سینماسینما، حمید عبدالحسینی
«کیانوش عیاری استاد خلق فضا و موقعیت است». دستیابی به چنین گزارهای در سینما و تصویر آسان نیست اما عیاری به خوبی آن را در آثارش مجسم ساخته است و شاهد مثال آن مجموعه گرانسنگ «روزگار قریب» به عنوان یکی از یادگاران باارزش او در مدیوم تلویزیون است. یکی از شگفتیهای کار عیاری آن است که بدانیم بسیاری از جزئیات از ذهن خلاق و آمادهی او در مواجهه با فضای کلی هر صحنه و حال و احوال خودش در هنگامهی رویارویی با موقعیتهای مختلف سریال شکل گرفته و قوام یافته است و حالا دیگر به عنوان سبکی برای کار او محسوب میشود. اما آنچه عیاری را به چنین چیره دستی در پرداخت رهنمون میسازد به شناخت او از آنچه میخواهد بسازد برمیگردد. کمتر فیلمسازی چون او دارای ذهنی این چنین هندسی و دقیق و منظم است که با خلاقیت بسیار بالا بتواند جلوتر از اکنون، آینده را پیشبینی و بعدتر خلق کند که بیگمان همه اینها از تجربه، زیست، مطالعات و غنی بودن افکار و اندیشههایش نشات می گیرد و کمی جلوتر در ترجمان تصویری برای مخاطب بازگو میشود. میزانسنها و حرکات دوربین کیانوش عیاری در مجموعهی فیلمها و سریالهایش بسیار ساده و بیتکلفاند اما در دل این سادگی که پیداست از پیچیدگیهای بسیاری گذر کرده، مفاهیم بیشماری نهفته است؛ همانطور که انتخاب و نحوه بازی بازیگرانش نیز بیپیرایه، زنده و به دور از خودنمایی و اغراق است و گاهی هیچ تفاوتی میان سطح کار نابازیگران و بازیگران به اصطلاح حرفهای و نامآشنا دیده نمیشود که این یکدستی نیز خود از ویژگیهای شاخص عناصر سازندهی تولیدات عیاری محسوب میشود.
کیانوش عیاری فیلمساز قدر نادیدهای نیز است و بخش اعظمی از کارنامهاش شامل فیلمهاییست که به دلایل مختلف در محاق مانده یا در زمان مناسب خود به نمایش در نیامدهاند و یا با بیمهری در اکران روبهرو بودهاند که این امر خود بر روند کارنامهی فیلمسازی عیاری بیتاثیر نبوده اما او همواره کوشیده تا آثاری برآمده از شرایط پیرامونش را خلق کند و بیتوجه به مشکلات پیش آمده و یا پیش آورده برای فیلمهایش، هیچگاه به سینمای منفعل، بیمسئله و بدون هویت نپردازد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- کوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد