سینماسینما، عقیل قیومی
پیشنوشت: آنچه میخوانید بازتاب یک صدای ذهنی و یک احساس در قالب کلمات است که پس از گذر از تردیدهایی تصمیم به انتشارش گرفتم و قصدش، صرفاً، یک پرسشِ انسانیست و طبعاً حقیقت، به تمامی، نزد نگارنده نیست.
در سایت ««سینماسینما» به ناگاه، در زیر عکس مرد جوانِ برازندهای، خبرِ مرگی را میخوانم: «فوت یک کارگردان، منتقد و روزنامهنگار. وحید اسلامی درگذشت» این بار هم اندوهگین با خودم میگویم: «آه از جوانمرگی».
شناخت چندانی از وحید اسلامی ندارم و دلیل مرگ ذهنم را درگیر میکند. قلبی جوان به ناگاه از حرکت بازایستاده است. با خودم میگویم شاید فشار زندگی و قدرناشناسیهایی و اندوههایی که به تدریج به درون ریخته شده بیش از توان قلب آدمیست و باز پاسخی جز بُهت برای مرگی نامنصفانه و نابههنگام ندارم که خود با مرگ نزدیکترین عزیزم تجربهاش کردهام.
این خبرِ مرگ در محدودۀ گروههای مجازی و صفحاتی که دنبال میکنم گسترش مییابد و حالا چیزهایی که پس از این مرگ میخوانم شرنگی تلخ به جانم میریزد. میخوانم که پس از نمایش فیلمش در جشنوارۀ فجر همین همکاران منتقد تحقیرش کردهاند. به قصد هیچ پرسشی نکردهاند تا فیلمش را خوار کنند. از همه بدتر از قول دوستی معتمد و سینمادانا میخوانم که خود به چشم خویش دیده است که وحید اسلامی کنار خیابان بساط کرده و سیدیهای فیلمی را که ساخته دارد میفروشد و برای اثبات حقانیتش فیلم حضورش در برنامۀ سینمایی «هفت» را روی تبلت به مردم نشان میدهد.
تا اینجا این تلخی برای خودم میمانَد ولی غمگینتر میشوم وقتی از قول نرگس آبیار میخوانم که مدیون وحید اسلامی است و در سفری با او آشنا شده و خواسته خیلی فشرده مبانی سینما و دکوپاژ را برای او بگوید و بلافاصله فیلمسازی به نام نرگس آبیار متولد میشود که به متفاوتترین شکل وارد سینمای حرفهای ایران و پروژههای بزرگ میشود. و باز در ذهنم به این جملۀ آلن دو باتن میاندیشم که «هیچ گریزی از نقایص ناگزیر هستی نیست».
حالا به یاد میآورم روزی را که نرگس آبیار به اصفهان آمده بود تا در جلسۀ نقد و بررسی فیلمش با نام «اشیا از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند» حضور داشته باشد. آنجا بود که برای نخستین بار شنیدم که آبیار گفت از «دوستی» خواسته تا در اندک زمانی فقط آنچه به کارآمدنی در کارگردانی سینما است را به او بگوید. میدانستم که آبیار داستاننویس است ولی از این هم گفت که ویراستار هم بوده و خسته شده از بس نوشتههای بد دیگران را ویرایش کرده ولی این ویراستاری در سینما به کارش آمده و دانسته است که یک تدوین خوب، فیلمی بد را هم پیراسته میکند.
شاید کسانی تازه پس از مرگ وحید اسلامی و نشرِ سخنان نرگس آبیار از شیوۀ ورودش به سینما باخبر شدند. تا حدی که یکی از منتقدان باسابقه و خوبنویس در استوری اینستاگرامش ابراز تعجب خود را اعلام نمود. ولی نگارنده چند سالی پیشتر در همان جلسۀ اصفهان حیرت کردم از این شیوۀ ورود به سینما که خب شاید استعداد و پشتوانۀ ادبی و مواردی دیگر هم بیتأثیر نبوده است. شیوۀ ورود نرگس آبیار به سینما به قدری برایم جالب بود که در نوشتهام بر «نفس» به کارگردانی ایشان در ماهنامۀ سینمایی «هنر و تجربه» در مقدمه به این شیوه و سخنان آبیار در آن جلسه اشاره کردم.
حالا پس از یک مرگ، از نامِ آن «دوست» که خانم کارگردان به او مدیون است رونمایی میشود. به خواندههایم از تلخیهای سرِ راهِ وحید اسلامی میاندیشم. به اینکه چه میشد اگر نرگس آبیار در این چند فیلم بلندی که به آوازهاش افزود، وحید اسلامی را بر صدر مینشاند و دستیار اول یا مشاورش میشد؟ به اینکه آیا نرگس آبیار خبر داشت که وحید اسلامی دارد سیدیهای فیلمش را کنار خیابان میفروشد؟ به قلب جوانی میاندیشم که به ناگاه دیگر نتپید و به نقایص ناگزیر هستی.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- در نکوداشت زندهیاد وحید اسلامی مطرح شد؛ از یک فیلم میلیاردی فقط سه میلیون به کارگردانش رسید
- وحید اسلامی درگذشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
آخرین ها
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- درباره «رها»/ تاراج
- راهیابی فیلم کوتاه «گوسفند» به سه جشنواره مورد تایید اسکار
- «سامپو» و «خو» در راه آمریکا و برزیل
- ۴روز مانده تا اعلام برنامه رسمی جشنواره؛ فیلم پرستاره وس اندرسون، شانس نخست افتتاح کن ۲۰۲۵
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام