کمیته انتخاب فیلم از سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار تشکیل شد.
به گزارش سینماسینما، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، مهلت ارسال اثر برای بخش فیلمهای سینمایی بینالمللی را تا اول اکتبر امسال (نهم مهرماه ۱۴۰۴) اعلام کرده و براین اساس کشورها باید نماینده سینمای خود را تا این تاریخ، به آکادمی معرفی کنند.
در این راستا کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران هم به تازگی تشکیل شده و نمایندگان خانه سینما و بخش دولتی برای عضویت در این کمیته معرفی شدهاند. نکته قابل توجه درباره کمیته این است که طبق پیگیری ایسنا، کمیته انتخاب فیلم برای اسکار پس از چند سال به خانه سینما برگشته و تعداد نمایندگان خانه سینما در این کمیته در اکثریت است.
در سالهای گذشته حاشیههایی که در پروسه انتخاب فیلم و نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار به وجود آمد، سبب شد بار دیگر موضوع بازگشت کمیته و مسئولیت انتخاب فیلم از بنیاد سینمایی فارابی به خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی و غیردولتی مطرح شود.
سال ۱۳۹۷ کانون کارگردانان خانه سینما در نامهای رسمی به محمدمهدی حیدریان – رئیس وقت سازمان سینمایی – خواستار واگذاری هیأت انتخاب فیلم برای اسکار فیلم خارجی به خانه سینما شد. این درخواست با این توضیح مطرح شده بود که مسئولیت معرفی فیلم برای شرکت در اسکار فیلم خارجی بر اساس قوانین اسکار میبایست توسط هیأت داوری یا کمیتهای متشکل از هنرمندان و دستاندرکاران صنعت سینما مانند کارگردان، تهیه کننده، بازیگر، فیلمبردار، فیلمنامهنویس، تدوینگر، سازنده موسیقی، صداگذار و … بدون حضور مدیر و مسئول باشد.
در آن مقطع این توضیح بیان شد که «به استناد مقررات فرهنگستان، معرفی فیلم باید از طریق یک سازمان مورد تایید، یک کمیته انتخاب و یا یک هیات داوری صورت پذیرد که اهالی هنر و صنعت سینما را نیز در بر بگیرد. با توجه به آنکه از آغاز این روند، فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی آمریکا با بنیاد سینمایی فارابی در مقام سازمان مورد تایید در ارتباط بوده است، همواره به شکل رسمی از بنیاد سینمایی فارابی برای معرفی فیلم ایرانی دعوت به عمل آورده و فرمها را برای بنیاد ارسال کرده است – حتی در دو موردی که بنیاد میزبان نبوده، فرمها برای بنیاد ارسال شده است.»
به این ترتیب، درخواست رسمی کانون کارگردانان برای نخستین بار در شرایطی مطرح شد که در دو دهه پیش از آن، بنیاد سینمایی فارابی متولی انتخاب فیلم از ایران برای اسکار بود اما حالا خبر میرسد که این کمیته به خانه سینما برگشته است و اعضاء آن هم مشخص شدهاند.
طبق قوانین اسکار، فیلمهایی که دستکم هفت روز در بازه زمانی ۱۰ مهر ۱۴۰۳ تا هشتم مهرماه ۱۴۰۴ در کشور مبدأ به نمایش درامده باشند، میتوانند برای معرفی به اسکار بررسی شوند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





