سینماسینما، قادر باستانی- پژوهشگر رسانه و ارتباطات
خبرنگاران تلویزیون، روزهای سختی را سپری میکنند. زمانی روی آنتن بودن، افتخاری بزرگ بود و خبرنگاران و مجریان صداوسیما، ارج و قرب بسیاری نزد مردم داشتند. دیگر فضای مجازی، مجالی برای عرض اندام این خبرنگاران باقی نگذاشته و فقط گافهای صداوسیماست که وایرال میشود و برخلاف گذشته که مخاطبان، منفعل و تأثیرپذیر بودند، اکنون یکهتاز فضای رسانهای هستند و تأثیر میگذارند.
زمانی مصاحبهگرفتن از مردم برای خبرنگاران تلویزیون، راحتترین و شیرینترین کار بود؛ اما دیگر اینطور نیست. به میان مردم رفتن، برایشان سخت شده؛ چون دیگر مردم آنطورکه آنها دلشان میخواهد، حرف نمیزنند. همه منشوری شدهاند و یافتن شهروندی که حرف مطلوب مدیران خبر صداوسیما را بزند، سخت شده است.
سازمان صداوسیما نیاز جدی به تغییر رویکرد و اصلاح مسیر دارد. عملکرد صداوسیما نشان میدهد خود مسئولان سازمان، به نارساییها و ناکامیها، بهخوبی واقف هستند و برایند عملکردشان نشان میدهد درصدد اصلاح روند نیز برآمدهاند؛ اما آنها هم مبسوطالید نیستند و با فشارهای مختلف درونسازمانی و برونسازمانی مواجهاند. صداوسیما بهخاطر حجم بزرگ و مقررات دستوپاگیر خود، توان تحرک کافی، منطبق با تحولات تکنولوژیک روزافزون را ندارد. شبکههای رادیویی و تلویزیونی، در چنبره مقررات دستوپاگیر سازمان گرفتار آمدهاند؛ مثلا یک تهیهکننده برنامه، امکان پخش صدای خوانندهای را به علت نداشتن کد پخش موسیقی ندارد؛ درحالیکه همین موسیقی، در تیتراژ یک برنامه تلویزیونی پخش شده است! مقررات فراوان، فهرست بلندبالای افرادی که امکان دعوت از آنها در برنامههای گفتوگومحور وجود ندارد، محدودیتهای سلیقهای و سیاستهای انفعالی در برابر فشارهای گاه و بیگاه بیرونی، کارکرد صداوسیما را تحت تأثیر قرار داده است. نیاز خبری شهروندان را رسانه ملی باید برآورده کند. رسالت منطقی صداوسیما، برای پاسخ به این نیاز مهم، انتقال سریع، بیطرفانه و آگاهیبخش اخبار و رویدادهاست. انتظار طبیعی از رسانه ملی، حرکت در مسیر امنیت ملی، سیاستهای کلان نظام، همگرا و قدرتمندکردن نیروهای سیاسی فعال درون نظام، پوشش اختلافات درونی و نمایانکردن وحدت و انسجام ملی است.
سازمان صداوسیما، دارای بخشهای متعدد خبری است؛ اما نحوه چینش و گزینش اخبار طوری است که عملا شهروندان، با دیدن و شنیدن اخبار آن، از وضعیت کامل کشور مطلع نمیشوند. یافتههای یک پژوهش در صداوسیما نشان میدهد انعکاس اخبار خارجی، بیشتر از اخبار داخلی است. هرچند اخبار داخلی، حجم کمی در مقایسه با اخبار خارجی دارد و از لحاظ توزیع جغرافیایی در کشور نیز دچار کاستی است و بیشترین خبر، یعنی نزدیک به ۶۰ درصد اخبار مربوط به تهران و تنها ۱۷ درصد مربوط به کل کشور است و به اخبار شهرستانها در رسانه ملی بیمهری میشود.
در صداوسیما، فرمهای خبری، فاقد اصول اولیه قالبهای روز و جذاب است. یکسویهبودن ارتباط و اولویتنداشتن نظرسنجی از مخاطبان درباره مسائل روز، مصاحبههای غیرچالشی، کلیشهای و تصنعی با موضوعات سفارشی و دستکاریشده، از دیگر ضعفهای بخش خبری صداوسیماست.
شنونده از قبل میتواند حدس بزند که اخبار درباره اروپا، آمریکا، عراق، سوریه و اسرائیل، شامل چه مضمونی خواهد بود. درباره اخبار مهم داخلی نیز بسیاری از موارد را شنونده باید از فحوای مطالب و از لابهلای اخبار استنباط کند. عدم ارضای نیاز خبری، مخاطبان صداوسیما را روزبهروز تحلیل برده و به بازار شبکههای خبری ماهوارهای رونق بخشیده است. عملکرد چند سال اخیر خبرگزاری صداوسیما، تسلط محسوس یک تفکر سیاسی را نشان میدهد. نتیجه تسلط این گروه، فاصلهگرفتن مستمر رسانه ملی از نخبگان و فرهیختگان جامعه و سطحینگری در پوشش رویدادهای داخلی، منطقهای و بینالمللی بوده است.
«بیاعتمادی مخاطب» به رسانه، مهمترین مشکل در بخش خبری صداوسیماست که با تغییر رویه و رویکرد، میتواند اصلاح شود. بیتوجهی به سلایق مخاطب، از موضع بالا حرفزدن و مردم را مهجور فرضکردن، باعث میشود روند بیاعتمادی و رویگردانی سرعت بگیرد و به مرحلهای برسد که مخاطب هر آنچه رسانه میگوید، خلاف آن را عمل میکند؛ یعنی وارد فاز مخالفت عامدانه میشود.
رسانه ملی زمانی میتواند اعتماد مخاطب را جلب کند که منصف باشد. جانبدارانه عمل نکند. انصاف و جوانمردی و خضوع در برابر حقیقت و آزادمنشی در رفتار رسانه، قابل درک و مشاهده باشد. صداوسیما با وجود تلاش و کوشش بسیار برای نزدیکی به مخاطب عام، نتوانسته است در این زمینه کارنامهای مقبول از خود بر جای بگذارد. مخاطب حقیقی یا اکثریت خاموش، رها شده و مخاطب خاص یا اقلیت پرسروصدا، جای آن را گرفته است.
صداوسیما از کارشناسان و تحلیلگرانی بهره میبرد که چندان مقبول مردم واقع نشدهاند. در جامعه، کارشناسان مبرز و تحلیلگران برجستهای وجود دارد؛ اما اغلب اینها راه به سازمان ندارند. اگر برنامههای یک شبکه بینالمللی، مثل سیانان را رصد کنید، میبینید از گرانترین و بهترین کارشناسان در بالاترین سطوح، برای جلب و اقناع مخاطب استفاده میکنند. صداوسیما از یکسری افراد مشخص و اغلب ناکارآمد بهره میگیرد که چندان تأثیری در آگاهسازی مخاطب ندارند.
صداوسیما در شرایط انحصار فعالیت میکند. چهبسا بخش بزرگی از عملکرد فعلی، اگر در شرایط رقابتی بود، جنبه مثبت و اثربخش پیدا میکرد. شاید در شرایط رقابتی، فشارهای متعدد واردشده به سازمان از طرف گروههای مختلف ذینفوذ نیز کمتر میشد. تحولات سریع فناوری و سرعت کُند اصلاحات، آینده خوبی را نشان نمیدهد. بهتر آن است که خروج از شرایط انحصار با سرعت مناسبی به سرانجام برسد و آن موقع است که موفقیتهای سازمان صداوسیما بیشتر جلوهگر خواهد شد و نیز خبرنگاران آن، ارج و قرب گذشته را بازخواهند یافت.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- بیانیه روابط عمومی سازمان صداوسیما؛ دیدگاه جبلی درباره محتوای شبکه نمایش خانگی دوباره تشریح شد
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی