آیدین سیار سریع در روزنامه ایران نوشت :محسن بوالحسنی به من گفته «راجع به فیلمی که فیلمنامه اش را نوشتی یادداشت بنویس» و من چون نتوانسته ام تا الان به تئاتری که لطف کرد و دعوتم کرد بروم و الان گردنم کج است و رویم سیاه، دیگر رویم نشد بگویم مرد حسابی این چه درخواستی است که تو از من داری؟ کدام فیلمنامه نویسی دو روز بعد از اکران فیلمش برمی دارد (چی رو برمی داره؟) و در روزنامه ها در مورد خودش و فیلمش یادداشت می نویسد؟ حالا درست است که ما ذوق زدگی زیرپوستی ای داریم ولی غالبا حفظ ظاهر می کنیم محسن جان! علی ایحال، گفتی بنویس که چطور شد که این ایده به ذهنت رسید و چی شد که اینجوری شد. باید عرض کنم خدمتتان که تولید فیلم «مارموز» یکی از برکات توقیف روزنامه ها بود. چون یکی از تابستان هایی که روزنامه «قانون» توقیف شده بود (قانون معمولا تابستان ها توقیف می شد!) من نشستم و به طور جدی طرح «مارموز» که آن زمان «خودسر» نام داشت را نوشتم. رابرت مک کی استاد برجسته فیلمنامه نویسی می گوید هر ایده فیلمنامه ای از یک سوال مشخص شکل می گیرد: «چه خواهد شد اگر…؟» من هم حدود سه سال داشتم به یک فیلمنامه خیالی فکر می کردم و از خودم می پرسیدم چه خواهد شد اگر شخصی بخواهد به عنوان نماینده مردم انتخاب شود ولی هیچ کس تحویلش نگیرد!؟ غالبا وقتی این ایده به شکل ابر بالای سرم ظاهر می شد دست هایم را بالای سرم تکان می دادم تا هر چه سریعتر نابود شود. چون آن زمان به نظر خواب و خیالی بیش نمی آمد که یک کمدی سیاسی که صرفا مساله اش سیاست داخلی باشد ساخته شود. یعنی فکر می کردم نه سرمایه گذاری برایش پیدا خواهد شد نه کارگردانی حاضر می شود چنین ریسکی بکند نه مجوزی در کار خواهد بود. ولی بیکاری را دست کم نگیرید دوستان. بد دردیست! باعث می شود آدم دو ماه بنشیند و طرح یک فیلمنامه بلند را بنویسد. القصه، ایده با آقای کمال تبریزی مطرح شد و ایشان هم استقبال کردند. البته من زیاد جدی نگرفتم. پیش خودم گفتم کمال تبریزی مدتی ست فیلم توقیفی نداشته و لابد طرح را که خوانده با یک حالت شعفی گفته خدایا شکرت، توقیفی بعدی ما رو هم رسوندی! ولی هر چه می گذشت می دیدم ظاهرا قضیه جدی است و عزمی در تهیه کننده و کارگردان وجود دارد که این کار را بسازند. حالا که فیلم ساخته و اکران شده فکر می کنم اگر این فیلم ضعیف ترین اثر تاریخ هنر جهان هم باشد و تنه به تنه «مزاحمت» و «بهترین هدیه» دو اثر ماندگار ایرج ملکی هم بزند، ساخت و اکرانش برکاتی برای سینمای کمدی ما دارد و آن هم این است که با زبان بی زبانی می گوید می شود در حوزه طنز و کمدی و از لحاظ موضوعی پا را از کلیشه ها فراتر گذاشت و دیگر زیرژانرهای کمدی را امتحان کرد و از کرده خود خوشحال بود! به امید رونق بیشتر سینماهای کشور و پشیمانی کمتر مخاطبان سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
- گذر از کفتارها/ نگاهی به فیلم «داستان دستانداز»
- مدیران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- درخواست کمال تبریزی از هنرمندان
- فراخوان نخستین جشنواره ملی «فیلم اقوام ایرانی» منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد