نشست خبری حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه ۱۱ مرداد در محل سالن اجتماعات برج آزادی در تهران برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، وی در ابتدای این نشست که به دعوت بنیاد رودکی با هدف بازدید و آشنایی خبرنگاران با مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی تشکیل شده بود، به برخی ویژگیهای برج آزادی اشاره کرد و گفت: مشکل برج این است که هنوز حریم آن مشخص نشده و گاهی مورد تعرض قرار میگیرد. لازم است این نماد ایرانی-اسلامی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و با تخصیص اعتبار لازم صیانت آن با توجه بیشتری انجام شود.
نوش آبادی این کار را نیازمند همیاری و کمک سایر نهادها، دستگاهها از جمله شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی دانست و در همین رابطه علی اکبر صفیپور مدیر عامل بنیاد رودکی با بیان اینکه شورای شهر تهران ۱۴ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی محوطه بیرونی مجموعه برج آزادی اختصاص داده و این عملیات هم اکنون در حال انجام است، گفت: مجموعه داخلی برج آزادی هم نیازمند مرمت است و برآوردهای ما نشان میدهد که این کار نیازمند ۱۶ میلیارد تومان اعتبار است.
ناشران غیردولتی زیر بار مسئولیت ممیزی نمیروند
در ادامه نوش آبادی در پاسخ به سوالی درباره اقدام اخیر وزارت ارشاد درباره واگذاری ممیزی کتاب به ناشران گفت: پیشنهاد واگذاری ممیزی کتاب در ابتدای دولت یازدهم و از سوی وزیر ارشاد مطرح شد که بسیاری از ناشران با این پیشنهاد موافقت نکردند. کمااینکه تا این لحظه هم هیچ ناشر غیر دولتی، قبول نکرده ممیزی کتاب را خودش انجام دهد.
سخنگوی وزارت ارشاد افزود: آنچه که در حال حاضر مطرح است، طرحی است با این هدف که ناشران دولتی تشویق شوند تا ممیزی کتاب را انجام دهند، البته با حفظ برخی اصول، چارچوب ها و ضوابط. اول اینکه ناشر دولتی باید یک هیئت علمی مجرب و توانمند و متعهد داشته باشد. دوم اینکه حاضر باشد اعضای این هیئت علمی را به وزارت ارشاد معرفی کند تا به تائید این وزارتخانه برسد و سوم اینکه ممیزی ها نه در حوزه کتاب های دینی، ادبیات، شعر، داستان و مسائل اینچنینی بلکه در حوزه های آموزشی، پزشکی و مسائل تخصصی باشد. چرا که ممیزی آن دسته از آثار (دسته نخست) کماکان به عهده وزارت ارشاد است.
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد شائبه دخالت وزارت ارشاد در انتخابات شوراهای صنفی در حوزه های فرهنگی و هنری، آن را رد کرد و گفت: ما حتی سعی می کنیم دیگر دستگاهها را هم از مداخله در انتخابات این شوراها منع کنیم و اجازه اعمال نفوذ را به آنها نمیدهیم.
نوشآبادی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت ارشاد که سالن محل برگزاری جشن حافظ را به مجریان آن داده است، مسئولیت اتفاقات آن جشن را بر عهده نمیگیرد؟ گفت: جشن حافظ هر ساله و توسط یک نشریه از بخش خصوصی برگزار میشود و ربطی هم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد. این جشن همانطور که گفتم ۱۶ سال است که برگزار می شود و در دولتهای قبلی هم برپا شده است. ما هم تنها محوطه یکی از سالنهایمان را در اختیار مجریان این جشن قرار دادیم.
پوشش حاضران در جشن چندان عجیب نبود
سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه اتفاقات جشن حافظ و نحوه پوشش افراد در آن جشن از سوی نشریه مورد اشاره (یالثارات) بیش از اندازه بزرگ نمایی شد، گفت: این قبیل پوششها و جلوهها چندان چیز عجیبی نیست که برخی رسانهها فکر کنند با عکاسی از آن، صحنههای بسیار عجیب و غریبی را شکار کردهاند.
نوشآبادی ادامه داد: ما هر روزه در نقاط مختلف سطح شهر و در اماکن عمومی و در وسایل نقلیه زمینی و هوایی با این دسته از جلوه ها روبرو میشویم. اما شایسته نیست کسانی به بهانه نقد دلسوزانه، بیایند به این افراد توهین کنند. کمااینکه حتی هنرمندان متعهد ما و کسانی که وجهه دینی و انقلابی دارند هم از این نحوه انعکاس جشن ناراحت بودند و ناراحتی خود را بیان کردند.
در جشن حافظ اتفاقی رخ نداده که وزیر بخواهد پاسخگو باشد
وی همچنین در خصوص اظهارات پژمان فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که گفته بود مجلس، وزیر ارشاد را به خاطر اتفاقاتی که در این جشن رخ داده است، استیضاح خواهد کرد، گفت: این یک اظهارنظر شخصی است. ضمن اینکه اتفاق خاصی نیفتاده است که حالا وزیر ارشاد بخواهد پاسخگوی آن باشد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مواردی که مسئولیت مستقیم دارد، دغدغه های دینی و اسلامی خود را اعمال می کند و ما معتقدیم که محیط های فرهنگی ما باید از سلامت کامل برخوردار باشند. اما واقعیت این است که این قبیل پوشش ها هر روز در جامعه دیده می شوند و لازم است برای حل معضل بدپوششی، فکری اساسی و البته از سوی همه دستگاه ها گرفته شود.
نوش آبادی در پاسخ به سوال خبرنگاری که معتقد بود با آئین نامه اخیر هیئت وزیران در مورد اجراهای هنری در اماکن، عملاً قدرت نیروی انتظامی از آن گرفته شده و به وزارت ارشاد اختیار تام داده شده است، گفت: ما هیچ مشکلی با نیروی انتظامی نداشته و نداریم کمااینکه این همه اجراهای هنری در کشور، بدون همکاری نیروی انتظامی غیر ممکن است. سابقه دولت تنها ناظر بر اصلاح ماده ۲۰ آئین نامه مربوطه و در جهت شفافیت در اجرای برنامه های فرهنگی و هنری بود کمااینکه عده ای قصد ایجاد تقابل میان وزارت ارشاد و ناجا را داشته باشند، پسندیده نیست چرا که ابلاغیه یاد شده جزء اختیارات و بلکه وظایف دولت بوده است.
سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص احتمال بازبینی فیلم «ارادتمند تینا…» پس از تائید ساخت آن با دستور حجت الله ایوبی گفت: هر شورایی از جمله شورای نمایش به وظیفه خودش عمل میکند اما این بالاترین مقام دستگاه فرهنگی است که مطابق قانون این اختیار را دارد که برای جلوگیری از هرگونه اتفاق ناگواری، به صورت آنی به تصمیمات هر شورایی ورود کند و آن را تائید یا تغییر دهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- طنز آیدین سیارسریع درباره گزینه های نوبل و انتخاب وزیر ارشاد
- بازخوانی حملات یالثارات به سینماگران در یک دهه اخیر/از حاتمی کیا تا مجیدی!
- یالثارات فقط از قوهقضاییه عذرخواهی کرد/شکایت سینماگران به قوت خود باقیست
- وکیل مانی حقیقی اعلام کرد: شکایت ما از یالثارات شنبه ثبت میشود
- قیام اهالی سینماعلیه هتاکی نشریه «یالثارات»
- تو چطور خدا را ندیدی؟!/ نامه ای به نویسنده ی مطلب یالثارات
- نامه هیئت مدیره خانه سینما خطاب به ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و مانی حقیقی
- انتقاد فعالان فرهنگی حامی انقلاب از یالثارات/ قوه قضاییه با این نشریه برخورد کند/اسامی
- شهاب اسفندیاری: نشریهای که اسم امام حسین را انتخاب کرده رکیکترین اهانتها میکند
- حمله یالثارات به رامبد جوان و خندوانه/ مجریگری به سبک خواجههایحرمسرا
- شکایت حوزه علمیه و پلیس از یک جشن سینمایی
- انتقاد به انتشار یالثارات در صحن علنی مجلس
- یالثارات باز هم با سوژه یک جشن منتشر شد/تحلیل لباس بازیگران!
- جنتی: «یالثارات» به طور موقت اجازه انتشار دارد!
- رییس کل دادگستری استان تهران: یالثارات توقیف نشده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





