سینماسینما، محمد حقیقت: بحث در رسانههای فرانسه درباره «شیرطلایی فمینیست» مطرح شده است.
در یکی دو سال اخیر در ادامه جنبش «می تو» که زنان بسیاری در سراسر جهان به راه انداخته بودند، توجه هرچه بیشتر جشنواره های جهانی نیز به این مسئله جلب شد و تعداد فیلمهای ساخته شده خانمها، بسیار افزون شده است. در ادامه حضور آنها در جشنواره ها، تعداد جایزه هایی که به زنان تعلق میگیرد بهشکل چشمگیری دیده میشود که البته هیچ اشکالی هم ندارد وقتی که این فیلمها ارزش های هنری هم داشته باشند. در جشنواره های کن، ونیز، سن سباستین وغیره، در سالهای اخیر بسیاری از جایزه ها را زنان فیلمساز به دست آوردهاند که آخرین آن در جشنواره ونیز ۲۰۲۱ که شنبه ۱۱ سپتامبر به پایان رسید، است. شیر طلایی، جایزه اول، به فیلم فرانسوی «رویداد» (حادثه) ساخته خانم اودری دیوان، تعلق گرفت که اصلیتی لبنانی فرانسوی دارد. در روزنامه های فرانسه از جمله لوموند به این نکته اشاره شده که بهنظر میآید که این اثر یک فیلم فمینیستی است. این جشنواره فیلمهایی که به زنان مجرد پرداخته را ارج نهاده. جالب است که نویسنده مطلب خود یک خانم است.
سوال نشریه ای دیگر این است که آیا جشنواره ها بیشتر توجه خود را بر آثار فمینیستی متمرکز کرده اند؟ در همین جشنواره ونیز، جایزه بهترین کارگردانی به خانم جین کامپیون، برای «قدرت سگ» و جایزه بهترین سناریو به خانم مگی جیلنهال برای اثر بسیار خوب «دختر گمشده» داده شد. باید یادآور شد که برنده شیرطلایی امسال، دست روی سوژه بارها تکرارشده (دختری که حامله شده و حالا باید سقط جنین کند) گذاشته است که البته ایرادی هم ندارد. این موضوع در فیلمهایی از کشورهای گوناگون جهان و بیشتر در جهان سوم و اروپای شرقی، دستمایه کار قرار گرفته بود که از جمله «چهار ماه، سه هفته، و دو روز» اثر درخشان کریستین مونجیو، برنده نخل طلایی در سال ۲۰۰۷ بوده است که دو دختر دانشجو رومانیایی با مشکل این چنینی روبرو شده و مصایبی که یکی از آنها برای سقط جنین باید تحمل کند. همین فیلم «رویداد» ماجرای دانشجوی دختری است که حامله شده و باید بتواند از شر آن خلاص شود. خانم کارگردان چهل ویک ساله است خود دو فرزند دارد و فیلمش را از کتابی نوشته انی ارنو که توسط انتشارات گالیمار درسال ۲۰۰۰ منتشر شده، اقتباس کرده است. و بازیگر اصلی فیلم یک دختر رومانی الاصل فرانسوی است که در فیلم دانشجوی ادبیات است. البته ماجرای فیلم در قبل از سال های ۱۹۶۰ در فرانسه میگذرد که هنوز سقط جنین در این کشور جرم محسوب میشد ولی از ۱۹۷۵ قانونی شد. شخصیت اصلی ابتدا تلاش دارد درباره حامله شدن خود با کسی صحبت کند اما کسی را نمی یابد، در خفا بارها تلاش میکند نطفه را در شکم نابود کند و به اعمالی نیز دست میزند. او با درام شخصی خود روبرو است و نمیداند چه باید بکند. صحنه های دردناک پایانی فیلم قطعا روی تماشاگران و بهویژه زنان تاثیر خاصی خواهد گذاشت. این فیلم قراراست در دوم فوریه در فرانسه به نمایش عمومی درآید. کارگردان میگوید: «این فیلم را با خشم و اشتیاق درست کردم. فیلم را با قلبم ساختم. متاسفانه هربار فیلمی درباره سقط جنین میسازیم، درباره واقعیت موجود حرف میزنیم. دوست داشتم در پوست این زن جوان سفر کنم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- «ترانه تارخ» در مستندات یکشنبه و «قدرت سگ» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- جین کمپیون با جایزه سینمای مستقل تجلیل شد
- معرفی برندگان جشنواره ونیز/ شیر طلا به «بیچارگان» رسید
- آخرین فیلم بخش مسابقه جشنواره ونیز؛ متفاوت، معقول و جذاب
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





