تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۹/۱۵ - ۱۷:۴۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 182671

رئیس هیئت مدیره خانه سینما با اشاره به اینکه کمتر از ۴۰ نفر از سینما و بیش از ۱۰۰ نفر از حوزه‌های مختلف هنر در بازداشت هستند، گفت که یک درخواست از کمیته پیگیری هنرمندان بازداشتی نسبت به مسائل دانشجویان هنر مطرح شده است.

به گزارش سینماسینما، محمدمهدی عسگرپور درباره آخرین وضعیت سینماگرانی که در جریان ناآرامی‌های اخیر جامعه دچار مشکلاتی شده‌اند بیان کرد: آنچه برای سینماگران اتفاق افتاده همانطور که پیش‌تر گفتم انواع و اقسام مختلف دارد و من صرفا درباره فهرستی صحبت می‌کنم که مسائل آن‌ها در کمیته حقوقی تشکیل شده برای هنرمندان پیگیری می‌شود. البته این کمیته را دیگر فقط مختص سینماگران نمی‌توان دانست چون پیگیری امور مربوط به هنرمندان از خانه موسیقی و خانه تئاتر را هم دنبال می‌کند و اخیراً هنرمندان تجسمی هم اضافه شده‌اند؛ بنابراین می‌توان آن را کمیته حقوقی مرتبط با هنرمندان دانست.

وی افزود: وضعیت سینماگران به چند دسته بازداشتی، احضار یا توقیف پاسپورت تقسیم بندی می‌شود که برای برخی از آن‌ها حکم قطعی وجود دارد و برای برخی هم هیچ حکمی نیست. البته اخیراً مطلع شدم که برای برخی همکاران محدودیت دیگری را هم ایجاد می‌کنند و آن هم ممنوعیت از معامله و خرید و فروش است که فعلا اطلاعات دقیق‌تری درباره آن ندارم و نمی‌دانم حکمی برای آن صادر شده است یا خیر! اما برخی هنرمندان که در این مسئله دچار محدودیت شده‌اند، این موضوع را اطلاع داده‌اند.

وی ادامه داد: نتیجه کار کمیته حقوقی هنرمندان تاکنون منجر به رفع برخی مشکلات شده و تعدادی از همکاران ما با قید وثیقه سنگین و برخی هم بدون قید و یا وثیقه سبک‌تر آزاد شده‌اند؛ در واقع تا حدی این ماجرا سبک شده اما همکاران جدیدتری هم اخیراً به این فهرست اضافه شده‌اند.

عسگرپور بیان کرد: یک مسئله مهم که ما در روند پیگیری‌ها با آن مواجه شدیم این بود که وضعیت این هنرمندان را از یک کانال نمی‌توانستیم پیگیری کنیم و ظاهراً دو یا سه کانال وجود دارد، در حالی‌که قبلاً محدودتر بود اما الان گویا بیشتر شده و همین موضوع، پیگیری‌ها را سخت‌تر و سردرگمی را بیشتر می‌کند. علاوه براین، تشخیص این موضوع که آیا اتفاق‌های رخ داده از سوی چند کانال حاصل یک سردرگمی است یا استراتژی، بسیار سخت شده و تمام این‌ها منجر شده که یک فضای غیر منطقی شکل بگیرد.

او با اشاره به اینکه «روز گذشته در یکی از خبرگزاری‌ها خبر بازداشت دو بازیگر سینما منتشر شده بود در حالی که صحت نداشت»، گفت: متاسفانه این نوع خبررسانی‌ها عجیب و مشکوک شده و خودش به یک معضل تبدیل شده است. اصلا بخشی از مشکلات امروز کشور حاصل همین نوع خبررسانی‌ها و بولتن‌سازی‌هاست. اگر آن‌هایی که بولتن‌سازی می‌کنند واقعاً طرز تفکر و حجم اطلاعات‌شان در این حد نادرست است، باید برایشان تاسف خورد چون یکی از مصداق‌های تشویش اذهان عمومی همین نوع خبرهاست.

عسگرپور اضافه کرد: روز گذشته درباره خانم‌ها شقایق دهقان و الناز شاکردوست خبری مبنی بر بازداشت آن‌ها منتشر شده بود که درباره خانم دهقان اصلا صحت نداشت و درباره خانم شاکردوست هم دو، سه ساعت بر اساس احضار قبلی مراجعه صورت گرفت و الان هیچ کدام از آن‌ها در بازداشت نیستند. همچنین در روزهای گذشته بازداشت جدیدی در میان سینماگران اتفاق نیفتاده است.

وی درباره آخرین آمار بازداشتی‌های سینما و نیز هنرمندان دیگری که از طریق این کمیته پیگیری می‌شوند با تاکید براینکه کمیته حقوقی تشکیل شده برای پیگیری وضعیت هنرمندان را نمی‌توان صرفا به یک نهاد صنفی خاص نسبت داد و اصناف مختلف هنری موضوع را از این طریق دنبال می‌کنند گفت: براساس اطلاعات کمیته پیگیری کمتر از چهل نفر از سینما و بیش از صدنفر از حوزه های مختلف هنر در بازداشت هستند و احتمالاً در صورت جمع‌آوری اطلاعات دقیق‌تر، این تعداد دربرخی حوزه‌ها افزایش یابد.

رییس هیئت مدیره خانه سینما و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در پایان با اشاره به این که درخواست‌هایی مطرح شده تا این کمیته حقوقی علاوه بر پیگیری وضعیت سینماگران و هنرمندان رشته‌های موسیقی، تئاتر و تجسمی، به مشکلات پیش آمده برای دانشجویان هنر هم ورود کند اظهار کرد: با این روندی که پیش آمده، من اینطور درک می‌کنم که خوب نیست، در یک کشور این حجم از هنرمندان دچار بازداشت و احضار شوند و نتوانند مشکلات پیش آمده را به موقع پیگیری کنند؛ آن هم در زمانی که می‌بینیم عده‌ای از تریبون‌های رسمی استفاده و خشم و تنفر را به جامعه تزریق می‌کنند. این در حالی است که هنرمندان هم بخشی از همین جامعه هستند و نقش قابل توجهی دارند. نمی‌شود بر آن‌ها خرده گرفت که چرا هنرمندان در مسائل اجتماعی حضور دارند در صورتی که حاکمیت یک زمانی از این حضور بسیار لذت می‌برد. این زیبنده هیچ کشوری نیست که مردم و هنرمندانش دچار مشکلاتی به این شکل می شوند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها