آلن ریچ بازیگر آمریکایی که سابقه همکاری با سینماگرانی چون سیدنی لومت، استیون اسپیلبرگ، رابرت ردفورد و فرانسیس فورد کاپولا را داشت در سن ۹۴ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما به نقل از هالیوود ریپورتر، او از جمله سینماگرانی بود که در اواسط قرن بیستم میلادی به بهانه کمونیست بودن در فهرست سیاه هالیوود قرار گرفت و تا مدتی اجازه فعالیت هنری نداشت اما توانست با غلبه بر آن در مجموعه ای از آثار موفق و سینمایی و تلویزیونی نقش آفرینی کند.
«ریچ» در سال ۱۹۹۴ و در فیلم «مسابقه تلویزیونی» ساخته «رابرت ردفورد» در نقش مجری شبکه ان بی سی بازی کرد، در فیلم «افشاگری» ساخته «بری لوینستون» در نقش وکیل «دمی مور» مقابل دوربین رفت و در فیلم «آمیستاد» به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ» نقش یک قاضی را بر عهده داشت.
او در سال ۲۰۰۴ نیز در اپیزودی از سریال تلویزیونی «زیاد ذوق زده نشو» محصول شبکه اچ بی او بازی کرد.
«آلن ریچ» با نام اصلی «بنجامین نورمن شولتز» در سال ۱۹۲۶ در نیویورک متولد شد. او با حضور در تئاتر نام هنری «آلن ریچ» را برای خود برگزید و در سال ۱۹۴۳ در اولین نمایش در تئاتر برادوی به روی صحنه رفت و دو سال بعد در کنار «کلود رینز» و «کیم هانتر» در نمایش »«تاریکی در ظهر» به روی صحنه رفت.
او در سال ۱۹۵۳ به عنوان فردی کمونیست برچسب زده شد و وارد فهرست سیاه هالیوود شد. خودش معتقد بود به این دلیل وارد فهرست سیاه شده که چند سال قبل از آن تلاش کرده فردی سیاه پوست را که به اشتباه با تجاوز محکوم شده بود نجات دهد.
«ریچ» سپس به عنوان کارگزار وارد وال استریت شد و بعد از آن توانست گالری هنری آلن ریچ را در منهتن تاسیس کند و در آن به انتشار تصاویر گرافیکی از هنرمندان مطرحی چون «سالوادور دالی»، «ژان میرو» و … پرداخت. او در سال ۱۹۶۳ با بازی در سریال «شهر عریان» از شبکه ای بی سی و «غرب، شرق» از سی بی اس به تلویزیون بازگشت.
بازی در فیلم «سرپیکو» به کارگردانی «سیدنی لومت» در سال ۱۹۷۳ نقطه عطفی در کارنامه هنری «ریچ» محسوب شد و در ادامه در فیلم هایی چون «قمارباز» از «کارل رایس»، «جک» به کارگردانی «فرانسیس فورد کاپولا» و سریال «پرونده های راکفورد» و «همه چیز در خانواده» بازی کرد.
«آلن ریج» در سال ۲۰۰۷ کتابی درباره بازیگری با عنوان «جهشی از متود» منتشر کرد و بازیگرانی چون «شارون استون»، «جیمی لی کرتیس»، «رن روسو»، «لری میلر» و «آلن تیکل» از جمله شاگردان او بوده اند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- یک نظرخواهی متفاوت؛ فیلمهای محبوب رهبر کاتولیکهای جهان
- ادای احترام به هنرمند فقید برنده اسکار؛ بزرگداشت رابرت ردفورد در جشنواره ساندنس برگزار میشود
- فوت چهره ماندگار هالیوود؛ رابرت ردفورد درگذشت
- «آروارهها»ی اسپیلبرگ در میان صدرنشینهای گیشه
- با رای ۱۰۰ منتقد؛ «آروارهها» و «فهرست شیندلر» در صدر بهترین فیلمهای اسپیلبرگ
- درباره «اسب جنگی»/ فیلمی درباره جنگ، اما برای صلح؛ جنگ میکُشد، اما صلح میپیوندد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- مستند «آروارهها» ساخته میشود/ اکران در پنجاهمین سالگرد ساخت فیلم
- امیلی بلانت در فیلم جدید استیون اسپیلبرگ بازی میکند
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- گوارایی یک فیلم کلاسیک با عناصر تئاتری/ نگاهی به فیلم «دوازده مرد خشمگین»
- روایت سیدنی لومت از کارکردن با مارلون براندو /وقتی مارلون براندو کارگردان را امتحان می کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





