نشریه گاردین در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر سینمای جهان که از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون ساخته شده است، نام دو فیلم ایرانی از ساختههای عباس کیارستمی و اصغر فرهادی را جای داده است.
به گزارش سینماسینما، در این فهرست فیلم «جدایی» ساخته اصغر فرهادی که موفق به کسب جوایز متعددی از جمله اسکار بهترین فیلم خارجی ۲۰۱۲ شده است، در جایگاه سی وششم قرار گرفته است و فیلم «ده» به کارگردانی عباس کیارستمی کارگردان درگذشته سینمای ایران نیز رتبه هفتاد وششم را به خود اختصاص داده است.
جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان، جایزه خرس طلایی بهترین فیلم از جشنواره فیلم برلین، جایزه ایندیپندنت اسپیریت بهترین فیلم خارجی زبان و جایزه سزار بهترین فیلم خارجی زبان از جمله جوایز مهم فیلم «جدایی» پنجمین ساخته بلند اصغر فرهادی و یکی از موفقترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران در عرصه بینالملی هستند.
فیلم تحسین شده «ده» نیز روایتگر زن است که درون خودرویی نشستهو در ده سکانس با پنج شخص گفتگوهایی انجام میدهد و نمایی از زندگی زن امروزی در ایران را نشان میدهد.
اما رتبه نخست فهرست ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ میلادی را فیلم «خون به پا خواهد شد» محصول سال ۲۰۰۷ به کارگردانی «پل توماس اندرسون» و با بازی درخشان «دنیل دیلوئیس» به خود اختصاص داده است که بر اساس رمانی با عنوان «نفت!» نوشته «آپتون سینکلر» ساخته شده است.
این فیلم در هشتادمین دوره جوایز سینمایی اسکار در ۸ شاخه نامزد کسب جایزه بود و در نهایت نیز دو جایزه بهترین بازیگر مرد (دنیل دی لوئیس) و بهترین فیلمبرداری را به خانه برد.
در این نظر سنجی و در رتبههای دوم تا دهم نیز به ترتیب فیلمهای «دوازده سال بردگی» (۲۰۱۳) به کارگردانی «استیو مککوئین»، «پسرانگی» (۲۰۱۴) به کارگردانی «ریچارد لینکلیتر»، «زیر پوست» (۲۰۱۳) اولین ساخته بلند سینمایی «جانتان گلیزر»، «در حال و هوای عشق» (۲۰۰۰) به کارگردانی «وونگ کاروای»، «پنهان» (۲۰۰۵) از «میشائیل هانکه»، «بخشگویی، نیویورک» (۲۰۰۸) به کارگردانی «چارلی کافمن»، فیلم برنده اسکار «مهتاب» (۲۰۰۶) ساخته «بری جنکینز»، «زاما» (۲۰۰۷) ساخته کارگردان آرژانتینی «لوکرشیا مارتل» و «تیم آمریکا: پلیس جهانی (۲۰۰۴) از «تری پارکر» اشاره کرد.
از دیگر مهمترین فیلمهای حاضر در این فهرست میتوان به این اسامی اشاره کرد:
«جاده مالهالند» به کارگردانی «دیوید لینچ» (رتبه یازده)، «دزدان فروشگاه» ساخته «هیروکازو کورئیدا» (پانزدهم)، مستند «عمل کشتن» ساخته «جاشوا اوپنهیمر» (شانزدهم)، «روما» ساخته «الخاندرو گونزالز ایناریتو» (بیستم)، «ربان سفید» ساخته «میشائیل هانکه» (بیست و یکم)، انیمه «شهر اشباح» از «هایائو میازاکی» (بیست و دوم)، «درخت زندگی» به کارگردانی «ترنس مالیک» (بیست و هشتم)، «جاذبه» از «آلفونسو کوارون» (سی ودوم)، «داگویل» به کارگردانی «لارس فن تریه» (سی و هفتم)، «روزی روزگاری در آناتولی» به کارگردانی «نوری بیلگه جیلان» (سی و هشتم)، فیلم برنده نخل طلای «۴ ماه، سه هفته و دو روز» ساخته «کریستین مونجیو» (چهل و دوم)، «گرگ والاستریت» از «مارتین اسکورسیزی» (چهل و سوم)، «پیش از غروب» دیگر ساخته «ریچارد لینکلیتر» (پنجاهم)، «ببر خیزان اژدهای پنهان» از «آنگ لی» (پنجاه و یکم)، «عشق سگی» ساخته «الخاندرو گونزالز ایناریتو» (پنجاه و دوم)، مستند «آتش در دریا» از «جیانفرانکو روسی» (پنجاه و سوم»، «بلندی های بادگیر» اثر «آندرا آرنولد» (پنجاه و هشتم)، «کوهستان بروکبک» از «آنگ لی» (شصت و ششم)، فیلم لبنانی «کفرناحوم» ساخته «نادین لبکی» (هفتاد و یکم)، «پیامبر» ساخته کارگردان فرانسوی «ژاک اودیار» (هفتاد و چهارم)، «گمشده در ترجمه» اثر «سوفیا کاپولا» (هفتاد و هفتم)، انیمیشن «پرسپولیس» از مرجان ستراپی» (هفتاد و نهم)،«مرثیهای برای یک رویا» از «دارن آرنوفسکی» (هشتادم)، «جایی برای پیرمردها نیست» ساخته برادران کوئن، «بادی که در علفزار پیچید» از «کن لوچ» (۲۰۰۶)، «هرت لاکر» ساخته «کاترین بیگلو» (نود و دوم)، «گلادیاتور» از «ریدلی اسکات» (نود و چهارم)، مستند «فارنهایت ۹/۱۱» به کارگردانی «مایکل مور» و «روزی روزگاری در هالیوود» جدیدترین ساخته «کوئنتین تارانتینو» (رتبه صدم)
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





