پگاه آهنگرانی کارگردان «خانه سینما» که در مستندش جای گفتگو با جواد شمقدری رییس وقت سازمان سینمایی خالی است، میگوید شمقدری حاضر به گفتگو نشده است.
به گزارش سینماسینما، پگاه آهنگرانی که با مستند بلند «خانه سینما» در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد گفت: مستند «خانه سینما» درباره وقایع و اتفاقاتی است که خانه سینما از سال ۹۰ تا ۹۲ پشت سرگذاشت و در این مستند بحرانی که خانه سینما طی ۲ سال پشت سرگذاشت به تصویر کشیده شده است.
وی ادامه داد: مستند «خانه سینما» را می توان گزارشی از تعطیلی موقت این نهاد صنفی دانست و در آن شاهد اتفاقاتی هستیم که منجر به تعطیلی خانه سینما شد و به بررسی دلایل این تعطیلی نیز می پردازیم.
این بازیگر سینما در پاسخ به اینکه از همان زمان قصد ساخت مستندی در این باره داشتید، تاکید کرد: در همان دورانی که خانه سینما تعطیل شد در بطن ماجرا حضور داشتم و سعی کردم به صورت جسته گریخته از حضور هنرمندان در خانه سینما فیلمبرداری کنم. البته در آن زمان با این دید که بخواهم مستندی از این وقایع بسازم، تصویربرداری نمی کردم و بیشتر به این فکر می کردم که این تصاویر را به صورت آرشیو برای خود حفظ کنم تا اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به من پیشنهاد داد تا این تصاویر را تبدیل به یک اثر مستند کنم.
آهنگرانی اضافه کرد: من متریال لازم برای تولید این مستند را در اختیار داشتم تا اینکه در سال ۹۴ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پیشنهاد ساخت مستند را داد.
وی با اشاره به اینکه مستند «خانه سینما» به مدت ۶۲ دقیقه ساخته شده است، بیان کرد: این مستند برپایه مصاحبه ساخته شده است و شاهد گفتگو با چهره های فعال آن دوره مانند اعضای هیات مدیره خانه سینما به عنوان مدافعان حفظ این نهاد صنفی و جناح مخالف ادامه فعالیت خانه سینما که شامل زنده یاد حبیب الله کاسه ساز، سید ضیاء هاشی و… می شوند، هستیم.
کارگردان مستند «مردان ارباب جمشید/ رویاهای خاکستری» گفت: این مستند با بررسی تاریخچه نهادهای صنفی سینمایی از قبل از انقلاب آغاز می شود و اشاره می کنیم که در گذشته نیز خانه هنرمندان سینمای ایران وجود داشته است. یکی دیگر از مواردی که در این مستند به آن تاکید و اشاره شده اهمیت خانه سینما است و اینکه چه مواردی سبب می شود تا خانه سینما شکل می گیرد و در نهایت به بسته شدن خانه و فعالیت دوباره آن اشاره شده است.
بازیگر فیلم سینمایی «قاتل اهلی» بیان کرد: با توجه به اینکه جواد شمقدری رییس وقت سازمان سینمایی مهمترین نقش را در بسته شدن خانه سینما داشت تمام تلاش خود را کردیم با او مصاحبه کنیم، اما متاسفانه راضی به این مصاحبه نشد ولی با توجه به اینکه در آن دوران مصاحبه های مطبوعاتی بسیاری در رسانه های مختلف داشت از آنها در مستند استفاده کردم.
آهنگرانی در پایان درباره دلایل ورودش به سینمای مستند گفت: من سینمای مستند را دوست دارم و به دلیل همین علاقه وارد عرصه کارگردانی شدم و به زودی نیز تحقیقات جدیدترین مستند خود را آغاز می کنم.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
آخرین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- «سوت پایان»؛ فیلمی با بار زنانگی و عاطفی قوی
- کامران فانی درگذشت
- داستان عدالتخواهی ساکنان جنگل شروود
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- این بار نامی از فیلم پناهی نیست؛ منتقدان هالیوود ریپورتر ده فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کردند
- تأملی درباره سینمایِ جُستوجوگرِ معاصر/ «یکپارچگی»: آینهای به سوی هزارتوی وجود
- «بالرین»؛ تجلی قدرت و شرارت در کالبدی زنانه
- بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی»
- بانیپال شومون و رویا جاویدنیا به «خاکستر خیال» پیوستند
- هیات داوران مسابقه ملی «سینماحقیقت» ۱۹ معرفی شدند
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- در حسرت آن سینمای شریف
- نگاهی به فیلم سینمایی «شاهنقش»؛ وقتی میز و قدرت، آلودگی میآورد…
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- نوزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» بهترین فیلم جشنواره هاینان چین شد
- سه نمایش تازه در راه عمارت نوفللوشاتو
- مستند «در میان درختان انجیر»؛ داستان زنی که امتداد آزادگی بود





