ابوالفضل جلیلی معتقد است برای بیشتر شناخته شدن سینمای ایران و جشنواره جهانی فیلم فجر باید از قدرت رسانه استفاده کرد و خبرنگاران رسانههای خارجی را به این جشنواره دعوت کرد.
ابوالفضل جلیلی در گفتوگو با ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: یکی از ضعفهای جشنوارههای سینمایی در ایران، غیبت منتقدان و خبرنگاران بینالمللی است. اگر از منتقدان و فیلمسازان بزرگ دنیا دعوت شود به عنوان داور، میهمان یا مدرس کارگاه در جشنواره حضور داشته باشند ما بستر بهتری برای معرفی خود در فضای بین المللی داریم.
جلیلی ادامه داد: توجه به آثار خارجی و محدود بودن فیلمهای ایرانی، اتفاقی که امسال قرار است بیفتد و وجه بینالمللی جشنواره را تقویت میکند. در جشنواره جهانی فیلم فجر باید خبرنگاران، فیلمسازان و منتقدان خارجی حضوری پررنگ داشته باشند و این جشنواره محملی برای دیده شدن فیلمهای خارجی باشد. یعنی تمرکز به جای سینمای ایران، بر تحولات سینمای جهان باشد، به ویژه آن بخش از سینما که با فرهنگ ما قرابت دارد.
این کارگردان حضور فیلمسازان، منتقدان، تهیهکنندگان و خبرنگاران خارجی و تبادل اطلاعات و کسب تجربه از آنها را یکی از بزرگترین دستاوردهای جشنوارههای بینالمللی دانست و گفت: در کشور ما به دلیل محدودیتهایی که وجود دارد نمیتوانیم از هر فیلمی برای حضور در جشنواره دعوت کنیم. کارگردانهای بزرگ خارجی اجازه ممیزی آثارشان را نمیدهند، پس ما باید زمینهایی فراهم کنیم تا فیلمهایی متناسب با شرایط و فرهنگ ما روی پرده بروند، تمهیدی که مد نظر تیم برگزار کننده جشنواره بوده است.
او در پاسخ به این پرسش که برگزاری جشنواره جهانی فجر چقدر میتواند در شناخته شدن سینماگران و سینمای ایران در سطح بین المللی موثر باشد، گفت: ما باید زیرکانه و با دعوت از بزرگان سینمای جهان، کارگردانها، مدیران فستیوالها و منتقدان خارجی که در دنیا صاحب اعتبار و سبک هستند، سینمای ایران را به آنها بشناسانیم، برگزاری حرفهای و در سطح جهانی این دوره از جشنواره میتواند زمینه معرفی سینماگران ایرانی به محافل و جشنوارههای بین المللی را فراهم کند.
جلیلی افزود: یکی دیگر از راههای تاثیرگذار، دعوت از خبرنگاران خبرگزاریها و روزنامههایی است که در سینمای دنیا حرفی برای گفتن دارند. با دعوت از اهالی رسانه و استفاده از قدرت رسانه باید بتوانیم سینمای خودمان را به جهان نشان دهیم. برای بیشتر شناخته شدن جشنوارهای که داعیه جهانی شدن دارد، باید از قدرت رسانه استفاده کرد.
جلیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هر کسی به ایران سفر میکند تحت تاثیر مهماننوازی و خوشرویی ایرانیها قرار میگیرد، ما میتوانیم از طریق این حسن اخلاق که وجود دارد، سینمای کشورمان را رونق دهیم. اگر بتوانیم فیلمسازان و منتقدان بزرگ دنیا را دعوت کنیم و از آنها و تجربیاتشان در برگزاری جشنواره استفاده کنیم، قطعا جشنواره جهانی فیلم فجر تاثیر خوبی روی سینمای ایران میگذارد و فیلمسازان ما میتوانند با حضور در این جشنواره از دانش روز سینما استفاده کنند.
سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر اول تا ششم اردیبهشت ماه با دبیری رضا میرکریمی در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود. برای اطلاع از اخبار جشنواره به سایت آن به نشانی www.fajriff.com مراجعه کنید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- کارگاه انتقال تجربه ابوالفضل جلیلی در موزه سینما/ رونمایی یک مستند در مشهد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خاطره ابوالفضل جلیلی از تست بازیگری مقابل انتظامی/ وقتی سینما حرام بود!
- در رونمایی از ۲ کتاب سینمایی مطرح شد؛ دیالوگها برگرفته از زندگی است/ بومی سازی شخصیت شناسی
- بالن نقرهای جشنواره سه قاره برای «درب»
- داوران بخش بینالملل جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- به بهانه سالروز تولد کیومرث صابری فومنی /روایت مجیدی ،پیمان قاسمخانی ، کمال تبریزی وابوالفضل جلیلی
- تبریک کانون کارگردانان به ابوالفضل جلیلی به خاطر موفقیت در شانگهای
- «مسیر معکوس» ابوالفضل جلیلی برنده دو جایزه از جشنواره فیلم شانگهای شد
- پروانه نمایش ۲ فیلم صادر شد
- پروانه ساخت چهار فیلم صادر شد
- فراخوان فستیوال سینمای ایران در شانتیئی منتشر شد/ معرفی هیات داوران و عوامل
- ابوالفضل جلیلی: سیاهنمایی در سینما وجود ندارد/ کرونا از زندگی ما حذف نمیشود
- برگزیدگان بخش بینالملل آکادمی افسانه زندگی معرفی شدند/ «رفقای عزیز»، بهترین فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران