تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۵/۱۳ - ۰۳:۵۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 139948

انتشار یادداشت محمد حقیقت با موضوع خاطره‌ای از حضور سینایی و فیلمش در جشنواره کن، در سینماسینما، حواشی‌‌ای را به همراه داشت.

یکی از مدیران سابق سینمایی به این یادداشت واکنش نشان داد و بخشی از خاطره حقیقت را تکذیب کرد، همچنین محمد اطبایی با حقیقت تماس‌هایی را برقرار کرد. در همین خصوص حقیقت توضیحاتی برای سینماسینما ارسال کرد که می‌خوانید:

امروز آقای محمد اطبایی که قدیم‌ترها مدتی در بنیاد فارابی کار می‌کرد با حالتی گلایه آمیز پیامی برای من فرستاد که آنچه که من درباره آقای آشتیانی و زیرنویس کردن فیلم «درکوچه های عشق» ساخته خسرو سینایی در سینماسینما نوشته‌ام، «خیال پردازی» است و از خودم در‌آورده ام! واصلا هم آقای آشتیانی این فیلم را به جشنواره کن نداده بوده، و ایشان هم در امور زیرنویس کردن فرانسوی‌ کپی ۳۵ میلیمتری این فیلم دخالتی نداشته است و همه این ها را آقای اطبایی و بنیاد فارابی انجام داده اند. به‌هر حال آنچه که من در پاریس در آن موقع شاهد بودم این بود که: آقای آشتیانی فیلم را درپاریس به‌ من نشان داد، او خیلی هم برای پذیرفته شدن فیلم در جشنواره کن ۱۹۹۱ تلاش کرد‌ ‌می‌توان گفت بدون تلاش او معلوم نبود فیلم به کن برود. ایشان از من درخواست کرد به شرکت تیترا فیلم محلی که درحومه پاریس فیلم را زیرنویس می‌کنند بروم و کارهای فنی آن‌ را شامل ‌هماهنگ کردن جملات فارسی با زیرنویس فرانسه کنار کارمند تیترا فیلم انجام دهم. من این کار را ‌انجام دادم ‌ و آقای آشتیانی دستمزدی برای چند روز کار به ‌من داد. این نکته برخلاف پیام‌های محمد اطبایی، اصلا هم «خواب ‌و‌خیال»! نیست. فیلم در تیتر فیلم در منطقه ژوین ویل، زیرنویس شد و من بالای سر فیلم بودم. آن موقع آقای آشتیانی اصلا راجع به اینکه فیلم را شرکت فارابی برای او فرستاده بود تا به جشنواره کن ارایه کند، حرفی به من نزده بود. بعد از اینکه فیلم به کن رفت، آقای آشتیانی از من خواست در جشنواره همراه آقای خسرو سینایی باشم و من هم رفتم. خود آشتیانی هم تلفن مرا به جشنواره کن داده بود و آنها هم درکاتالوگ جشنواره – که سند آن همراه است – چاپ کردند. با توجه به گفته آقای محمد اطبایی، دوست بنده و از کارمندان آن موقع بنیاد فارابی، خود فارابی همه این کارها را کرده است. من همچنان بطور صددرصد راجع به اینکه آقای آشتیانی این اقدامات را انجام داده بود، شکی ندارم. گذشته از همه اینها ممکن است فارابی از آقای آشتیانی خواسته بوده این کار را انجام دهد، اما آن موقع ایشان در این باره هیچ حرفی به من نزده بود. اگر یک میلیون بار دیگر هم آقای اطبایی اصرار کند که او و فارابی همه اقدامات را انجام داده (که قابل ارج هم هست)، اما من یک میلیون بار دیگر تکرار خواهم کرد که آقای آشتیانی در پاریس مرا در جریان این کار گذاشته بود و بدون پشتیبانی او فیلم به بخش نوعی نگاه کن نمی‌رفت. به‌ هرحال بنده فقط خاطره کوتاهی تعریف کرده‌ام و هیچ ادعایی هم ندارم و نمی فهمم چرا آقای اطبایی امروز چنین واکنشی با پیام‌های تند خود به من نشان داده است. با احترام پاریس- محمد حقیقت. سوم اوت ۲۰۲۰

تصویری از کاتالوگ جشنواره کن مربوط به فیلم در کوچه‌های عشق

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها