سینماسینما، هومن اشکبوس
به بهانه بازنشر بخشی از فیلم مادر، شاهکار بیبدیل -سعدی سینمای ایران- زنده یاد علی حاتمی در یکی از پیجهای سینمایی، بر آن شدم که یادداشت کوتاهی درباره یکی از شگردها و ظرایف و ریزه کاریهای نهفته در دیالوگهای ماندگار و جاودانه او و برای یادآوری دوستداران او و هنرش بنویسم. واژگانی که مانند ریزگوهرهای دور نگین انگشتری، با دقت و استادی فراوان جایگذاری شده اند یا شاید هم بتوان گفت همچون ضربات قلم یک استادکار و پیاده سازی تکنیک پرداز، در آفرینش یک تابلوی مینیاتور و نگارگری ایرانی، با نهایت ظرافت و استادی از زبان کاراکترهای آثارش به گوش جان مخاطب عاشق فرهنگ و هنر ایران زمین می نشینند.
در سکانسی از فیلم (دقیقه ۳۷) دیالوگی از زبان محمد ابراهیم با بازی زنده یاد محمد علی کشاورز خطاب به برادر کوچکترش غلامرضا (که دارای ناتوانی ذهنی است) با بازی اکبر عبدی به این مضمون گفته می شود:
«سنجد (اشاره به غلامرضا) خیلی هم ۴۷۱۱ هست نشسته دم باد تو درگاه، سنبل شده لب پنجره!»
این دیالوگ که یکی از گفته های گویش عامیانه زبان پارسی است، در جایی بکار برده می شود که کسی یا پدیده ای در نابجاترین جایگاه ممکن -در تناسب با توانایی ها و کارآمدی یا پذیرش اش از سوی دیگران- قرار دارد، اما بر بودن و ماندن به هر قیمتی و با هر روشی تلاش و اصرار می کند. ( اندکی آشناست! نه!؟) و کنایه از این است که: «با اینکه بدنش چندان خوشبو نیست، جلوی باد نشسته است تا باد عطر او را همه جا با خود ببرد!
اما نکته ظریف در اینجا اشاره علی حاتمی به ادکلن نوستالژیک ۴۷۱۱ است.
برای آن دسته از دوستانی که با آن آشنایی ندارند باید بگویم که ادکلن ۴۷۱۱ یکی از دیرپاترین عطرهای تولید شده در جهان بوده، واژه ادکلن (Eau de Cologne ) به معنی آب کلن (شهر کلن آلمان)، در اصل با تولید این عطر فراگیر شد. چرا که بازرگانی ایتالیایی-آلمانی در میانه سده هجدهم میلادی فرمول و شیوه ساخت این عطر را در شهر کلن آلمان پایه گذاری کرد که در گذر زمان، به دلیل مشکلات تجاری و برندینگ، بر پایه شماره ساختمانی که در آن تولید میشد به ۴۷۱۱ تغییر نام داد. و باید گفت همچنان یکی از معتبرترین و موفق ترین عطرهای تولیدی در جهان است. که برای نسلهای پیشین و پدران و پدربزرگهای ما بسیار آشنا و خاطره انگیز میباشد (هرچند ادکلن ۴۷۱۱ یک عطر یونیسکس بوده، برای آقایان و خانمها با یک اسانس تولید میشود).
پ.ن. در صفحه مربوط به این عطر در سایت ویکی پدیا ( پارسی و انگلیسی) بخشی به نام « شهرت» یا «in popular culture » قرار دارد که با ویرایش آن، توضیحاتی درباره کاربرد ۴۷۱۱ در فیلم مادر زنده یاد علی حاتمی داده ام که اگر دوست دارید می توانید بخوانید. نکته طنز آمیز اینکه انگار این امر به مذاق یکی از خوانندگان انگلیسی زبان ویکی پدیا خوش نیامده و هر از چندگاهی این لینک را دوباره ویرایش (ناویرایش!) کرده بخش مربوط به فیلم مادر را از آن حذف می کند!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- ۱۹ هنرمند زن بر اساس جمله علی حاتمی ایران را تصویر کردند
- یکی از یادگاریهای علی حاتمی در موزه سینما/ دفترچه دیالوگهای «حاجی واشنگتن» + عکس
- حسن فتحی ، علی حاتمی و تحریف تاریخ
- گرامیداشت یاد علی حاتمی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ نعمتالله: پا جای پای سنتهای فیلمسازی علی حاتمی گذاشتهایم که پیش میرویم
- مصطفی جلالی فخر : فیلم های علی حاتمی می تواند باعث جذب گردشگر به ایران شود
- علی حاتمی و ایرانِ آرمانی
- علی حاتمی اعتقاد داشت جلال مقدم،اکبر عبدی و فرامرز صدیقی صداهای قابل توجهی ندارند
- علی حاتمی از کسی تقلید نکرد
- معیریان در آستانه روز ملی سینما با موزه سینما مطرح کرد/ حاتمی میگفت عبدالله اسکندری و جلالالدین معیریان شمس و مولانا هستند
- خانه ایرانی، خانواده ایرانی، مادر ایرانی در «مادر» علی حاتمی
- انتشار گفتگویی منتشرنشده از محمدعلی کشاورز/ هر فیلمی که بازی میکنم خودم را محاکمه میکنم که آیا کاری که کردم درست بوده
- فاطمه معتمدآریا از حضورش در سینما گفت/ نقش دختر لر برایم هدیه الهی بود/ بازی نکردن در «مادر» تنها افسوسی است که دارم
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- هدیه همراه اول به مردم لرستان بهمناسبت ثبت جهانی دره خرمآباد
- فرهنگ و پیرپسران سیاست!/ اعتراض سه نهاد سینمایی به کارشکنیها در ادامه اکران «پیر پسر»
- «اسفند»؛ روایت اتحاد و مقاومت در دل جنگ
- «پیرپسر»؛ خون بر زمین حاکم میشود
- خبر دیگری از جشنواره ونیز ۲۰۲۵؛ سینماگران برجسته فرانسوی در راه ونیز
- حنجرهٔ مشروطه، زخمهٔ ملت/ در ستایش و نقدِ مستند «درویش خان»
- هفت کار طنز مهران مدیری در فهرست؛ بهترین سریالهای ایرانی در imdb کدامند
- یک سال پیش از اکران؛ بلیتهای آیمکس «اودیسه» از فردا فروخته میشود
- شگفتی امی ۲۰۲۵؛ اسکورسیزی و ران هاوارد نامزد جایزه بازیگری شدند!
- رویداد «جنگ چهره زنانه ندارد» برگزار شد
- در آستانه شش سالگی سوینا؛ نسخه ویژه نابینایان «نرگس» با صدای باران کوثری منتشر میشود
- هیات داوران جشنواره لوکارنو معرفی شد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- تهیهکننده سریال خبر داد؛ «سووشون» رفع توقیف شد
- میزبانی جشنواره جیفونی از سه فیلم ایرانی
- «پیر پسر» در یک جمله؛ فیلمی که رازهای این سرزمین را آشکار میکند
- «بیسروصدا»؛ زمزمه تلخ زیر لایههای تاریک شهر
- ترامپ از برنامه «۶۰ دقیقه» ۱۶میلیون دلار خسارت گرفت
- یعقوب صباحی درگذشت
- فرانتیشک کلیشیک درگذشت
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اجحاف در حقِ «بازی را بکش»
- «گلهای شب دریا» جایزه جشنواره مارسی را کسب کرد
- «پیرپسر»؛ شیاطین دنیایی فراموششده
- فروش جهانی ۲۱۷ میلیون دلار؛ «سوپرمن» صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- مستند ایرانی بهترین فیلم انسانشناسی جشنواره ایتالیایی شد
- «دختر قاصدکها» از ژاپن جایزه گرفت
- جشنواره ونیز در آستانه نشست خبری/ اعتباری که باربرا به جشنواره ایتالیایی بخشید
- با معرفی برگزیدگان پنجاه و نهمین دوره جشنواره؛ جایزه ویژه کارلووی واری به فیلم سهیل بیرقی رسید
- جایزه جشنواره روسی به «در آغوش درخت»