سینماسینما، پوریا ذوالفقاری:
اول) در مراسم تجلیل از عوامل سریال شهرزاد که اردیبهشت امسال در برج میلاد برگزار شد و عکسها و خبرهایش فضای مجازی را در نوردید، تجلیل کننده چه کسی بود؟ یعنی کدام شخص یا ارگان از عوامل این سریال دعوت کرده بود که به برج میلاد بروند؟ عنوان مراسم این بود؛ جشن اختتامیه سریال شهرزاد و تقدیر از عوامل. محمدهادی رضوی (یکی از دو سرمایهگذار سریال) هم امسال وقتی به نمایشگاه مطبوعات رفت و وارد غرفه روزنامه صبا شد، مصاحبهای تصویری کرد و با ابراز دلخوری از اتفاقی که در آن مراسم افتاده، گفت: «به من گفتند تو حرف نزن. پول سالن را من دادهام ولی نمیتوانم در مراسم صحبت کنم.» این سخن روشنتر از آن است که نیازمند تحلیل باشد. در واقع عوامل سریال شهرزاد خودشان از خودشان تقدیر کردند. سرمایهگذار سالنی اجاره کرده و برنامهای ترتیب داده تا ضمن برگزاری جشن اختتامیه، تعدادی از سینماگران و چهرههای هنری روی صحنه بیایند و به عوامل مجموعه جایزه بدهند. آیا اتفاق عجیبی افتاده است؟ مطلقا. آیا موضوع خندهدار است؟ اصلا. آیا بازیگرانی مثل ترانه علیدوستی و شهاب حسینی برای روی صحنه آمدن آمدن و جایزه گرفتن پرپر میزنند؟ قطعا نه. آیا موضوع عجیب است؟ بله!
دوم) فرض کنید ناگهان پول زیادی به دستتان میرسد. مبلغی نجومی. حس میکنید در کل این سرزمین در بهترین حالت صدنفر مثل شما هستند. حالا زمان عملی کردن رؤیاهاست. ابتدا خانهای مجلل در پایتخت و ویلایی در مناطق خوش آب و هوا میخرید. بعد یک یا چند دستگاه اتومبیل گرانقیمت یا میخرید یا سفارش میهید اختصاصا برای شما وارد کشور شود. مدتی را به سفرهای خارجی میگذارنید. با پولتان سرمایهگذاری میکنید. برند میپوشید. ولی… پس از مدتی حس میکنید چیزی کم است. جدی گرفته نمیشوید. دیگر گرد شدن چشم عدهای از دیدن اتومبیل یا خانه شما برایتان راضیکننده نیست. همه چیز را خریدهاید. همه چیز دارید. جز وجهه اجتماعی. حس میکنید حقتان این است که نامدار باشید. اصطلاحاً اسم در کنید. همه جذابیتهای زندگی را هم تجربه کردهاید. به دور و بر خود نگاه میکنید. دنبال عرصهای جذاب و عالمی پر زرق و برق میگردید. چشم میچرخانید و مییابیدش. خودش است؛ سینما! بیشترین پول لازم برای تولید یک فیلم یا سریال حتی نیم درصد از دارایی شما هم نیست. ولی شما را به بهترین شکل به هدفتان میرساند. با دعوت از مطرحترین کارگردانان و بازیگران، همنشین بزرگان و سلبریتیها میشوید. عکسهای چندنفرهتان با آنها شما را به چهرهای شناخته شده بدل میکند. بازیگران و دیگر عوامل پروژه هم در مصاحبههایشان به رسم ادب از شما هم تشکر میکنند و این دیگر نور علی نور است. شما میشوید سینماگر. میشوید حامی هنرمندان. به پشت صحنه سر میزنید و حضورتان به چشم میآید. ستارهها با شما خوش و بش میکنند. با انبوهی پیشنهاد مصاحبه روبه رو خواهید شد. در انتهای تولید و توزیع سریال هم میتوانید اختتامیهای برگزار کنید و با نشستن در ردیف اول به عکسها راه یابید و روز بعد تصویر خود را کنار چهرههای سینمایی و چه بسا ادبی و دیگر میهمانان مراسمتان در سایتهای معتبر ببینید و کیفور شوید.
سوم) این روزها که بحث پولشویی بسیار داغ است، به عنوان کسی که فرصت حضور سر صحنه چندسریال تولیدی شبکه خانگی و همصحبتی با سرمایهگذارانشان را داشتهام، بدون رد احتمال پولشویی و با اعتراف به صاحب نظر نبودن در این زمینه میتوانم با قاطعیت و به استناد رفتار سرمایهگذاران آزاد و دربند این مجموعهها بگویم یکی از اصلیتری انگیزههایشان همانیست که در پاراگراف قبلی آمد. شهوت آنها برای دعوت از هرچه چهره و بازیگر شناخته شده است، تقلایشان برای راضی کردن مشهورترین فیلمسازان این مملکت به همکاری، نه نگفتن به هیچ مدل درخواست مالی و سنگ تمام گذاشتن در پرداخت بودجه و چه بسا بیتفاوتی به تمام شدن تولید با هزینهای بیش از برآورد اولیه، همه و همه ریشه در نیاز به کسب منزلت اجتماعی دارد. منزلتی که منطقاً باید در پی سالها فعالیت، ذره ذره به دست آید ولی برای کسی که یکشبه صاحب پولی هنگفت شده، اساساً مفاهیم و عباراتی مثل «صبوری»، «حرکت گام به گام»و «روند تدریجی» قابل فهم نیست. او میخواهد منزلت را هم بخرد و تنها راهی که به ذهنش میرسد همنشین شدن با صاحبان وجهه یا شهرت است. او راه دیگری نمیشناسد. او کلاً آدم میانبر است.
چهارم) این طرف ماجرا هم سینمایی گرفتار داریم. توسری خوردهای که با سیلی صورتش را سرخ نگه میدارد. سینمایی محروم از همه امکانات و در عوض آماج همه جور تهمت. چنان که وقتی یک شبکه ماهوارهای پیزوری تیزر فیلمهایش را پخش میکند فروش آنها اوجی بیسابقه میگیرد تا همه بفهمند تلویزیون همین مملکت در همه این سالها چه ساده میتوانست به سینما کمک کند و نکرد. چه آسان با پخش ساده چند تیزر میتوانست چوب زیر ساقه شکننده این صنعت بزند و نزد. تلویزیونی که تیزر را به بهانه وجود فلان بازیگر زن و مرد پخش نمیکند اما شب سال تحویل برای جذب مخاطب در مهمترین ساعاتش با دعوت از همان چهرههای ممنوع و دادن وعده پرداختهای میلیونی، آنتن را طوری پر میکند که دل اسپانسرهایش غنج بزند. این سینمای محتاج اگر زودتر از اینها یاری دیده بود، اگر کمرش از کج سلیقگیها خم نشده بود، با دیدن تازه به دوران رسیدههایی با وعده ده دوازده میلیاردتومان هوش از سرش نمیرفت. بگذارید همین روند فروش میلیاردی فیلمها ادامه یابد. بگذارید فقط سه سال این وضعیت ادامه یابد و سینما کمر راست کند تا ببینید چگونه با اتکا به سود و توان خود دست رد به سینه گدایان منزلت خواهد زد. در شرایط فعلی و با کمال تأسف امکان تکرار ماجرای سریال شهرزاد چه در شبکه خانگی و چه سینما وجود دارد. چون فعلاً در و تخته خوب باهم جورند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- دیدار با «فرحان» و «شمعون» فیلم «بازمانده» پس از ۱۶ سال/ ادای دین به سیفالله داد
آخرین ها
- خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد؛ سریال «تاسیان» توقیف شد
- با پیشتازی «آنورا» در جوایز؛ برندگان جوایز اسپریت معرفی شدند
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید