سینماسینما، عباس اقلامی
«گلوله باران» در سکانس آغازین خود نوید یک مستند جنگی را می دهد. زخمی ها روی برانکارد برده می شوند و سایرین در تدارک اعزام به خط مقدم جنگ با داعش هستند. گروه فیلمبرداری همراه با رزمندگان راهی می شود. در طول مسیر تکتیراندازان داعش که از کوه های اطراف به منطقه مشرف هستند، رزمندگان را هدف می گیرند و حرکت در مسیر سخت شده است. هر آن امکان دارد رزمنده ای گلوله بخورد. گروه فیلمبرداری مشغول ثبت تصاویر میدان نبرد است. همه چیز تا اینجا مشابه هر مستند جنگی دیگری دارد ضبط و کارگردانی می شود. اما «گلوله باران» از جایی از فیلم راه خود را از نمونه های مشابه جدا می کند؛ آنجا که جای فیلمساز و سوژه در اثر یک اتفاق جابهجا می شود و گلوله ای به پای یکی از فیلمبرداران می خورد. از اینجا دیگر سوژه نه جنگ با داعش، که خود گروه فیلمبرداری است.
حاج حسین، یکی از کارگردان- تصویربرداران فیلم که گلوله می خورد، دوربین از حرکت رو به جلو باز می ماند و همراه گروه فیلمبرداری زمین گیر می شود. لوکیشن فیلم به کمترین مساحت ممکن محدود می شود. نقطه ای که از این لحظه تبدیل می شود به مرز مرگ و زندگی. حاج حسین و همراهان اگر سرشان را بلند کنند، در تیررس هستند و این یعنی مرگ، و اگر در جای خود بمانند و تکان نخورند هم باز معلوم نیست تا چه زمانی امکان زنده ماندن داشته باشند.
«گلوله باران» نمایش دقایق مکث بر پدیده مرگ است و همزمان تاملی بر اهمیت حفظ زندگی. در مستند «گلوله باران» ساخته مرتضی پایه شناس و حسین مومن روایت با اتفاق پیش می رود. داستان در طول فیلم شکل می گیرد و تعلیق و کشش مورد نیاز برای همراه نگه داشتن تماشاگر را پیدا می کند. چیزی که با توجه به محدودیت تحرک کاراکترها در فیلم در کنار محدود ماندن دیالوگ ها به جملاتی که بیشتر جنبه ثبت یادگاری و شوخی های روحیهبخش دارد، نقطه قوت فیلم شده است.
در «گلوله باران» دوربین صاحب کاراکتر و هویت مستقل است. حضورش در تمام لحظات به چشم می آید و به عاملی برای زنده ماندن تبدیل می شود. انگار تا دوربین روشن است و تصویر می گیرد، آدم ها زنده می مانند. حاج حسین مدام مراقبش است و در بی ثبات ترین شرایط هم همانقدر که نگران ضعف و درد خودش است، مراقب تمیزی لنز نیز هست. نحوه قرار گرفتن و تصویربرداری دوربینِ «گلولهباران» با دوربین فیلمبرداری در شرایط عادی فیلمسازی مستند تفاوت دارد. گاه سر به آسمانی دارد که کیپ ابر است و بارانی، و گاه رو به زمینی است که گِلی است و چسبناک، گاه دشمن داعشی را می جوید و گاه روی مسیر بازگشت به سمت نیروهای خودی تمرکز می کند. اما در همه حال وفادار است به پیشبرد روایت غیرمتعارف فیلم.
مستند «گلولهباران» اگرچه بهروشنی جبهه نبرد را جبهه نبرد با داعش و در عراق انتخاب کرده است، اما با سری اتفاق های متن فیلم، عاری از زمان و مکان می شود و فیلمی می شود در عریان کردن رویه های بی رحم جنگ. آنجا که از هر سو باران گلوله است که می بارد و باید انتخاب کرد؛ انتخابی بین مرگ و زندگی، و حتی بین مرگ و اسارت.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- پایهشناس رئیس هیات مدیره انجمن مستندسازان شد
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- «چوب» به مصر میرود
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- «چوب» به ایتالیا رسید
- مرتضی پایهشناس: با آنچه درباره سینمای داستانی میدانیم از مستند حرف نزنیم
- از راز فیلمهای خانوادگی تا ثبت واقعیت/ نگاهی به دو مستند از مرتضی پایهشناس
- اختصاصی سینماسینما- مرتضی پایهشناس: «گلوله باران» روایت موقعیتی خارج از زمان و مکان است
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- نامزدهای بخش ملی جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





