اولیویا دی هاویلند بازیگر بزرگ سینمای جهان و برنده دو جایزه اسکار در ۱۰۴ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از گاردین، اولیویا دی هاویلند ستاره بزرگ سینمای جهان و آخرین بازمانده شاهکار «بربادرفته» در سن ۱۰۴ سالگی از دنیا رفت.
دی هاویلند در شهر توکیو ژاپن از خانواده ای بریتانیایی بدنیا آمد. مادرش لیلین آگوستا بازیگر سابق سینما و پدرش والتر آگوستوس دی هاویلند استاد دانشگاه بود.
اولیویا یک سال بعد صاحب خواهری شد به نام جوآن که وی نیز بعدها در عرصه سینما شهرت زیادی به واسطه فیلم هایی چون «ربکا» و «نامه ای از زنی ناشناس» به هم زد؛ اگرچه خواهرش جوآن از نام خانوادگی دی هاویلند استفاده نکرد و نام خانوادگی فونتین را برای خود برگزید. این دو خواهر که گویا رابطه چندان صمیمانه ای هم با هم نداشتند در دهه ۴۰ میلادی دو ستاره برتر سینمای هالیوود بودند.
اولیویا دی هاویلند اما خیلی زودتر از خواهرش که سال ۱۹۴۰ با «ربکا» به شهرت رسید طعم موفقیت و شهرت را در هالیوود چشید. او نخستین بار سال ۱۹۳۵ روبروی ارول فلین در فیلم «کاپیتان بلاد» ساخته مایکل کورتیز خوش درخشید پس از آن روبروی فردریک مارچ در فیلم «آنتونی ادورس» که روایت یک داستان تاریخی بود بازی کرد و در بیست و دو سالگی با «ماجراهای رابین هود» و ایفای نقش دوشیزه ماریان نام خود را بیش از پیش سر زبان ها انداخت. فیلم خوش رنگ و لعاب «ماجراهای رابین هود» در سال ۱۹۳۸ بیش از چهار میلیون دلار در گیشه بدست آورد.
با وجود درخشش دی هاویلند در فیلم های مذکور به ویژه «ماجراهای رابین هود»، بدون تردید نقطه نهایی روند موفقیت های دی هاویلند در دهه ۳۰ در آخرین سال آن و با بازی در مهم ترین اثر این دهه یعنی «بربادرفته» رقم خورد، فیلمی که به عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ سینمای آمریکا و جهان از آن یاد می شود. اولیویا دی هاویلند در فیلم «بربادرفته» ساخته ویکتور فلمینگ با بازی در نقش ملانی همیلتون همسر مهربان و دوست داشتنی اشلی (با بازی لزلی هاوارد) توانست نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شود. «بربادرفته» با بازی ویوین لی و کلارک گیبل در نقش های اصلی در کنار ۸ جایزه اسکار در گیشه به رقم فروش حیرت انگیز ۱۹۸ میلیون دلار دست پیدا کرد و نام خود را تا به امروز به عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما با احتساب نرخ تورم ثبت کرده است. این موفقیت «بربادرفته» تبدیل به سکوی پرتابی برای اولیویا دی هاویلند در دنیای بازیگری شد. وی پس از آن در دهه ۴۰ میلادی دو بار برای بازی در فیلم های «هرکس سوی خودش» و «وارثه» برنده جایزه اسکار نقش اول زن شد.
دی هاویلند البته در دهه ۴۰ دعوای مشهوری با کمپانی وارنر داشت. حضور وی در سینما بعدها در دهه ۵۰ میلادی کم رنگ و کم رنگ تر شد تا اینکه سرانجام به صورت رسمی در سال ۱۹۸۸ برای همیشه از دنیای بازیگری خداحافظی کرد.
اولیویا دی هاویلند به علت طبیعی روز ۲۵ جولای از دنیا رفت.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برشهای کوتاه/ برشی از نقشآفرینی کلارک گیبل در بر باد رفته
- تجسم زنده بهشت موعودِ دوران ویکتوریایی/ درباره اولیویا دی هاویلند
- افزودن توضیحات هشداردهنده به فیلم مل بروکس در HBO/ «زینهای شعلهور» به سرنوشت «برباد رفته» دچار شد
- ویدئویی از فیلمهای اولیویا دی هاویلند، به مناسبت صدو چهارمین زادروزش
- «بر باد رفته» با توضیحاتی درباره «انکار شدن ترسهای بردهداری» بازگشت
- اکران «بر باد رفته» در پاریس لغو شد
- پس از حذف از اچ بی او؛ «بر باد رفته» پرفروشترین فیلم آمازون شد
- فیلمهایی که ما را عاشق کردند/ بر باد رفته
- طراح پوستر «بر باد رفته» و «کازابلانکا» در ۹۵ سالگی درگذشت + عکس
- حراج کتابخانه شخصی بازیگر «بر باد رفته»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





