امروز بخشی از آمار و ارقام آرای مردمی را شنیدم و شگفت زده شدم. به قول امروزیها فکّم افتاد. هنوز باورم نمیشود که این همه جنجال و دعوا سر چند رای است.
شنیده میشود برخی صاحبان فیلمها تیمهایی راه انداختهاند و بلیت میخرند و رایهای آنچنانی و… ، در فضای مجازی یک کارهایی میکنند و…!
بعد هم من متوجه این نکته نمیشوم که وقتی هنوز نیمی از جشنواره باقی مانده و برای فیلمها رای گرفته میشود با چه مبنایی هر روز یک فیلم خارج میشود؟ پس رایهای آن فیلم در روزهای بعد کجا محاسبه میشود؟ یکی این سیستم عجیب و غریب را توضیح بدهد.
از مسئولان محترم خانه سینما و بخش سیمرغ مردمی تقاضا دارم خیلی شفاف و روشن تعداد آرای فیلمها را اعلام کنند تا بفهمیم وقتی درباره “مردم” حرف میزنیم درباره چند نفر صحبت میکنیم. نمودارهایش را منتشر کنید و آرای هر فیلم را به تفکیک اعلام بفرمایید. و تعداد کل بلیتها که میشود تعداد کل آرا را نیز. که بدانیم تعداد رایها چند درصد تعداد کل است. صادقانه و بدون شائبه همه چیز را شفافسازی کنید.
مطمئنا علم آمار به زانو در خواهد آمد اگر تعداد آرای واقعی اعلام شود.
واقعا با این تعداد رای میشود سیمرغ داد؟ جشنواره ملی ۳۷ ساله باید کل آرای جمع آوری شده اش در ۶ روز برای کل فیلمها از آرای “دقیقه اول” برنامه ۹۰ کمتر باشد؟! این مبحث حتما ادامه دارد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سیمرغ مردمی جشنواره فجر دوباره حذف میشود؟
- اعتراض تهیهکننده فیلم «ملاقات خصوصی» به حذف سیمرغ مردمی
- توقف آرای مردمی فجر۴۰ بهدلیل عدم اطمینان از صحت و دقت نتایج نظرسنجی/حذف سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران
- درخواست رئیس سازمان سینمایی برای شفافسازی؛ با تشکیل یک کمیته، شبهات آرای مردمی جشنواره فیلم فجر بررسی شود
- آخرین آمار از آرای مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر تا ظهر ۲۰ بهمن
- تهیه کننده «شادروان»: برای سمفا دیگر آبرویی باقی نمانده است
- در نشست رسانهای «دسته دختران» عنوان شد؛ سیستم سمفا بر آرای مردمی کنترل ندارد
- اعلام پنج فیلم صدرنشین آرای مردمی در جشنواره چهلم
- سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر و حواشی امسالش
- بررسی حواشی آرای تماشاگران در جشنواره فیلم فجر
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- «سوت پایان»؛ فیلمی با بار زنانگی و عاطفی قوی
- کامران فانی درگذشت
- داستان عدالتخواهی ساکنان جنگل شروود
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- این بار نامی از فیلم پناهی نیست؛ منتقدان هالیوود ریپورتر ده فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کردند






