ابوالفضل جلیلی معتقد است برای بیشتر شناخته شدن سینمای ایران و جشنواره جهانی فیلم فجر باید از قدرت رسانه استفاده کرد و خبرنگاران رسانههای خارجی را به این جشنواره دعوت کرد.
ابوالفضل جلیلی در گفتوگو با ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: یکی از ضعفهای جشنوارههای سینمایی در ایران، غیبت منتقدان و خبرنگاران بینالمللی است. اگر از منتقدان و فیلمسازان بزرگ دنیا دعوت شود به عنوان داور، میهمان یا مدرس کارگاه در جشنواره حضور داشته باشند ما بستر بهتری برای معرفی خود در فضای بین المللی داریم.
جلیلی ادامه داد: توجه به آثار خارجی و محدود بودن فیلمهای ایرانی، اتفاقی که امسال قرار است بیفتد و وجه بینالمللی جشنواره را تقویت میکند. در جشنواره جهانی فیلم فجر باید خبرنگاران، فیلمسازان و منتقدان خارجی حضوری پررنگ داشته باشند و این جشنواره محملی برای دیده شدن فیلمهای خارجی باشد. یعنی تمرکز به جای سینمای ایران، بر تحولات سینمای جهان باشد، به ویژه آن بخش از سینما که با فرهنگ ما قرابت دارد.
این کارگردان حضور فیلمسازان، منتقدان، تهیهکنندگان و خبرنگاران خارجی و تبادل اطلاعات و کسب تجربه از آنها را یکی از بزرگترین دستاوردهای جشنوارههای بینالمللی دانست و گفت: در کشور ما به دلیل محدودیتهایی که وجود دارد نمیتوانیم از هر فیلمی برای حضور در جشنواره دعوت کنیم. کارگردانهای بزرگ خارجی اجازه ممیزی آثارشان را نمیدهند، پس ما باید زمینهایی فراهم کنیم تا فیلمهایی متناسب با شرایط و فرهنگ ما روی پرده بروند، تمهیدی که مد نظر تیم برگزار کننده جشنواره بوده است.
او در پاسخ به این پرسش که برگزاری جشنواره جهانی فجر چقدر میتواند در شناخته شدن سینماگران و سینمای ایران در سطح بین المللی موثر باشد، گفت: ما باید زیرکانه و با دعوت از بزرگان سینمای جهان، کارگردانها، مدیران فستیوالها و منتقدان خارجی که در دنیا صاحب اعتبار و سبک هستند، سینمای ایران را به آنها بشناسانیم، برگزاری حرفهای و در سطح جهانی این دوره از جشنواره میتواند زمینه معرفی سینماگران ایرانی به محافل و جشنوارههای بین المللی را فراهم کند.
جلیلی افزود: یکی دیگر از راههای تاثیرگذار، دعوت از خبرنگاران خبرگزاریها و روزنامههایی است که در سینمای دنیا حرفی برای گفتن دارند. با دعوت از اهالی رسانه و استفاده از قدرت رسانه باید بتوانیم سینمای خودمان را به جهان نشان دهیم. برای بیشتر شناخته شدن جشنوارهای که داعیه جهانی شدن دارد، باید از قدرت رسانه استفاده کرد.
جلیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هر کسی به ایران سفر میکند تحت تاثیر مهماننوازی و خوشرویی ایرانیها قرار میگیرد، ما میتوانیم از طریق این حسن اخلاق که وجود دارد، سینمای کشورمان را رونق دهیم. اگر بتوانیم فیلمسازان و منتقدان بزرگ دنیا را دعوت کنیم و از آنها و تجربیاتشان در برگزاری جشنواره استفاده کنیم، قطعا جشنواره جهانی فیلم فجر تاثیر خوبی روی سینمای ایران میگذارد و فیلمسازان ما میتوانند با حضور در این جشنواره از دانش روز سینما استفاده کنند.
سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر اول تا ششم اردیبهشت ماه با دبیری رضا میرکریمی در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود. برای اطلاع از اخبار جشنواره به سایت آن به نشانی www.fajriff.com مراجعه کنید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- کارگاه انتقال تجربه ابوالفضل جلیلی در موزه سینما/ رونمایی یک مستند در مشهد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خاطره ابوالفضل جلیلی از تست بازیگری مقابل انتظامی/ وقتی سینما حرام بود!
- در رونمایی از ۲ کتاب سینمایی مطرح شد؛ دیالوگها برگرفته از زندگی است/ بومی سازی شخصیت شناسی
- بالن نقرهای جشنواره سه قاره برای «درب»
- داوران بخش بینالملل جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- به بهانه سالروز تولد کیومرث صابری فومنی /روایت مجیدی ،پیمان قاسمخانی ، کمال تبریزی وابوالفضل جلیلی
- تبریک کانون کارگردانان به ابوالفضل جلیلی به خاطر موفقیت در شانگهای
- «مسیر معکوس» ابوالفضل جلیلی برنده دو جایزه از جشنواره فیلم شانگهای شد
- پروانه نمایش ۲ فیلم صادر شد
- پروانه ساخت چهار فیلم صادر شد
- فراخوان فستیوال سینمای ایران در شانتیئی منتشر شد/ معرفی هیات داوران و عوامل
- ابوالفضل جلیلی: سیاهنمایی در سینما وجود ندارد/ کرونا از زندگی ما حذف نمیشود
- برگزیدگان بخش بینالملل آکادمی افسانه زندگی معرفی شدند/ «رفقای عزیز»، بهترین فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد