تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۶/۰۸ - ۱۱:۰۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 119746

جزئیات آرای راهی‌دهندگان چهره موثر سینمایی جایزه سینماسینما منتشر شد.

به گزارش سینماسینما، امسال در دومین سال گزینش چهره موثر سینمایی جایزه سینماسینما ۲۰۷ منتقد، روزنامه‌نگار سینمایی و فعالان رسانه‌های سینمایی آرای‌شان را به سه برگزیده برتر خود اختصاص دادند. این جایزه در دومین دوره جشن در دستان نرگس آبیار جای گرفت.

در ادامه براساس اعلام قبلی جزئیات آرای تمامی افرادی که در این رای‌گیری شرکت و سه انتخاب برتر خود را معرفی کردند، به ترتیب حروف الفبا می‌آید.

برای مطالعه جزئیات آرای ۱۰ چهره برتر نیز می‌تواند اینجا کلیک کنید.

 

۳۱. سام بهشتی

یک. نوید محمدزاده؛ حضور در فیلم‌های متری شش و نیم و سرخ‌پوست و تأثیرگذاری‌اش در گیشه و رونق فروش فیلم

دو. محمدصادق رنجکشان؛ تولید فیلم‌هایی که اگر باهمت او نبود، ساخته نمی‌شد ازجمله: متری شش و نیم، سرخپوست، روسی، بی‌حسی موضعی و …. .

 

۳۲. علیرضا بهنام

یک. جعفر پناهی به دلیل بازگشت مؤثر به عرصه فیلم‌سازی و افتخارآفرینی برای سینمای ایران در جشنواره‌های جهانی به‌رغم محدودیت‌ها

دو. حسین انتظامی؛ به دلیل مدیریت خوبش بر حوزه سینما که حوزه تخصصی مدیریت او نبود.

سه. بهرام توکلی؛ طلسم ساختن زندگینامه تختی را شکست و بار بر زمین مانده علی حاتمی را به منزل رساند.

 

۳۳. فاطمه پاقلعه نژاد

یک. علی نصیریان به خاطر بازی در «مسخره‌باز» و همیشه در اوج ماندن.

دو. محسن تنابندهغ برای ساخت فیلم «قسم» و پرداختن به یک سوژه قضایی مهم که تابه‌حال مطرح نشده بود.

سه. ابوالحسن داوودی برای ساخت پرفروش‌ترین فیلم این سال‌ها و کمک به رونق اقتصاد سینما

 

۳۴. علی پاکزاد

یک. نرگس آبیار؛ اصلی‌ترین دلیل این انتخاب ساخت فیلم (شبی که ماه کامل شد) است. فیلمی که بسیاری از مردان سینمای ایران شهامت ساختان را نداشتند. تأثیرگذارترین چهره سال سینمای ۹۷ به عقیده من نرگس آبیار است.

 

۳۵. فهیمه پناه آذر

طبق سنت هرسال، دوستانم با لطف بسیار خواستند تا چهره‌های مؤثر سال را در قاب سینما با دلیل نام ببرم. هر چه فکر کردم نتوانستم شخصی را بیابم که به رشد و اعتلای سینمای ایران در سال گذشته کمک کرده و تأثیر چشم‌گیر و قابل‌ملاحظه‌ای بر آن داشته باشد.

شاید در میان بازیگران، افرادی بودند که با بازی‌هایشان تأثیرگذار بودند، شاید چهره‌هایی بودند که گیشه فروش را دگرگون کردند اما مگر این‌ها دلیلی برقرار گرفتن در مسیر رشد سینمای ایران است. شاید در این میان مدیرانی هم بودند که باهمه سختی‌ها کار کردند، اما آیا به سمت مطلوب سینمای ایران رفتیم؟!

به نظرم زمانی سینما رشد پیدا می‌کند که همه شهرهای ایران حداقل یک سالن نمایش فیلم داشته باشد؟ زمانی رشد پیدا می‌کند که شاهد اکران فیلم در همه جای ایران باشیم؟ سینما زمانی رشد پیدا می‌کند که همه و همه به فکر سینما باشند.

 

۳۶. رضا پور زارعی

یک. نوید محمد زاده؛ به خاطر بازی در فیلم‌های اجتماعی و کمک به فروش آن‌ها در گیشه بازی خوب و متفاوت در فیلم سرخ‌پوست داوری در جشنواره جهانی فجر و جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی

دو. رضا میر کریمی؛ به خاطر تداوم دبیری در جشنواره جهانی فیلم فجر و برگزاری منظم آن و ارتباط و رایزنی با فیلم‌سازان جهانی برای حضور در آن باهمه تحریم‌ها و مشکلاتی که خارجی‌ها برای حضور در ایران دارند و ساخت فیلم خوب قصر شیرین

سه. جواد عزتی؛ به خاطر بازی در فیلم پرفروش هزارپا در ژانر طنز و بازی خوب در فیلم‌های جاندار و رد خون با ژانر اجتماعی

 

۳۷. نژلا پیکانیان

یک. علی نصیریان؛ درخشش در فیلم مسخره‌باز

دو. نوید محمدزاده؛ نقش‌آفرینی‌های متفاوتش در فیلم‌های اخیرش

 

۳۸. محمد تاجیک

یک. سید رضا میر کریمی به دلیل مقاومت در برگزاری جشنواره جهانی فجر و بی‌توجهی به برخی از حاشیه‌سازی‌ها و تحلیل‌های آب دوغ خیاری

دو. محسن امیر یوسفی؛ به دلیل مقاومت و پایداری بر سر اکران فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی

سه. علی سرتیپی؛ به دلیل تداوم موفقیت در پخش فیلم‌های پرمخاطب در سینمای ایران

 

۳۹. علی جعفری

یک.  علی نصیریان؛ برای اینکه با بازی در فیلم مسخره‌باز نشان داد که یک بازیگر خبره در کهن‌سالی هم می‌تونه همچنان بدرخشه و متفاوت باشه

دو. سعید روستایی؛ تلاش برای نشان دادن تصویری قابل‌باور و نزدیک به حقیقت از پلیس. واقعی و بدون شعار

 

۴۰. محسن جعفری راد

یک. نوید محمدزاده؛ به دلیل درخشش در جشنواره فیلم فجر و فروش خیلی خوب فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده در اکران و اگر اکران نوروز ۹۸ را هم در نظر بگیریم با فروش عالی متری شبش و نیم، تبدیل به تنها بازیگر چند سال اخیر می‌شود که هم گیشه را دارد، هم جوایز را و هم نقد مثبت منتقدان را.

 

۴۱. تینا جلالی- اعتماد

یک. سماجت و ایستادگی محسن امیریوسفی برای اکران فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی و تلاش چندین و چندباره او برای حضور در جشنواره فیلم فجر و دیگر محافل رسمی…

دو. بااینکه فیلم هزارپا به گواهی بسیاری از منتقدان کمدی بی‌مایه و بی‌اهمیتی است اما نمی‌توان از تأثیر گردش مالی این فیلم در سینما سخن نگفت و من به‌جای تهیه‌کننده از کارگردان این فیلم نام می‌برم چون کسب این گیشه وابسته به اعتبار او می‌دانم (البته بعد از بازیگران)

 

۴۲. دنیا چهرازی

یک. محسن امیریوسفی؛ به دلیل تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش برای اکران فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» بعد از شش سال توقیف علیرغم داشت پروانه نمایش و اصلاحات بسیاری که متحمل شده بود، و همچنین استفاده از ترفندهای تبلیغاتی هوشمندانه متناسب با مضمون فیلم (همدلی و آشتی ملی) که می‌تواند الگوی قابل‌تأملی برای سایر فیلم‌سازان در جهت ترغیب آن‌ها به مطالبه گری حقوقشان به‌صورت مسالمت‌آمیز و به‌دوراز هیاهو و حاشیه‌های غیرحرفه‌ای باشد. تبلیغاتی نظیر تبریک عوامل فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی به فیلم‌های پذیرفته‌شده در جشنواره فیلم فجر، ارسال گل به حوزه هنری بعد از تحریم فیلم توسط سینماهای حوزه، عکس نوشت های مناسبتی و …

دو. علی سرتیپی؛ علاوه بر اینکه دفتر پخش فیلمیران با مدیریت علی سرتیپی در سال ۹۷ با اکران ۱۵ فیلم بیشترین تعداد فیلم را در بین سایر رقبایش نمایش داده است و توانسته طبق آمار رسمی منتشرشده از موسسه سینما شهر، بیش از یک‌سوم درآمد اکران سال ۹۷ را در اختیار داشته باشد، علی سرتیپی در مدیریت پردیس‌ها و سالن‌های اضافه‌شده به مجموعه‌ی سینماهای کشور نیز مثل همیشه موفق عمل کرده است. به‌طوری‌که پردیس سینمایی اطلس مال مشهد و ستاره‌باران تبریز که در سال ۹۷ به چرخه‌ی سینماهای مدرن کشور با سرمایه‌گذاری و توسط گروه اجرایی ایشان اضافه شدند، هم‌اکنون همچون پردیس کورش و سینما شکوفه، از پرفروش‌ترین سینماهای کشور به شمار می‌روند.

سه. رضا میرکریمی؛ آقای رضا میرکریمی سال ۹۷ را با دبیری جشنواره جهانی فجر و برگزاری جشنواره‌ای درخور اعتنا و آبرومند آغاز کرد و پس‌ازآن پیش‌تولید فیلم قصر شیرین را در مقام کارگردان اثر شروع کرد که در جشنواره‌ای فیلم فجر توانست استقبال بسیار خوب مردم و منتقدان را به دنبال داشته باشد. در همان سال نیز در مقام تهیه‌کننده، یکی از جنجالی‌ترین و پر حاشیه‌ترین فیلم‌های سال ۹۷ یعنی «ما همه باهم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی را تولید کرد. حضور آقای میرکریمی در سه نقش مهم و مؤثر و خروجی موفق کارهایشان در سال ۹۷ درخور اعتنا و تقدیر است.

 

۴۳. شادی حاجی مشهدی – مجله هنر و تجربه

یک. خانم لادن طاهری (مدیر فیلم‌خانه ملی ایران)؛ به دلیل تسلط، همت، غیرت و آینده‌نگری دلسوزانه‌اش در جمع‌آوری، حفظ و نشر مناسب و بهینه آرشیو فیلم‌خانه ملی ایران که به‌عنوان بهترین و معتبرترین بانک اطلاعاتی غنی تصویری کشور، همواره راه گشا و یاری‌رسان سینماگران و مستندسازان بوده است. صعه صدر و روحیه همکاری این بانوی عاشقِ سینما که به واقع در پشت چشم‌ها و دوربین‌ها و نورهای خیره کننده‌ی سینمای ایران، با تلاش خود خاموش و بی ادعا می‌درخشد، مثال زدنی و قابل تقدیر است.

دو. آقای محسن امیریوسفی؛ به دلیل ممارست، لجاجت و کنشمندی هدفدارش، که نشان داد، برای اکران فیلم “آشغال‌های دوست‌داشتنی” استوار قدم و یک کلام به‌عنوان یک مطالبه گر بر سر حقش باقی می‌ماند. ادامه این تلاش‌ها اگر چه آزار دهنده و تلخ می‌نمود، اما با مذاکره و صبوری، عاقبت به نتیجه مثبتی ختم شد و به ما نشان داد که نباید تا رسیدن به مقصود، دست از تلاش برداریم و کم رمق و ناامید شویم.

سه. آقای جواد عزتی؛ اغلب نقش آفرینی‌هایی که از مردان بازیگر در ذهنمان نقش بسته، در کنار توانمندی‌های ویژه‌ای شکل گرفته است که سبب می‌شود تا کارگردانان سینمای ایران عمدتاً برای بازی در نقش‌هایی خاص، تنها به سراغ تعداد معدودی از این بازیگران بروند. چنین انتخابی از سر آگاهی است و عمدتاً برای ایفای نقش‌هایی در دو سوی طیفی متضاد (از کنش‌ها و اَکت های بیرونی و قدرتمند گرفته تا واکنش‌های بدنی و بی کلامِ ظریف درونی و اصطلاحاً زیرپوستی) متغیر است. شاید برای بسیاری از بازیگران نام آشنا و حرفه‌ای، پذیرش نقش‌های کمدی در سینمای گیشه پسند حتی با وجود دستمزدهای بسیار بالا، مورد علاقه قلبی و بر طبق سلیقه‌های فردی بازیگران نباشد. لیکن افراد کهنه کار و نام آشنایی هم هستند که در این خصوص محدودیتی برای گزینش‌هایشان قائل نمی‌شوند و گاه با بازی‌های مشابه در یک ژانر خاص به‌عنوان یک کلیشه مخاطب پسند و پولساز برای تهیه کنندگان و کارگردانان در الویت قرار می‌گیرند.

با این مقدمه و با مرور اسامی بازیگران قدرتمندی همچون آقایان علی نصیریان، پرویز پرستویی، شهاب حسینی، حمید فرخ نژاد و … به نام جواد عزتی برمی خوریم؛ اگر نگاهی دقیق‌تر به کارنامه‌ی این بازیگر داشته باشیم، طیف متنوعی از بازی‌های بی نهایت منعطف او را به یاد می‌آوریم که در بازی کمتر کسی در سال ۹۸ سراغ داریم. از بازی در نقش‌های کمدی مثل “هزارپا” گرفته تا بازی در یک نقش بسیار دراماتیک در فیلم “جان دار” و سپس در یک نقش جدی در “ماجرای نیمروز” … که به نظر می‌رسد توجه ما را به این بازیگر قدر ندیده بیشتر جلب می‌کند.

 

۴۴. محمدصالح حجت الاسلامی

یک. نوید محمدزاده چهره موثری بوده و با بازی درخشان در دو فیلم جدی متری شیش و نیم و سرخ‌پوست کماکان بر ذائقه مردم تأثیر خوبی دارد.

دو. از طرفی سعید ملکان هم قطعاً با حمایت از ساخت فیلم تختی گرچه در گیشه موفق نشد اما به نظرم تاثیرات ساخت این فیلم به زودی در سینما نمایان خواهد شد.

سه. نرگس آبیار؛ با فیلم شبی که ماه کامل شد هم پتانسیل جدیدی از سینمای ایران را به منصه ظهور رساند.

 

۴۵. هدیه حدادی

یک.  نوید محمدزاده؛ برای بازی متفاوت، جسورانه و خلاق در فیلم «سرخپوست»

دو.  هومن بهمنش؛ برای فیلمبرداری بی‌نظیر فیلم «سرخپوست» بخصوص در سکانس آخر و چه حیف که هنرش دیده نشد.

سه. نرگس آبیار؛ برای ساخت «شبی که ما کامل شد» به‌عنوان اثری که بالاخره من را به‌عنوان یک روزنامه‌نگار و مخاطب مجاب کرد تا سینمای او را ببینم.

چهار. محمد نیکبخت؛ که اگر همه این سال‌ها پشت استوار و محکم پشت سینما نبود قطعاً این سینما یک مرد بزرگ کم داشت.

 

۴۶. الهام حسامی

یک. نرگس آبیار؛ به خاطر کارگردانی درخشان فیلم “شبی که ماه کامل شد” و اینکه مرزهای توانایی زنان کارگردان را تغییر داد و در لوکیشن های بکر، واقعی و دور افتاده، فیلمی با پروداکشن، خوش ساخت و ماندگار ساخت درباره موضوعی که ورود یک زن به آن دور از انتظار بود؛ او با انتخاب هوشمندانه محور اصلی فیلم، هم سوژه را از آن خود کرد و هم از زاویه بسیار تأثیر گذار و سینمایی به موضوع روز دنیا -افراط گرایی در اسلام و تروریسم -نگاه کرد. حاصل کار ساخت موفق‌ترین فیلم جشنواره فجر ۹۷ بود.

دو. گروه هنر و تجربه؛ به دلیل اینکه با پافشاری بر ادامه کار و جا نزدن دربرابر ناملایمات و مخالفت‌ها، همچنان نبض امکان اکران فیلم‌های مستند، کوتاه و، تجربی و مستقل را زنده نگه داشتند و انتخاب اول قشر روشنفکر و تحصیل کرده برای فیلم دیدن در سینما هستند. همچنین اطلاع رسانی و مانور رسانه‌ای خوب برای فیلم‌های گروه هنر و تجربه نیز شایسته تقدیر است.

سه. هدیه تهرانی؛ هدیه تهرانی ثابت کرده هنرمندی است که از شهرتش بیشتر برای کارهای انسان دوستانه بهره می‌برد تا لذت و منافع شخصی. حضور تمام وقت و بی چشم داشت در مناطق سیل زده شمال ایران در مقایسه با بی اعتنایی‌اش به پیامدهای شهرت در سینما و حاضر نشدن روی فرش قرمزها در جشنواره فجر سال ۹۷ به دلیل همین انتخاب و روش شخصی اوست.

همچنین هدیه تهرانی در سال ۹۷ در اثار کارگردانان فیلم اولی و کمتر شناخته شده حضور داشت، این اقدام او حمایتی تأثیر گذار است از کارگردانان تازه وارد به سینما است که نشان داده‌اند اغلب موفق و متفاوت عمل کرده و لایق حمایت هستند.

 

۴۷. سعید حسینی – سینما دیلی

یک. پرویز پرستویی؛ بخاطر نقش درستش به‌عنوان یک هنرمند در مسائل اجتماعی و بی تفاوت نبودنش نسبت به اتفاقات روز جامعه و دغدغه‌های مردم و شجاعتش در موضع گیری

دو.  سعید روستایی؛ بخاطر تلاش و وسواس و سخت کوشی برای ساخت یک تصویر اجتماعی درست از شرایط کنونی جامعه در سینما با وجود همه مشکلاتی که برای فیلمش ایجاد شد

سه. گلشیفته فراهانی؛ بخاطر حضور مداوم و پیشرفت یک بازیگر پرورش یافته سینمای ایران در محصولات روز سینمای جهان

 

۴۸. المیرا حصارکی

یک. پیمان معادی؛ برای کارگردانی بمب؛ یک عاشقانه و به تصویر کشیدن بخشی از زندگی آدم‌های معمولی در زمان جنگ

دو. هدیه تهرانی؛ در تلاش برای انسان بودن، حضور بی‌ادعا و بدون جنجال در مسیر کمک برای آدم‌ها و البته حیوانات

سه. محسن امیریوسفی؛ برای اثبات و امید به این جمله که فیلم‌ها تو کمد نمی‌مونن، بالاخره به نمایش در میان

 

۴۹. کامبیز حضرتی

یک. حسن معجونی؛ برای خلق کاراکترهای ابزورد از “خوک” تا ” بی‌حسی موضعی”

دو. آزاده موسوی و کوروش عطایی؛ به دلیل جذب عناصر گیرای درام در سینمای مستند و جدی گرفتن المان‌های مستندسازی.

سه. حمید نعمت‌الله؛ به دلیل تجربه‌های تازه و خلق یک کاراکتر سینمایی جذاب و کم‌سابقه در “شعله‌ور”

 

۵۰. محمدحمزه ای

یک. محسن امیر یوسفی؛ به دلیل بودن در بدنه‌ی سینما، علی رغم توقیف فیلم “آشغال‌های دوست‌داشتنی” و انجام امور صنفی و حرفه‌ای در حوزه نمایش و امنیت شغلی. و در آخر پافشاری و ایستادگی بر خواسته خود به منظور عدم فعالیت فیلم‌سازی تا نمایش عمومی آخرین ساخته‌اش که همین عزم فردی منجر به خارج شدن فیلمش از محاق توقیف شد.

 

۵۱. سپیده حیدرآبادی

یک. علی نصیریان؛ به دلیل هنرنمایی تأثیرگذار بر مخاطب از جوانی تا کهن‌سالی اینکه با سن بالایی که دارد حرفه‌ای و پرنفوذ بازی می‌کند.

دو. نوید محمدزاده؛ نقش را به خوبی می‌پذیرد و آنرا برای مخاطب باورپذیر می‌کند.

 

۵۲. علی حیدری- سایت سوره

کسی را شایسته موثرترین چهره سال سینمایی ایران نمی‌دانم.

 

۵۳. محمد حیدری- پارسینما

یک. رضا عطاران؛ بی‌شک رضا عطاران نه تنها از شخصیت‌های مؤثر سال ۹۷، بلکه از موثرترین افراد در دو دهه اخیر به حساب می‌آید. از سریال‌های محبوب تلویزیونی او که با وجود چندین بار پخش، باز هم مورد توجه قرار می‌گیرند تا بازی او در فیلم‌های سینمایی که دو فیلم «هزارپا» و «مصادره» با بازی او تبدیل به رتبه ۱ و ۲ پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۹۷ شده‌اند.

 

۵۴. نیره خادمی

یک. هومن سیدی؛ با فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده نشان داد که همچنان هم ژانر اجتماعی و غیر کمدی قادر است گیشه را فتح کند.

دو. نرگس آبیار؛ در شبی که ماه کامل شد برای اولین بار یکی از مهمترین سوژه‌های سیاسی چند سال اخیر ایران را با نگاه اجتماعی و زنانه ساخت.

سه. پیمان معادی؛ بازی بسیار درخشانی در متری شش و نیم داشت. اگر چه نتوانست نظر داوران جشنواره فیلم فجر را جلب کند اما برای اولین بار چهره واقعی و جنجالی پلیس ایران در یک فیلم را به تصویر کشید.

 

۵۵. نرگس خرقانی

یک. رضا عطاران؛ این بازیگر در دو فیلم اول پرفروش سال ۹۷ یعنی فیلم‌های هزارپا و مصادره به‌عنوان بازیگر اول به ایفای نقش پرداخته است. حضور این بازیگر در هر فیلمی تضمین کننده فروش بالای آن فیلم است و او نقش مهمی در اقتصاد سینمای ایران دارد.

دو. نرگس آبیار؛ موفق‌ترین کارگردان جشنواره فیلم فجر در سال ۹۷ و اولین کارگردان زن ایرانی که برای یک فیلم پرهزینه و اکشن جایزه سیمرغ بلورین برد. نرگس آبیار با فیلم شبی که ماه کامل شد تقریباً بیشتر جوایز مهم جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص داد و این اتفاق مهمی در تاریخ سینمای ایران است.

سه. رضا میرکریمی؛ دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر پس از ۴ دوره این جشنواره را علی رغم تمام مشکلات بین‌المللی و تحریم‌ها خوب برگزار می‌کند. البته این جشنواره را نمی‌توان با جشنواره‌های درجه الف جهان مقایسه کرد، اما در جایگاه خودش و با حضور فیلم‌های عمدتاً هنری، این جشنواره قابل تأمل است و می‌تواند در سال‌های بعدی بهتر از این هم باشد.

 

۵۶. مهدی خرمدل- تابناک

یک. نوید محمدزاده؛ بی شک نوید محمدزاده با انتخاب‌های درست و نقش آفرینی‌های به اندازه که حاصل آن در فیلم‌های متری شیش و نیم و سرخ‌پوست می‌توان مشاهده کرد، در سال ۹۷ موثرترین چهره سینمایی است؛ بازیگری که نقش محوری در پرفروش شدنِ دو فیلم در طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ داشت که پرفروش شدنش‌شان بدون نقش آفرینیِ او در دوران سلطنت کمدی‌ها ناممکن بود.

دو. رضا میرکریمی؛ در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر که عرصه رقابت فیلم‌هایی با سرمایه‌گذاری کلان بود، فیلم قصر شیرین به‌عنوان یک اثر جاده‌ای استاندارد که تحسین همه طیف‌های فکری را در پی داشت و با بازیگردانی درست رضا میرکریمی، تصویر تازه‌ای از حامد بهداد را پیش روی مخاطب قرار داده بود، این کارگردان را بی شک در میان تاثیرگذارترین ها قرار می‌دهد. پیام میرکریمی راین بود که همچنان بدون سرمایه‌گذاری کلان، می‌توان آثار تحسین برانگیزی ساخت و این پیام را به خوبی منتقل کرد.

سه. نرگس آبیار؛ نرگس آبیار با ساخت شبی که ماه کامل شد، اسباب شگفتی همه ناظران مسیر کارگردانی‌اش را رقم زد. یک تریلر قابل تأمل که توانایی ویژه‌ای برای ساختش مورد نیاز است.

 

۵۷. همایون خسروی دهکردی – مجله سینما ادبیات

یک. سعید روستایی؛ به خاطر هوشمندی و یافتن امکانات برای ساخت آثار قابل تأمل

دو. محسن امیر یوسفی؛ به خاطر سماجت در رفع موانع اکران اثرش

 

۵۸. بهزاد خورشیدی

یک. فرهاد اصلانی؛ در فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده، یکی از بهترین و روان‌ترین نقش‌های سینمایی خود را در این فیلم ایفاکرد. بعد از یه حبه قند و حتی زندگی خصوصی، اصلانی مدام در چرخه تکرار نقش‌هایش فرو رفته و بازی متفاوتی از او برپرده سینما شکل نگرفته بود. گویا فرهاداصلانی (شکور) در نقش بزرگ خانواده خلافکاران پایین شهر و یا محله اراذل و اوباش تهران، گمشده خود را یافته است. بیشترین زمانی که بازی‌اش در این فیلم رخ نمود وجلوه گرشد درست موقعی است که با سکوت خود مخاطب را به شوک عمیقی فرو می‌برد. آن هنگام که در پشت پنجره با مکثی طولانی گویی خبر هولناک رسوایی خواهرش را می‌شنود و یا در سکانسی دیگر در حالی که به غذا خوردن و نان به ته بشقاب سراندن مشغول است، چشم به روی قتل خواهر به دست برادر کوچک خود می‌بندد و اوج نقش آفرینی‌اش در هنگامی است که در وقت ملاقات با برادر ناتنی‌اش شاهین (نویدمحمدزاده)، احساس می‌کند از او رو دست خورده و حال باید ضربه‌ای کاری به برادر ناتنی نمک نشناسش بزند. بی گمان این سکانس و بازی فرهاداصلانی یکی از نقطه عطف‌های بازیگری او در این سال‌ها و حتی در تاریخ سینمای ایران ماندگار خواهدشد.

 

۵۹. آرش خوشخو- هفت صبح

یک. علی سرتیپی؛ از یکسو و موسسه اوج از سوی دیگر. دو غول تهیه و پخش در سینمای ایران.

دو. دکترطباطبایی نژاد؛ به خاطر شکوفایی سینمای مستند و تجربی که ثمراتش را در اکران هنر و تجربه و جشنواره سینما حقیقت می‌بینیم.

سه. جواد عزتی؛ در این سال به یک چهره پولساز بدل شد.

چهار. رضا عطاران؛ هنوز در سینمای ایران بی رقیب است.

پنج. محمدحسین مهدویان؛ هرسال فیلم می‌سازد و سال ۹۷ هم پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی را ساخت.

و همینطور در مراحل بعد: مهنازافشار، اصغر فرهادی، پژمان جمشیدی.

 

۶۰. احمدرضا دانش

یک. من در درجه اول ابوالحسن داودی رو انتخاب می‌کنم به دلیل هوش زیادش در فیلم‌سازی و رقم زدن بالاترین فروش سینما در سال گذشته است.  داودی در طول دوران فیلم سازی‌اش ثابت کرده که اولاً سینما را می‌شناسد و ثانیاً زمان شناس و مخاطب شناس خوبی است و ثالثاً فروش را هم بلد است حلقه مفقوده‌ای که عمده سینمای ایران دچار آن است اما داوودی تا کنون تقریباً از آن مستثنا بوده و این ارزش کمی نیست. از سفر جادویی و نان و عشق و موتور هزار، تقاطع، زادبوم و رخ دیوانه تا هزارپا که البته ممکن است من همه این فیلم‌ها را دوست نداشته باشم یا نقد داشته باشم، همواره یا فروش خوبی به دست آورده یا اقبال مخاطب و منتخب او بوده و یا جریانی را به وجود آورده… چند سال یک بار فیلم می‌سازد ولی هربار یک جایی اثر خود را می‌گذارد و این نشان از هوش درخور و استعداد و تخصص قابل احترام اوست. با این مقدمات بالاترین فروش سینما را در سال گذشته رقم می زند و در این آشفته بازار اقتصادی کشور و سینما باز هم برنده بیرون می‌آید.

دو. سعید روستایی؛ به دلیل فیلم بسیار خوبش و اینکه نشان داد ابدویک روز اتفاقی نبوده. از نظر من متری شیش و نیم مرزهای کیفیت فیلم سینمایی در ایران را ارتقا داد و ظهور نسلی پرقدرت و جوان را به سینمای ما نوید داد. امیدوارم این رویه مثبت در کارنامه‌اش ادامه داشته باشد.

سه. زوج بهرام توکلی و سعید ملکان؛ در سال‌های اخیر تجربه‌های جسورانه و متفاوتی را در کنار هم رقم زده‌اند و توانسته‌اند در حد خودشان هر بار جریان ساز باشند. تنگه ابوقریب و غلامرضا تختی در این زمره قرار می‌گیرند. گرچه به فیلم تختی اقبال عمومی صورت نگرفت اما کیفیت قابل قبول و ریسک بالای به تصویر کشیدن اسطوره‌ای با مختصات تختی کاری بود که هرکسی زیر بارش نمی‌رفت و انصافاً هم خوب از پسش برامدند و بااینکه فروش قانع کننده‌ای نداشت اما باز هم جریانی به راه انداخت که نشان می‌داد زحمت‌های کشیده شده برای این فیلم بی نتیجه نمانده است.

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها