محمد تاجیک :باد مارا خواهد برد از فیلمهای مهم عباس کیارستمی است که به عنوان آخرین فیلم ،روزگذشته در خانه هنرمندان نمایش داده شد .
به گزارش سینماسینما ،این فیلم همانند برخی دیگر از آثار کیارستمی در سالهای اخیر ،هیچ گاه در سینماها اکران نشد .خود کیارستمی، در مصاحبه ای در سال ۸۳ از به تعویق افتادن اکران این فیلم به شدت انتقاد کرد وگفت : قرار بود این فیلم اکران شود، ولی نمیدانم چرا اکران نشده است شاید هنوز وقت مردهای برای نمایش این فیلم پیدا نکردهاند!. کیارستمی به ایسنا گفته بود که تلاش برای نمایش این فیلم برای او، با اذیتها و مشقتهای فراوانی همراه بوده است. کیارستمی عنوان کرده بود : آنها (مسئولان) دنبال موقعیتی میگردند که در بدترین شرایط این فیلم را اکران کنند، شاید هنوز این موقعیت را پیدا نکردهاند.حتی قول دادند پس از جشنواره فیلم فجر، این فیلم اکران شود ولی گویا این زمان بسیار خوبی برای نمایش فیلمها بود! ”باد ما را خواهد برد“ قرار بود در اردیبهشت ماه همان سال در گروه سینمایی خاص به همراه فیلمهایی چون ”گاوخونی“ به نمایش درآید.
/طوسی و کلاری و مخالفت با فیلم/
بد نیست بدانید چندی قبل وقتی نشستی با حضور کیارستمی و جواد طوسی درباره این فیلم برگزار شده بود کیارستمی در پاسخ به مطلب جواد طوسی مبنی بر عدم علاقهاش به «باد ما را خواهد برد» مطرح کرده بود،توضیح داده بود: من میتوانم به ایشان حق بدهم که این فیلم را را دوست نداشته باشند. اولین کسی هم که «باد ما را خواهد برد» دوست نداشت فردی بود که آن را از پشت دوربین نگاه میکرد یعنی محمود کلاری که فیلمبردار «باد ما را خواهد برد» را برعهده داشت. او اولین فردی بود که این فیلم را دوست نداشت اما به هر حال عدهای هم هستند که این آثار را بسیار دوست دارند.
/انجمن منتقدین فیلم میامی انتخاب کرد «باد ما را خواهد برد» کیارستمی، یکی از ۱۰ فیلم برتر دهه گذشته/
در سال ۸۸ بود که فیلم «باد ما را خواهد برد» ساخته «عباس کیارستمی» بهعنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سینمای جهان در دهه گذشته از نگاه انجمن منتقدین فیلم میامی انتخاب شد. انجمن منتقدین فیلم میامی در آن زمان بهترینهای سینمای جهان در دهه گذشته را انتخاب کرد که فیلم «باد ما را خواهد برد» به کارگردانی «عباس کیارستمی»، کارگردان ایرانی برنده نخل طلای کن محصول سال ۱۹۹۹ بهعنوان یکی از آثار برتر دیده میشد. این فیلم که برنده جایزه بزرگ هیات داوران و جایزه فیپرشی از جشنواره ونیز بوده است، همان سال نیز بهعنوان یکی از ۵۰ اثر برتر سینمای جهان در دهه گذشته ازنگاه برگزارکنندگان جشنواره تورنتو انتخاب شده بود.
/حذف شعرهای خیام و فروغ ،شرط اکران فیلم کیارستمی/
کیارستمی برای نمایش “باد ما را خواهد برد” با مشکلات بسیاری مواجه بود. شرطهایی مطرح شده بود مبنی بر اینکه بخشهایی مربوط به اشعار فروغ و خیام حذف شود ولی کیارستمی که نمی توانست اشعاری را حذف کند که در کتاب شعرش نیز در کتابفروشیها به فروش میرسد. البته او از آن دست فیلمسازان نیست که بگویند حتی یک فریم از فیلم خود را درنمیآورد بلکه حاضراست مثلا ۱ دقیقه از فیلمش را حذف کند ولی ۳۰ دقیقه را که دیگر نمیتواند . خصوصا سکانسهایی خوب فیلم را.
/محمود کلاری : فیلم باد ما را خواهد برد فلسفیترین فیلم کیارستمی است/
محمود کلاری ، در سال ۷۹ در خصوص فیلمبرداری فیلم باد ما را خواهد برد ساختهی عباس کیارستمی گفته است : این فیلم فلسفیترین فیلم کیارستمی است و این نظر عمومیت دارد. تاثیراتی که این فیلم روی مخاطب میگذارد متفاوت است ؛ خیلیها از فیلم بدشان میآید و عدهای هم فیلم را دوست دارند که این برمیگردد به برداشتها و طرز تلقی که در ذهن مخاطب پیش میآید.کلاری درادامه گفته بود : وقتی فیلم را کار میکردیم در رابطه با فیلم و فیلمنامه چیز زیادی نمیدانستیم و فقط با یک طرح خیلی خلاصه روبهرو بودیم و فیلم در طول کار شکل گرفته است. فیلمبرداری فیلم نیز در سه دهکده فیلمبرداری شده است. هر کدام از نماها ، کوچهها، خانهها و نمای عمومی در یک دهکده فیلمبرداری شده است. کلاری افزوده بود : ما در این فیلم با کارگردانی روبهرو بویدم که خودش عکاسی کار کرده و رشتهی تحصیلش نقاشی بوده است به این ترتیب خیلی خوب ما را هدایت میکرد.
/دوست داشت کمتر آسمان دیده شود/
به گفته محمود کلاری :کیارستمی در کار دوست داشت کمتر آسمان دیده شود تا عمق کار بیشتر دیده شود و آن هم با شرایط فیلمبرداری نمیخواند ، زیرا ده در پایین وجود داشت که این کار برخلاف کارهای معمول و قبلی بود. او برای رسیدن به این مفهوم شاعرانه ، حدود یکسال قبل از فیلمبرداری در همه جای ده گشته بود و از همه جای روستا عکس گرفته بود ؛ تمام عکسها را به من نشان داد و همین کار یکی از دلائلی بود که وقتی برای فیلمبرداری رفتیم ما میدانستیم که میخواهیم چه کار کنیم و تمام کارهای ما به قبل از فیلم مربوط میشد و کمتر در طول کار با هم صحبت میکردیم و هر چه بود در قبل از فیلم بود.
/ماجرای راضی کردن یک زن قهوه چی /
کلاری در مورد نور و استفاده از نور طبیعی در فیلم نیز گفته بود: کیارستمی اسرار داشت تا آن جا که امکان دارد از نور طبیعی استفاده کنیم. صحنهای که بیشتر پسندیدم صحنهای است که شخصیت اصلی فیلم که همان کارگردان تلوزیون است با زن قهوهخانه دار روبهرو میشود ؛ این صحن هرا بیشتر از دیگر صحنهها دوست میدارم و دلیلش این است که روزی به اتفاق گروه به خانهای برای صرف چای در همان دهکده محل فیلمبرداری رفته بودیم که در آن خانه مقداری وسائل از قبیل سماور و استکان و … دیدیم که مثل یک قهوهخانه بود و زنی که در خانه بودن ، همان زنی که در فیلم قهوهخانه داشت ، آن جا را سرپرستی می کرد. وقتی برایمان چای آورد همان دیالوگهایی که بین زن قهوهچی و شخصیت فیلم رد و بدل شد ، بین کیارستمی و زن قهوهچی رد و بدل شد و کیارستمی تصمیم گرفت عین همین صحنه را در فیلم اجرا کند ؛ اما یک مشکلی که وجود داشت و آن این بود که این زن حتی به دوربین عکاسی حساس بود و ما نمیدانستم چگونه از او بخواهیم در فیلم بازی کند. به هر حال با پسر و دخترش صحبت کردیم تا آنها توانستند مادرشان را راضی کنند تا در فیلم بازی کند.
/روایت کلاری از شفافیت تصاویر /
فیلمبردار فیلم باد ما را خواهد بود در خصوص شفافیت تصاویر و نحوه نورپردازی و نوع نگاتیوها نیز گفته است : شفافیت فیلم و نورپردازی خوب به علت وضعیت نوری آن منطقه است و یکی از دلائل شفافیت تصاویر موقعیت دوربین نسبت به تابش نور است و همچنین انتخاب ساعات خوب نوری ؛ ساعت کاری ما به این صورت بود که از صبح زود شروع میکردیم تا ساعت ۱۰ و بعدازظهر از حدود ساعت دو تا ساعت ۶/۵ کار را ادامه میدادیم و همچنین استفاده از فیلترهای مختلف و جدا کردن بخشهای مختلف تصاویر مثل گندمزار که رنگهای شبیه به هم داشتند و نگاتیوها فوجی و کداک استفاده کردیم و از فرانسه تقاضای کداک ویژه که قابلیت ویژهای برای رنگهای روز را دارد کردیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





