تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۴/۱۳ - ۱۹:۱۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 115891

در مراسم پایانی نخستین کنگره بین‌المللی «مشاهیر کرد» از سال‌ها خدمت ۳۰ نفر از نامداران کُرد در عرصه‌های مختلف تجلیل شد.

به گزارش سینماسینما، شهر سنندج و تالار مولوی دانشگاه کردستان شامگاه چهارشنبه (۱۲ تیرماه) میزبان مشاهیری بود که کُردها سال‌ها انتظار داشتند آن‌ها را از نزدیک ببینند.

بهترین اتفاق کنگره «مشاهیر کُرد» را شاید بتوان حضور مظهر خالقی، خواننده محبوب و پرآوازه کُرد پس از چهار دهه در زادگاهش دانست که اشک شوق را از دیدگان بسیاری از کُردها جاری کرد.

ازدحام جمعیت در محل برگزاری کنگره

مراسم پایانی این کنگره در شرایطی در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد که این سالن مملو از جمعیت شده بود و تعداد بسیار زیادی از مردم ایستاده مراسم را نظاره می‌کردند. این مراسم در سالنی به نام «مولوی» که خود یکی از مفاخر کرد است برگزار شد.

اجرای برنامه را دو مجری زن و مرد کُرد با پوشش لباس‌های کُردی برعهده داشتند و تعداد زیادی از مشاهیر و حاضران در سالن هم با لباس کُردی در مراسم حضور داشتند.

این برنامه ساعت شش بعدازظهر و با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد و در دو بخش تا ساعت ۱۲ شب ادامه داشت.

سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسعد اردلان و محمدعلی سلطانی دو نفر از نویسندگان و پژوهشگران کُرد و مظهر خالقی خواننده پیشکسوت کردها در بخش اول مراسم انجام شد.

فرهنگ و هنر غنی کُردها بخشی از ذخایر بشریت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانش به فرهنگ و هنر غنی کُردها اشاره کرد و آن را بخشی از ذخایر بشریت دانست.

عباس صالحی همچنین به غنای زبان کُردی اشاره و بیان کرد: زبان کُردی با هزاران سال تاریخ خود به عنوان یک زبان زنده و مستمر گنجینه‌ای از اشارات است‌.

او در ادامه راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات کُردی و پژوهشکده کردستان‌شناسی در دانشگاه کردستان را جزو اتفاقات خوبی عنوان کرد که در چند سال اخیر در استان کردستان صورت گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی سخنانش درباره زیرساخت‌ها و رویدادهای فرهنگی استان سخن به میان آورد و پروژه تالار مرکزی شهر سنندج، ایجاد هشت پلاتو تئاتر، راه‌اندازی خیابان و گذر فرهنگ و هنر و برگزاری جشنواره‌های فیلم کُردی، لباس کُردی، رسانه‌های کُردی و … را از جمله اقدامات در دستور کار عنوان کرد.

اسعد اردلان، نویسنده و فعال فرهنگی کرد هم در سخنانی گفت: مشاهیر و مفاخر از فرهنگ و میراث گذشتگان خود محافظت کرده‌اند که ما نیز باید از میراثی که آن‌ها بر جای می‌گذارند حفاظت و حراست کنیم.

او افزود: ادیبان و مشاهیر برخلاف برخی فعالان عرصه‌های دیگر هیچ‌گاه دچار خودشیفتگی و غرور نشده‌اند.

اردلان همچنین با اشاره به ارزشمند بودن برگزاری کنگره مشاهیر کُرد، خاطرنشان کرد: استقبال و حضور مردم در برنامه‌های این کنگره نشان داد که مردم سنندج عاشق نام‌آوران و مشاهیر خود هستند.

محمدعلی سلطانی، پژوهشگر کُرد نیز در ادامه این مراسم به غنای ادیبات کُردی اشاره و اظهار کرد: ادبیات هیچ یک از اقوام ایرانی با ادبیات کُردی برابری نمی‌کند که این را می‌توان از مواردی همچون وجود ۴۰ هزار بیت به زبان هورامی از یارسان‌ها دریافت.

او در سخنان خود، گفت‌وگوی عالمان و نخبگان کُردها با گویش‌های مختلف را از جمله دستاوردهای کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد عنوان کرد و افزود: کُردها ملتی فرهنگی و یاریگران آزادی و عدالت در جهان هستند.

هنگامی که مظهر خالقی پشت تریبون حاضر شد همه ایستاده او را تشویق می‌کردند.

خالقی که با صدایی گرفته صبحت‌های خود را آغاز کرد دلیل این گرفتگی صدا را گفت‌وگوهایی بسیار زیاد چند روز اخیر دانست و گفت: این‌جا شهر من و زادگاه من است، هر کسی به زادگاهش فخر دارد و افتخار می‌کند. من شهرم را با “مستوره اردلان” می‌شناسم، مورخ، نویسنده و شاعر، با آیت‌الله محمد مردوخ می‌شناسم و دیگر بزرگانی که این فرهنگ را به ما دادند تا اهل فرهنگ و هنر و علم باشیم.

این خواننده کُرد افزود: امروز افتخار می‌کنم که در میان افرادی که سال‌ها جست‌وجویشان می‌کردم قرار دارم. سال‌هاست صدای‌شان را در بیرون از شهر و دیارم می‌شنیدم.

او به دعوت دانشگاه کردستان و استقبال استاندار کردستان برای حضور در کنگره مشاهیر کُرد اشاره و تصریح کرد: خرسندم، اولین‌باری که دوباره قدم به وطنم گذاشتم و برگشتم با این حرکت فرهنگی عظیم که وعده داده شده بود، برگشتم.

خالقی در بخش پایانی سخنانش تاکید کرد: تابع فرهنگ و هنر انسانی هستم و چیز دیگری جز این در من تاثیرگذار و لذت‌بخش نیست جز حرمت انسان.

پخش کلیپ معرفی مشاهیر کرد

در ادامه برنامه چند کلیپ برای معرفی چند نفر از مشاهیر کُرد پخش شد و بخش اول آیین اختتامیه با تجلیل از چند نفر از مشاهیر پایان یافت.

پس از وقفه‌ای کوتاه، بخش دوم آیین اختتامیه مشاهیر کُرد آغاز شد.

بخش دوم مراسم به پخش کلیپ مشاهیر کُرد و تجلیل از آن‌ها اختصاص یافت و در قسمت‌های پایانی آن میکاییل اصلان، خواننده و هنرمند کُرد نیز به اجرای موسیقی کُردی پرداخت.

اعطای کلید شهروندی کردستان به مشاهیر

یکی از اقدامات در تجلیل از مشاهیر کُرد، اعطای کلید طلایی شهروندی و نصب نشان مشاهیر کُرد بر روی لباس آن‌ها بود.

افرادی که در این کنگره مورد تجلیل قرار گرفتند به این شرح بودند: «میکائیل اصلان» هنرمند و موزیسین، «نزند بگیخانی» شاعر و نویسنده، «کلیم‌الله توحدی» پژوهشگر و نویسنده، «مظهر خالقی» خواننده و هنرمند، «هادی ضیاءالدینی» مجسمه‌ساز و نقاش، «بیژن ذوالفقارنسب» مربی فوتبال، «کیانوش رستمی» وزنه‌بردار، «قطب‌الدین صادقی»، استاد دانشگاه، نویسنده، فیلمنامه‌نویس، کارگردان، «محمدعلی سلطانی» کردپژوه، «اسعد شیخ‌الاسلامی» فعال حوزه علوم دینی، «بختیار علی» نویسنده، «انور قره‌داغی» خواننده و موسیقی‌دان، «محمدعلی قره‌داغی» پژوهشگر، «کیهان کلهر» نوازنده و موزیسین، «علی‌اکبر مرادی» موزیسین، «نصرت‌الله معین وزیری» نویسنده، «کردستان موکریانی» شاعر و نویسنده، «عزالدین مصطفی‌رسول» سیاستمدار، «معصوم علی معصوم» جراح و متخصص قلب، «شهرام ناظری» خواننده و موزیسین، «لطیف هلمت» شاعر و نویسنده، «عثمان هورامی» خواننده، «میشل لیزنبرگ» کُردشناس و «ملاحیدر مصطفوی» عالم دینی.

اما از جمله نقاط ضعف این کنگره، مکان برگزاری آن بود که ۵۰۰ صندلی تالار مولوی دانشگاه کردستان جوابگوی حجم بسیار زیاد جمعیت نبود. این مسئله بی‌نظمی و ناهماهنگی‌هایی را رقم زده بود.

همچنین یکی از اتفاقات ناخوشایند، نوع برخورد با عکاسان خبری قبل از آغاز آیین اختتامیه کنگره بود.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها