یک کارشناس بینالمللی سینمای ایران اعلام کرد که شمار جایزههای بینالمللی سینمای ایران در سال ۱۳۹۵ به تنهایی برابر است با کل جوایز سینمای ایران در چهل سال (۱۳۳۷ تا ۱۳۷۷) گذشته تاریخ ایران.
طی چند روز گذشته، آمارهای غیر رسمی از حضورهای بینالمللی سینمای ایران در چند سال اخیر منتشر شده است، برای پیگیری و بدست آوردن آمار دقیقتر به سراغ محمد اطبایی رفتیم که حدود ۳۰ سال است، آمار بینالمللی سینمای ایران ثبت میکند.
اطبایی اعلام کرد که سینمای ایران در سالهای پیش از انقلاب ۶۶۶ حضور، ۱۵۲ جایزه و هفت داوری بینالمللی داشته است. از ابتدای سال ۱۳۵۸ تا پایان سال ۱۳۹۵، در طی ۳۸ سال، ۳۴۹۳۰ حضور، ۳۶۸۵ جایزه و ۷۸۶ داوری بین المللی نصیب سینمای ایران شده است. به عبارتی، سینمای ایران در سالهای بعد از انقلاب، در هر هفته به طور متوسط حدود ۱۸ جایزه بین المللی دریافت داشته است، یعنی هفتهای ۱۸ بار در سراسر جهان نام ایران با سینمای ایران مطرح شده است.
مدیر عرضه و پخش بینالمللی مستقل های ایرانی افزود: «در دو سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵، آمار موفقیتهای بینالمللی سینمای ایران به دلایل مختلف افزایش چشمگیری داشته است، به گونهای که در سال ۱۳۹۴، سینمای ایران ۲۲۷۱ حضور، ۳۸۲ جایزه و ۴۳ داوری بینالمللی داشته و در سال ۱۳۹۵، این آمار به ۳۲۶۷ حضور (۱۴۴ درصد افزایش)، ۵۱۶ جایزه (۱۳۵ درصد افزایش) و ۸۵ داوری بین المللی دست پیدا کرده که حد نصاب جدیدی در تاریخ سینمای ایران محسوب میشود. شمار جایزههای بینالمللی سینمای ایران در سال ۱۳۹۵ به تنهایی برابر است با کل جوایز سینمای ایران در چهل سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۷۷٫»
اطبایی خاطرنشان کرد: «فعالیتهای هفت نهاد رسمی و دولتی، بنیاد سینمایی فارابی، سازمان صدا و سیما، سازمان سینمایی سوره (حوزه هنری)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوانان ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال ۱۳۹۵، منجر به ۳۷۶ حضور (حدود ۵/۱۱ درصد از کل حضورها) و ۸۸ جایزه بینالمللی (حدود ۱۷ درصد از کل جوایز) شده است و هشت شرکت بخش خصوصی نیز در عرضه و پخش بین المللی سینمای ایران به فعالیت مشغولند که در سال ۱۳۹۵، ۶۵۷ حضور (حدود ۲۰ درصد) و ۷۹ جایزه بین المللی (جدود ۱۵ درصد) دریافت داشتهاند.»
این پخشکننده بینالمللی اذعان کرد: «پخشکنندههای خارجی نیز حدود ۲۰۰ حضور و ۵۰ جایزه بین المللی برای سینمای ایران در سال ۱۳۹۵ رقم زدهاند و نکته جالب توجه آنکه، الباقی حضورها و جایزه ها که به طور عمده توسط فیلمهای کوتاه کسب شده، توسط خود کارگردانهای فیلمها به دست آمده است. به عبارتی دیگر حدود ۲۰۰۰ حضور (۶۰ درصد) و ۳۰۰ جایزه (۵۸ درصد) بین المللی توسط خود سینماگران ایجاد شده که متاسفانه در غالب موارد از جشنوارههایی با کیفیت پایین کسب شده است. کیفیترین حضورها و جوایز بین المللی سینمای ایران در سال ۱۳۹۵، همچون چند سال اخیر توسط بخش خصوصی و پخشکنندههای خارجی سینمای ایران، حاصل شده است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- میزبانی جشنواره شبهای سیاه تالین از ایرانیها
- «کشتن خواجه» به برزیل و تایوان میرود
- محمد اطبایی مطرح کرد: پیش بینی ها برای جشنواره های کن و ونیز
- گفتوگو با محمد اطبایی/ تدابیر شرکتهای بزرگ فیلمسازی برای تولید در دوران کرونایی/ کارتهای شناسایی با تراشههای هوشمند
- توضیحات محمد حقیقت درباره حواشی یادداشتی که از حضور سینایی و فیلمش در کن نوشته بود + سند
- محمد اطبایی مطرح کرد / از موفقیتهای کاذب جشنوارهای تا باز شدن پای دلالان به سینما
- جشنواره کن از نگاهی دیگر/ «یک ارتباط فرانسوی»
- پاسخ اطبایی به یک موضوع: حضور فیلمهای ایرانی در جشنوارههای الف کمرنگ شده؟
- «هجوم» شهرام مکری به جشنواره فیلم برلین رفت
- نمایش «نفس» در مرکز فیلم کالیفرنیا
- ناگفتههایی از همه ادوار جشنواره ونیز/ از درخشش سینمای ایران تا ۱۰ سال غیبت
- محمد اطبایی مطرح کرد: سال خوش سینمای ایران در کن
- پاسخ محمد اطبایی به سینماسینما / فیلمهای ایرانی به برلین میروند؟
- اکران «خشکسالی و دروغ» در هیوستون آمریکا
- پیگیری حقوقی سینماگران نتیجه داد / مسدود شدن ۷ وب سایت غیرقانونی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





