تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۰۷ - ۱۵:۲۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 73478

سعید ابراهیمی فر کارگردان سینما از نگرانی و دغدغه هایش در مورد بحران آب گفت.
به گزارش سینماسینما، سعید ابراهیمی‌فر کارگردان سینما که این روزها مشغول تهیه فیلمی درباره دریاچه ارومیه‌ است در گفت‌وگو با خبرنگار سینماسینما با اشاره به ساخت این فیلم گفت: فیلمنامه ای در ژانر علمی تخیلی در باره دریاچه ی ارومیه دارم که در انتظار یک تهیه کننده ی هوشمند و آینده نگر نزدیک به دو سال است در کشویم خاک می خورد.

وی در ادامه گفت: اتفاقی که در دوره ی هشت ساله مدیریت دولتهای پیشین افتاد در نتیجه بی توجهی به بحران بزرگ کم آبی در ایران و برداشت بی رویه و لجام گسیخته و بی برنامه از منابع زیرزمینی آب در کشور بود. زیانی که در این زمینه متوجه کشور شد از جنبه های مختلف قابل بررسی است که به نظرم اگر مورد توجه فیلمسازان و هنرمندان قرار بگیرد، می تواند شروع حرکتی ارزشمند برای جلوگیری از صدمات آتی باشد.
کارگردان فیلم نار و نی عنوان کرد: دغدغه ی بزرگ فیلمسازان مستقل پیدا کردن سرمایه گزاران قابل اعتماد است نه تهیه کننده نماهایی که تنها منافع فردی خویش را دنبال می کنند .
ابراهیمی‌فر افزود: در بحران کم آبی ایران زمین و به ویژه در مساله خشک شدن دریاچه ارومیه برگزاری یک یا دو کمپین خاص کفایت نمی کند، بلکه عزم ملی و همت همگانی در همه آحاد مردمی باید وجود داشته باشد و به طور مثال در این زمینه می توان از نفوذ نمایندگان مجلس از اقلیم آذربایجان و همیاری ترک زبانان و همشهریان آن منطقه با حضور کسبه و اهل بازار که دستی برای کار خیر و سرمایه ای برای یاری دارند کمک خواست!
کارگردان ” شاید عشق نباشد” که فیلمش در آذر ماه امسال از گروه هنر و تجربه اکران می شود، در ادامه گفت: فیلمنامه من در ژانر علمی تخیلی siencefiction نوشته شده و تمام معضلات و مصائبی را که دریاچه ارومیه پشت سر گذاشته تا به این روز برسد نشان می دهد،؛ از سیستم آبیاری غلط برای کشاورزی و سد سازی های مقطعی و بی رویه ، تا اشتباهات مهندسی راهسازی و پل سازی بر روی دریاچه که منتج به تغییر اکوسیستم این دریاچه و کم شدن تدریجی آب آن و زیاد شدن شوری و بالا رفتن درصد نمک دریاچه ارومیه شده ، در این فیلم نامه اشاره شده است. نگارش این فیلمنامه پژوهش های دقیق و طولانی مدت و حجیمی را در پی داشته و در ساخت آن نیاز به استفاده از تروکاژها و افکت های کامپیوتری ویژه خواهد بود که همین امر فرصت را برای همکاران این عرصه و علاقمندان نیز فراهم می آورد.
این کارگردان پیشکسوت سینما نگرانی خود را از بحران کم آبی در ایران اینگونه عنوان کرد: مردم باید واقعیت ها را بدانند و خوش باورانه و با سهل انگاری از این مساله که به حیات آنان و نسل های آینده شان وابسته است ، نگذرند. ساده لوحانه است اگر بگوییم حال دریاچه ارومیه و منابع آبی و قنات هایمان خوب است! چرا که ما طی مطالعاتی حدود ٨٠ درصد منابع آب های زیر زمینی کشور را مصرف کرده و هدر داده ایم ، منابعی که دیگر تجدید پذیر نیستند و این فاجعه زمانی جبران ناپذیر می شود که ما فکری برای آینده نکنیم . در این مستند علمی تخیلی از همه جنبه ها به این مشکل نگاه شده و باعث می شود مخاطب بعد از دیدن فیلم این تلنگر را بخورد که باید هم اکنون کاری کرد. این وحشت و ترس ، شاید بیم دهنده و محرک باشد تا بتوانیم جلو ضرر را امروز بگیریم .
ابراهیمی فر در پایان اظهار امیدواری کرد که ای کاش فرصتی فراهم آید و سرمایه گزارانی باشند تا این دغدغه و نگرانی را برای کشور و نسل آینده خود داشته و در این زمینه جسارت کار پیدا کنند . وی حمایت و یاری مسئولان و سازمان هایی همچون وزارت نیرو ، سازمان حفاظت از محیط زیست و نهاد ریاست جمهوری را با در نظر گرفتن ضرورت توجه به بحران دریاچه ارومیه در دولت آقای روحانی، در این راستا خواستار شد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها