رییس هیات مدیره خانه سینما با تشریح چگونگی حمایت از سینماگرانی که در پی شیوع کرونا با مشکلات اقتصادی مواجه شدهاند از راهاندازی سامانهای برای شناسایی کسانی که در اولویت کمک باید قرار بگیرند خبر داد.
به گزارش سینماسینما، از زمانی که مسجل شد توقف فعالیتها در حوزه سینما بخاطر شیوع کرونا برای مدتی نامشخص باید ادامه داشته باشد، مهمترین دغدغهای که برای بسیاری از اهالی سینما به وجود آمد، بیکاری ناشی از تعطیلی سینماها و پروژههای فیلمبرداری و به دنبال آن نداشتن منیع درآمد در شب عید و ماههای بعد از آن بود. در این مدت خبرهای مختلفی در موضوع بیمه و ارائه تسهیلات منتشر شده ولی از عملیاتی شدن جدی آنها جزئیات زیادی در دست نیست، ضمن اینکه ماجرای عیدی اعضای خانه سینما همانند سال قبل حاشیهساز شده است، هر چند دستاندکاران خانه سینما تاکید دارند این «عیدی» نیست بلکه کمک هزینه معیشتی است.
همایون اسعدیان در گفتوگویی درباره حاشیههای این «عیدی» و نیز تسهیلاتی که با ادامهدار بودن روزهای کرونایی در اختیار اعضای خانه سینما قرار میگیرد، توضیحاتی ارائه کرد.
او ابتدا با اشاره به زمان اعلام رسمی مشاهده شدن موارد ابتلا به کرونا در کشور و فوت شدن تعدادی از هموطنان گفت: با شیوع ویروس طبیعتاً اقشار و اصناف مختلفی در کشور دچار آسیب شدند که یکی از آنها عرصه فرهنگ و هنر و در نظر ما به طور مشخص سینما بود. تعطیلی سینماها، توقف اکران و همچنین تعطیلی پروژههای سینمایی ما را مثل بخشهای دیگر کشور در شرایط بغرنج قرارداد و ضرورت داشت نه فقط برای آن مقطع، بلکه برای یک بازه زمانی چند ماهه در سازمان سینمایی و خانه سینما به این موضوع فکر شود. جدا از آنچه سازمان سینمایی انجام میداد، ما هم در خانه سینما این مسئله را پیگیری کردیم تا بتوانیم اعتباری را به عنوان کمک هزینه معیشتی برای نیازمندان خانه سینما در شب عید فراهم کنیم. البته یک کار مهم دیگر این بود که باید برای حفظ جان اعضای خانه سینما هم اقدام میکردیم و بر همین اساس از طریق کارگروه کرونا که در خانه سینما تشکیل شد، پیگیری لازم صورت گرفت تا فیلمهایی که حتی فقط یک هفته از فیلمبرداریشان باقی مانده بود متوقف شوند و خوشبختانه این کار انجام شد. این مسئله برای سریالها نیز دنبال شد ولی بعضی پروژهها بخاطر مناسبتی بودن با رعایت پروتکلهای بهداشتی مجبور به ادامه کار بودند.
وی ادامه داد: کار دیگری که توسط هیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما پیگیری میشد به مسائل اقتصادی اعضا مربوط بود. این همان کمک هزینه معیشتی بود که توانستیم موافقت برای پرداخت آن را شب عید بگیریم. این کمک هزینه معیشتی عمدتاً از طریق بودجه تخصیصی به خانه سینما و بر اساس تفاهمنامه سال ۹۸ و ۹۹ فراهم شد و ما فقط باید با وزارت ارشاد به این تفاهم می رسیدیم که آن را در این ردیف بودجه برای کمک به اعضا هزینه کنیم، درواقع این طور نبوده که بودجه از جای دیگر تأمین شده باشد.
اسعدیان افزود: نکته دیگری هم که از ابتدا مدنظر هیات مدیره بود و بابت این قضیه مورد اتهامهای زیادی واقع میشویم این است که اگر خانه سینما بتواند پولی برای کمک معیشتی به اعضایش فراهم کند باید به آن بخش از سینماگران حرفهای عضو خانه سینما که نیازمند هستند تعلق بگیرد. این بحثهایی که مدتی است حاشیهساز شده و عموماً کسانی درباره آن صحبت میکنند که نیاز مالی ندارند، نوعی عوام فریبی است مخصوصا اینکه حرفها بیشتر از جانب کسانی مطرح میشود که مثلاً یا کارمند هستند یا هیات علمی و میگویند هر چه هست باید به طور مساوی میان اعضای خانه سینما تقسیم شود. در حالی که ما معتقدیم از میان ۵ هزار عضو خانه سینما که براساس آمارگیریهای جدید تصور میکنیم از این تعداد بیشتر باشند، باید نیازمندان سینما را شناسایی کنیم چون بین کسانی که یک جا کارمند هستند و شب عید بخاطر همان کارمندی، عیدی میگیرند با دوستانی که واقعاً شب عید لنگ پول بودهاند و هنوز هم مشکل دارند باید فرق وجود داشته باشد. این تصمیم قطعی هیات مدیره است و ان شاءالله هر کمکی بتوانیم جذب کنیم اولویت با نیازمندان است.
به گفته وی برای این کار لسیتی تهیه شده و تاکنون ۱۸ صنف اسامی خود را دادهاند و تقریباً ۲ هزار نفر کمک معیشتی را دریافت کردهاند. چند صنف دیگر هم باقی ماندهاند که اسامی آنها در حال تکمیل شدن است و پرداخت کمک معیشتی به آنها نیز انجام خواهد شد.
او اضافه کرد: این مسیر تاکنون خوب پیش رفته، اما از نظر ما آن بخشی بد بود که تفاهمنامه تازه ۲۸ اسفند به سرانجام رسید و امکان پرداخت به صنوف در آن زمان برای خانه سینما فراهم نشد. البته به محض اینکه تعطیلات به پایان رسید پرداخت را شروع کردیم و هنوز هم ادامه دارد.
رییس هیات مدیره خانه سینما در پاسخ به اینکه آیا مبلغ پرداختی میان افراد مختلف متفاوت است؟ گفت: با توجه به اینکه سال گذشته هم در این باره جوسازی شد لازم است اول اشاره کنم که این لفظ «عیدی» اشتباه استفاده میشود، چون هیچ گاه مسئله عیدی در خانه سینما مطرح نبوده و این یک کمک هزینه معیشتی بوده است. اگر روزی وزارت ارشاد اعلام کند به مناسبت سال نو برای همه اعضای سینما هدیهای میفرستد آن موقع باید برای همه ارسال شود اما اگر قرار است در شرایط اقتصادی فعلی بودجهای از خانه سینما و با کمک ارشاد تامین شود اولویت اصلی هیات مدیره خانه سینما، نیازمندان خانه است. اگر دولتهای گذشته این اشتباه را کردهاند که یارانه را به همه مردم اختصاص دادند قرار نیست ما همان اشتباه را تکرار کنیم. اساساً دادن عیدی به اعضای خانه سینما رسمی بود که زمان تعطیلی خانه سینما به عنوان یک بودجه ۱۰ میلیاردی در اختیار جامعه صنفی تهیه کنندگان و شورای ساماندهی صنوف قرار دادند که کارتهای ۷۰۰ هزار تومانی عیدی در خیابان ایرانشهر میدادند و آن بلوا به پا شد. آخر هم حدود ۴ میلیارد تومان توزیع و مابقی آن معلوم نبود چه شد. درواقع قبل از آن چنین چیزی نداشتیم اما این مسئله جا افتاد در حالی که به نظر من لفظ عیدی برای هنرمندان توهینآمیز است.
اسعدیان با اشاره به حاشیههایی که سال گذشته در همین موضوع کمک هزینه و عیدی پیش آمد و اعضای هیئت مدیره به صورت جمعی یا تکی دراین باره توضیح دادند و اینکه امسال باز هم تقریبا همان گروه سال گذشته در حال اعتراض هستند که تکلیف عیدی میلیاردی خانه سینما مشخص نشده است، گفت: سال گذشته در این موضوع بازرسی کل کشور بررسیهایی را انجام داد و بر همان اساس امسال موظف شدیم دیگر کمکها را به صورت کارت هدیه در اختیار کسی قرار ندهیم، بلکه به حساب شخصی افراد واریز شود و بعد هم لیست را در اختیار وزارت ارشاد قرار خواهیم داد.
وی با بیان اینکه هر سال معمولا پس از پایان تعطیلات نوروز پروژهها از سر گرفته میشدند، ادامه داد: امسال به خاطر کرونا شرایط کاملاً متفاوت است و پیشبینی ما این بود که باید به فکر ماههای آینده دوستان هم باشیم. در این بین وزارت ارشاد برای سالنهای سینمایی فکری خواهد کرد ولی مسئله ما افرادی هستند که با حقوق حداقلی کارگری در سینما فعالیت میکردند و باید به فکرشان باشیم. در این راستا از تعطیلات عید پیگیریهایی را انجام دادیم که تا به حال رسانهای هم نشده بودند چون باید به نتیجه قطعی میرسیدیم. به این ترتیب فکر میکنم در یکی دو ماه آینده به اعضای نیازمند خانه سینما بتوانیم خدمات خوبی ارائه کنیم که به مرور این نتایج را اعلام خواهیم کرد.
او درباره جزئیات این کار گفت: به عنوان مثال کار گروهی از طرف هیأت مدیره خانه سینما و چند نماینده صنف مشخص خواهد شد که نحوه تخصیص زیر نظر آنها صورت گیرد. همچنین سینماگران نیازمند را تا به حال بر اساس اطلاعات ارائه شده صنوف از گذشته، شناسایی میکردیم ولی این روش میتواند مورد اعتراض واقع شود که چطور به درستی فرد نیازمند مشخص شده است، به همین دلیل برای شناسایی اولیه نیازمندان، اولویتهایی را باید تعیین میکردیم که شامل تحت پوشش بیمه بودن از طریق خانه سینما، تاهل، مستاجر بودن و بررسی سابقه صنفی میشود. برای جمعآوری اطلاعات، به جز وزارت ارشاد و سایتی که برای ثبت نام هنرمندان معرفی کرده، خانه سینما هم سامانهای را راه اندازی کرده و به روسای صنوف اعلام کردیم که اعضا تا ۱۳ اردیبهشت در این سامانه اطلاعاتی را که مورد نیاز ماست ثبت کنند. این سامانه قابلیت دارد که سال به سال بروزرسانی شود و جالب است که در چند ساعت اولیه شروع به کار این سامانه ۵۰۰ نفر آن را تکمیل کردند و بقیه تا تاریخ ۱۳ اردیبهشت میتوانند به راحتی اطلاعات خود را وارد کنند. ما با این سامانه حتما به بانک اطلاعاتی خوبی می رسیم.
اسعدیان در پاسخ به اینکه چطور اطلاعات افراد راستیآزمایی میشود؟ گفت: ما درصدی از خطا را هم درنظر میگیریم اما قطعاً این درصد خطا نسبت به گذشته برای ما و نیز هیات مدیره آینده، خیلی پایین خواهد بود. البته فرض ما بر این است که حتما اطلاعات درست درج میشود چون علاوه براینکه بررسی خود را انجام میدهیم، افراد موقع ثبت اطلاعات، متعهد میشوند و تبعات حقوقی آن را هم برعهده میگیرند. همچنین دوستانی که در این سامانه اطلاعات خود را وارد نکنند از نظر ما به معنی این است که نیازی نداشتند و خود به خود از لیست نیازمندان خارج میشوند.
او تاکید کرد: از آنجا که شرایط کرونایی احتمالا چند ماه دیگر ادامه خواهد داشت، باید به یک اطلاعات دقیقی برسیم تا کسانی را که زندگیشان واقعا در خطر است بشناسیم. این کار سبب میشود اگر امکان مالی هم تهیه کردیم این طور نباشد که یک شبه آن را در اختیار قرار دهیم، بلکه به مرور در این چند ماهی که با این وضعیت درگیر هستیم حمایت لازم را انجام دهیم.
اسعدیان در بخشی دیگر از این گفتوگو درباره وضعیت بیمه سینماگران در شرایط فعلی توضیح داد: قبل از عید صندوق اعتباری هنر پذیرفت که هزینه حق بیمه سه ماه اول امسال را برای کمک به اهالی سینما و هنرهای دیگر تقبل کند تا در این شرایط مجبور نباشند حق بیمه پرداخت کنند. ما هم شب عید این مسئله را به دوستان اعلام کردیم ولی بعد از تعطیلات گفتوگوهایی صورت گرفت که شبهه ایجاد کرد و به نظر رسید قرار است این مسئله منتفی شود در حالی که اصلا اینطور نیست و صندوق اعتباری هنر همچنان بر سر وعده خود هست. ضمن اینکه آقای شریعتمداری وزیر تعاون و رفاه امور اجتماعی هم اعلام کردند مهلت اعتبار دفترچههای بیمه تا پایان اردیبهشت تمدید میشود و به دلیل فرصتی که برای ابلاغ این مسئله لازم بود، ناهماهنگیهایی پیش آمد که برخی اعضای خانه مجبور به پرداخت مبالغی شده بودند و ما گفتیم بیایند ما به آنها بازپس میدهیم تا بعد خودمان از بیمه بگیریم و همین سبب شد این تصور پیش آید که هر آنچه وعده داده شده بود منتفی شده است در حالی که خانه سینما هیچ مسئولیتی در این باره نداشت و فقط هر چه اعلام میشد را اطلاعرسانی کردیم با این حال تاکید میکنم که اعضای خانه سینما هیچ نگرانی در این باره نداشته باشند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
آخرین ها
- بدون حضور بازیگران اصلی؛ ساخت دوباره «فرار از زندان» در دستور کار قرار گرفت
- «پسر انسان»؛ جنسیت یا انسانیت، مسئله این است
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- اکران خصوصی فیلم «آریا شهر دو نفر» / گزارش تصویری
- نامزدهای جایزه لومیر معرفی شدند
- سینماگران ایرانی در جشنواره ساندنس آمریکا
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شهره آغداشلو بازیگر فصل سوم «چرخ زمان» شد
- بر اساس اعلام DGA؛ جایزه دستاورد یک عمرِ انجمن کارگردانان به آنگ لی اهدا میشود
- معرفی بازیگران نمایشهای «هدویگ» و «نامههای بینام و نشان»
- ساخت دنباله دیگری از فیلم پرفروش سال ۲۰۰۰/ رابرت دنیرو و بن استیلر در قسمت جدید «ملاقات با والدین»
- جشنواره «دیدار» کاملا مستقل برگزار میشود
- در آستانه زادروز زندهیاد کیومرث پوراحمد؛ نسخه ویژه نابینایان «خواهران غریب» با صدای لاله اسکندری منتشر میشود
- فرصت بهرهمندی از ۱۰ گیگابایت اینترنت هدیه برای مشترکان غیرفعال همراه اول
- ۳ فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره قزاقستان
- آغاز بازبینی آثار متقاضی رقابت در جشنواره فیلم فجر از ۲۲ آذر
- معرفی مدیرعامل همراه اول بهعنوان کارفرمای سلامتمحور ملی سال ۱۴۰۳
- «عزیز» پایان پاییز اکران میشود
- ۶فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نقدی بر «سندروم تابستان بیپایان»؛ یک اتهام تکاندهنده، تعطیلات خانوادگی را برهم میزند
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۴ از نگاه مجله آتلانتیک؛ یک سال دیگر از بحران وجودی برای هالیوود و سالی عالی برای سینما
- یک نامزدی برای «دانه انجیر معابد»؛ نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۵ معرفی شدند
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
- «گربه» و «ابط الجوزا» روی صحنه میروند
- «آنورا» برگزیده منتقدان لسآنجلس شد
- نمایش موزیکال «کورالاین» روی صحنه میرود
- «درون و بیرون۲»؛ مدیریت شکوهمند یک اضطراب
- تحقق تجربه زندگی دیجیتال در ایرانمال با همکاری همراه اول
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد