ابوالحسن داوودی در واکنش به حکم صادرشده برای محمد رسولاف، میگوید: این اتفاقات نمیتواند شهرت خوبی در عرصه فرهنگ برای مراجع مجری قانون ما به همراه داشته باشد؛ آن هم در زمانی که امید مردم برای برخوردهای عادلانه با تخلفات و اختلاسها و دزدیهای کلان از بیتالمال، به دستگاه قضایی بیشتر شده است.
به گزارش سینماسینما ،محمد رسولاف، کارگردان چند اثر سینمایی است که به یک سال حبس محکوم شده است؛ حکمی که جمعی از کارگردانان و نهادهای فرهنگی و سینمایی در بیانیههایی، به آن انتقاد کردهاند.
او اولین فیلم بلند خود را بر اساس ماجرایِ واقعیِ آشنایی و ازدواج دو زندانی (زن محکوم به حبس ابد و مرد محکوم به شانزده سال زندان) در زندان بجنورد، روایت کرد. «گاگومان» نام مستندی است که محمد رسولاف آن را در سال ۸۰ ساخت. این کارگردان که دستیاری رسول صدرعاملی را برای فیلم «دختری با کفشهای کتانی» در کارنامه خود دارد، دومین اثر بلندش را در قالب سینما تولید کرد؛ «جزیره آهنی» مانند سایر آثارش هیچگاه در سینماهای کشور به نمایش درنیامد. در این اثر، علی نصیریان در نقش یک ناخدا ظاهر شد.
تبرئه در سال ۸۹
در پی انتخابات سال ۸۸، او به همراه جعفر پناهی، در لوکیشنی از یک فیلم بازداشت شدند. این کارگردان به پنج سال حبس محکوم شد که البته در دادگاه تجدید نظر در سال ۸۹، از اتهام اقدام علیه امنیت ملی تبرئه شد و حکم زندان او به یک سال کاهش پیدا کرد. رسولاف در سال ۲۰۱۱ برنده جایزه بهترین کارگردانی بخش نگاه دیگر جشنواره کن برای فیلم «به امید دیدار» شد.
واکنش سینماگران به یک حکم
این کارگردان و تهیهکننده در سال ۹۵ با فیلم «لِرد» برای حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر متقاضی شد که البته پذیرفته نشد؛ فیلمی که در هفتادمین جشنواره کن، جایزه اصلی بخش نوعی نگاه را از آن خود کند. اواخر تیرماه امسال بود که خبری مبنی بر یک سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج این کارگردان از کشور در فضای مجازی و برخی رسانهها مطرح شد. به دنبال این خبر، کانون کارگردانان، خانه سینما و انجمن سینمای تهیهکنندگان با انتشار بیانیههایی خواستار تجدید نظر و تعامل رفتاری متناسب با شخصیت و حرفه هنری این کارگردان شدند. البته کارگردانانی چون رسول صدرعاملی، رضا درمیشیان، عبدالرضا کاهانی و مهدی کرمپور هم در صفحات مجازی خود خواستار لغو این حکم شدند. جشنواره سینمایی کن هم با انتشار بیانیهای، اهالی سینما در جهان را فراخواند که آزادی این کارگردان ایرانی را بخواهند.
برخوردهای چکشی باعث تزلزل جامعه هنری میشود
ابوالحسن داوودی، تهیهکننده و کارگردان سینما میگوید: این برخوردها گاه در جامعه فرهنگی اثر معکوس دارد. حکمی که در افواه عمومی، شائبه تفسیر اثر را داشته باشد، گاه باعث میشود جریان اعمال قانون، عدالت برخوردها و تقسیم مراجع قانونی را برای همه اهل هنر و فرهنگ دچار خدشه کند. اتفاقی که بعد از احکام اینچنینی برای کل جامعه فرهنگی و هنری میافتد، آثار تخریبیاش حتی در صورت درست بودن، بیشتر است. اینگونه برخوردهای چکشی بهخصوص با وجود برخی شایعات و دخالت برخی از مراجع دیگر در دادن اطلاعات، باعث تزلزل در کل جامعه هنری میشود. این شایعات باید پاسخگویی شود؛ چرا که به دستگاه قضا لطمه وارد میکند. ضمن اینکه این اتفاقات نمیتواند شهرت خوبی در عرصه فرهنگ برای مراجع مجری قانون ما به همراه داشته باشد؛ آن هم در زمانی که امید مردم برای برخوردهای عادلانه با تخلفات و اختلاسها و دزدیهای کلان از بیتالمال، به دستگاه قضایی بیشتر شده است.
رئیسجمهوری و مسئولان رده بالای کشوری برخورد کنند
وی افزود: بالاترین مقامات کشوری از شخص رئیسجمهوری گرفته تا وزیر فرهنگ و معاونت سینمایی در این زمینه مسئول هستند که نسبت به این قضیه عکسالعمل نشان دهند. همواره اعلام کردهام که حتی اگر قانون برخلاف منافع و خواسته مطلوب من باشد، تسلیم قانون هستم. اما بهعنوان یک گروه اهل فکر باید این را در نظر داشته باشیم که در اجرای هر قانونی، حتی اگر درست هم باشد، به مسائل بعدی و حاشیههایی که ایجاد میکند، باید فکر کنیم و تأثیراتش را در نظر داشته باشیم. تأثیرات سوء فرهنگی این مسئله بهخصوص در شرایط اضطراری حاضر که باید کاملاً اتحادی بین سلایق و اقشار مختلف جامعه شکل بگیرد، جز دامن زدن به انشقاق حاصلی ندارد. لازم است مسئولان رده بالا وارد شوند و مسئله را به شکل درستی که بتواند امنیت فکری جامعه فرهنگی و هنری بهخصوص سینمایی را حفظ کند، حل کنند.
امیدوارم شاهد رفع مشکل باشیم
کارگردان فیلم «هزارپا» ادامه داد: تنها فیلمی که بهعنوان تهیهکننده صرف با این کارگردان کار کردهام، فیلم «جزیره آهنی» بود که رسولاف ساخت. البته بعد از ساخت، به خاطر اختلاف سلیقهای که با هم داشتیم، فیلم را قانوناً به خودش واگذار کردم، چرا که معتقد بودم و هستم که لحن فیلم متعلق به کارگردان اثر است و تهیهکننده دلیلی ندارد نظر خود را تحمیل کند. بهعلاوه اینکه اختلاف سلیقه مانع از احترام من به ایشان بهعنوان یک کارگردان شاخص نمیشود و از مرجع محترم قضایی تقاضا دارم و امیدوارم که شاهد رفع مشکل باشیم.
ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- تکذیب خبر انتخاب ۱۰ فیلم ایرانی برای اسکار ۲۰۲۶/ داوودی: لیست منتشرشده برای اسکار شایعه است
- سپتیمیوس ۲۰۲۵؛ شهره آغداشلو، محمد رسولاف و مهناز افشار در هلند جایزه گرفتند
- رسولاف در لیست فیلمسازان «دور از وطنِ» جشنوارهٔ روتردام
- آکادمی فیلم آلمان برگزیدگانش را شناخت؛ «دانه انجیر معابد» لولای نقرهای گرفت/ میثاق زارع بهترین بازیگر شد
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- با ۳ جایزه برای سینماگران ایرانی؛ برندگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





