژانگه/ یک پازل آشفته
- درخشش «سوزن» و «پیچ تاریخی» در چین/ ۴ جایزه جشنواره کولیوود هند برای «پریسان»
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده/ کاهش مخاطب سینما در هفتهای که گذشت
- نمایش «مادرکشی» در مستندهای ایرانشناسی
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟