سینماسینما، محمد حقیقت: بحث در رسانههای فرانسه درباره «شیرطلایی فمینیست» مطرح شده است.
در یکی دو سال اخیر در ادامه جنبش «می تو» که زنان بسیاری در سراسر جهان به راه انداخته بودند، توجه هرچه بیشتر جشنواره های جهانی نیز به این مسئله جلب شد و تعداد فیلمهای ساخته شده خانمها، بسیار افزون شده است. در ادامه حضور آنها در جشنواره ها، تعداد جایزه هایی که به زنان تعلق میگیرد بهشکل چشمگیری دیده میشود که البته هیچ اشکالی هم ندارد وقتی که این فیلمها ارزش های هنری هم داشته باشند. در جشنواره های کن، ونیز، سن سباستین وغیره، در سالهای اخیر بسیاری از جایزه ها را زنان فیلمساز به دست آوردهاند که آخرین آن در جشنواره ونیز ۲۰۲۱ که شنبه ۱۱ سپتامبر به پایان رسید، است. شیر طلایی، جایزه اول، به فیلم فرانسوی «رویداد» (حادثه) ساخته خانم اودری دیوان، تعلق گرفت که اصلیتی لبنانی فرانسوی دارد. در روزنامه های فرانسه از جمله لوموند به این نکته اشاره شده که بهنظر میآید که این اثر یک فیلم فمینیستی است. این جشنواره فیلمهایی که به زنان مجرد پرداخته را ارج نهاده. جالب است که نویسنده مطلب خود یک خانم است.
سوال نشریه ای دیگر این است که آیا جشنواره ها بیشتر توجه خود را بر آثار فمینیستی متمرکز کرده اند؟ در همین جشنواره ونیز، جایزه بهترین کارگردانی به خانم جین کامپیون، برای «قدرت سگ» و جایزه بهترین سناریو به خانم مگی جیلنهال برای اثر بسیار خوب «دختر گمشده» داده شد. باید یادآور شد که برنده شیرطلایی امسال، دست روی سوژه بارها تکرارشده (دختری که حامله شده و حالا باید سقط جنین کند) گذاشته است که البته ایرادی هم ندارد. این موضوع در فیلمهایی از کشورهای گوناگون جهان و بیشتر در جهان سوم و اروپای شرقی، دستمایه کار قرار گرفته بود که از جمله «چهار ماه، سه هفته، و دو روز» اثر درخشان کریستین مونجیو، برنده نخل طلایی در سال ۲۰۰۷ بوده است که دو دختر دانشجو رومانیایی با مشکل این چنینی روبرو شده و مصایبی که یکی از آنها برای سقط جنین باید تحمل کند. همین فیلم «رویداد» ماجرای دانشجوی دختری است که حامله شده و باید بتواند از شر آن خلاص شود. خانم کارگردان چهل ویک ساله است خود دو فرزند دارد و فیلمش را از کتابی نوشته انی ارنو که توسط انتشارات گالیمار درسال ۲۰۰۰ منتشر شده، اقتباس کرده است. و بازیگر اصلی فیلم یک دختر رومانی الاصل فرانسوی است که در فیلم دانشجوی ادبیات است. البته ماجرای فیلم در قبل از سال های ۱۹۶۰ در فرانسه میگذرد که هنوز سقط جنین در این کشور جرم محسوب میشد ولی از ۱۹۷۵ قانونی شد. شخصیت اصلی ابتدا تلاش دارد درباره حامله شدن خود با کسی صحبت کند اما کسی را نمی یابد، در خفا بارها تلاش میکند نطفه را در شکم نابود کند و به اعمالی نیز دست میزند. او با درام شخصی خود روبرو است و نمیداند چه باید بکند. صحنه های دردناک پایانی فیلم قطعا روی تماشاگران و بهویژه زنان تاثیر خاصی خواهد گذاشت. این فیلم قراراست در دوم فوریه در فرانسه به نمایش عمومی درآید. کارگردان میگوید: «این فیلم را با خشم و اشتیاق درست کردم. فیلم را با قلبم ساختم. متاسفانه هربار فیلمی درباره سقط جنین میسازیم، درباره واقعیت موجود حرف میزنیم. دوست داشتم در پوست این زن جوان سفر کنم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- «ترانه تارخ» در مستندات یکشنبه و «قدرت سگ» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- جین کمپیون با جایزه سینمای مستقل تجلیل شد
- معرفی برندگان جشنواره ونیز/ شیر طلا به «بیچارگان» رسید
- آخرین فیلم بخش مسابقه جشنواره ونیز؛ متفاوت، معقول و جذاب
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





