تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۱۲:۰۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 16012

سروش صحتپنجمین شب فیلمنامه نویسان سینمای ایران با تقدیر از قاسم هاشمی نژاد و ایرج کریمی شب گذشته ۲۵ اردیبهشت، در ساختمان شماره ۲ خانه سینما برگزار شد.


به گزارش سینماسینما، پنجمین شب فیلمنامه نویسان سینمای ایران با اجرای سروش صحت برگزار شد.
در ابتدای این مراسم فرهاد توحیدی که دبیر این مراسم بود با اشاه به برگزاری جشنواره فیلم سبز در این روزها گفت: الان درباره جشنواره سبز صحبت می کنم، بحران محیط زیست جهانی شده است و همه به دنبال حل آن هستند و صنعت سینما به آگاه شدن مردم در این زمینه کمک می کند.

وی افزود: پنجمین شب فیلمنامه نویسی که همزمان با روز فردوسی برگزار می شود مفتخر به این است که سال گذشته سهم کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران از فیلم های تولید شده اندکی افزایش پیدا کرد، امیدوارم روزی برسد که این سهم به بیش از ۵۰% برسد و بسیاری از فیلم های ساخته شده را فیلمنامه نویسان حرفه ای ایران بنویسند.

سپس کلیپی برای تقدیر از قاسم هاشمی نژاد پخش شد که در آن احمدرضا احمدی به یادآوری دستاوردهای این نویسنده فقید که در روزهای پایانی سال گذشته دار فانی را وداع گفت پرداخت. در این کلیپ تصاویری از فیلم «فیل در تاریکی» با بازی فرامرز قریبیان پخش شد که بر اساس رمانی جنایی که به همین نام توسط هاشمی نژاد نوشته و ساخته شده است.

در ادامه فرامرز قریبیان گفت: در مورد این رمان می توانم بگویم که اولین کتاب پلیسی است که در ایران نوشته شده است، در کتاب «فیل در تاریکی» لهجه های مختلفی به کار برده شده که بسیار خوب نوشته شده است. به همین دلیل نعمت حقیقی تصمیم گرفت بر اساس این کتاب اولین فیلمش را بسازد اما متاسفانه به دلیل شرایط آن سال ها و شراکتی که با تلویزیون داشت، این فیلم بعد از ۵ ماه تصویربرداری متوقف شد.

قریبیان افزود: هر چند تنها ۲۰ دقیقه از فیلم باقی مانده بود اما مجبور شد که ساخت آن را ادامه ندهد، بعدها ساخت این فیلم را تلویزیون به کس دیگری داد اما بسیار ضعیف تولید شد. بسیار دوست دارم که این کتاب تبدیل به فیلم شود، علاقمندم خودم این فیلم را بسازم هر چند از سن و سال من گذشته است.

سعید عقیقی، منتقد و فیلمنامه نویس با خواندن بخش هایی از رمان «فیل در تاریکی» گفت: قاسم هاشمی نژاد نویسنده اولین داستان پلیسی ایرانی به معنای کیفی آن است.
در ادامه این مراسم علی زرنگار به عنوان شاگرد هاشمی نژاد و به نمایندگی از خانواده‌ی این نویسنده‌ لوح یادبود را دریافت کرد و به همسر هاشمی‌نژاد که در مراسم حضور داشت اهدا کرد.

زرنگار در ادامه درباره هاشمی نژاد گفت: صحبت کردن درمورد این نویسنده سخت است، من ده سال شاگرد او بودم، اگر قرار باشد چیزی از او به یاد بیاورم نوع نگاه ایشان به ادبیات است. هاشمی نژاد از معدود کسانی بود که ادبیات را به خاطر معرفت دوست داشت و نه چیز دیگر، او اعتقاد داشت اگر نوشته ای ریشه در سنت نداشته باشد سرقت ادبی است.

در ادامه مراسم لوح تقدیری نیز به مسعود احمدیان از اعضای بنیاد سینمایی فارابی اهدا شد.
سپس کلیپی پخش شد که در آن مجید برزگر به یادآوری خاطراتش با ایرج کریمی می پرداخت.

در ادامه این مراسم هوشنگ گلمکانی درباره ایرج کریمی، گفت: با اینکه ایرج کریمی فیلمنامه همه فیلم هایش را نوشته است اما او برای من یک نویسنده و منتقد ادبی است و بعد فیلمنامه نویس. هر وقت می خواهم او را به یاد بیاورم واهمه دارم که نتوانم حرف هایم را ادامه دهم.
گلمکانی در ادامه افزود: کریمی برای من یک دوست بود، برای جامعه فرهنگی یک وزنه بود و برای ادبیات سینمایی ایران وزنه ای سنگین تر. ۹۵ درصد نوشته هایش در مجله فیلم است، هر نوشته او برای من یک کلاس درس بود. قرار است نوشته‌های او توسط نشر پنجره منتشر شود.

در ادامه مراسم لوح تقدیری به سرکار خانم رحمتی نژاد، مادر ایرج کریمی اهدا شد.

سپس خسرو دهقان به روی صحنه آمد و از مترجمی جوان نامه برد که با وجود سن کمش تا کنون توانسته ۱۰۰ عنوان کتاب را ترجمه کند.

گفتنی است؛ شیوا مقانلو نویسنده و مترجم جوانی است که سال گذشته چندین فیلمنامه معروف هالیوودی را ترجمه و روانه بازار کتاب کرد.

جشن شب فیلمنامه نویسان از این مترجم جوان و حامد خادمیان مدیر نشر «سفید سار» که کتاب «برترین فیلمنامه های جهان» را با ترجمه شیوا مقانلو منتشر کرده، تقدیر کرد. از شهاب الدین رضویان نیز به عنوان حامی مالی این اتفاق تقدیر شد.

کانون فیلمنامه نویسان سه فیلمنامه نویس برتر پنجمین شب فیلمنامه نویس را بدون الویت نام آنها معرفی کرد.

آیدا پناهنده و ارسلان امیری برای فیلم «ناهید»

محمدرضا گوهری برای «رخ دیوانه»

محسن امیریوسفی برای نوشتن فیلمنامه «خواب تلخ»

به دلیل اینکه امیریوسفی در این مراسم حاضر نبود یادداشتی از او در سالن قرائت شد که در بخش هایی از آن آمده است: به نام خدایی که توقیف ناعادلانه را دوست ندارد. «خواب تلخ» ۱۳ سال پیش ساخته شد و این اولین فیلم بلند من است که اکران می شود و این نشان دهنده آن است که ۱۳ همیشه هم نحس نیست.
در پایان مراسم نیز کلیپی از فرزاد موتمن منتشر شد که درباره نحوه ورودش به سینما بود. از این فیلمساز ایرانی نیز در پنجمین شب فیلمنامه نویسان تقدیر به عمل آمد.
از جمله افراد حاضر در این مراسم می توان به فرید مصطفوی، نظام الدین کیایی، خسرو دهقان، هوشنگ گلمکانی، علیرضا تابش، فریبا کامران، عنایت الله بخشی، هادی مقدم دوست، حمید نعمت الله، فرشته طائرپور، سعید عقیقی، سیروس الوند، فرزاد موتمن، عبدالله اسفندیاری، محیط طباطبایی، حجت قاسم زاده اصل، شهاب رضویان و مسعود آب پرور اشاره کرد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها