امیر پوریا در اعتماد نوشت :بیدرایتی خودزنانه سازمان صدا و سیما در بیهوده از دست دادن پربینندهترین برنامه تلویزیونی تمام ادوار بعد از انقلاب، از هفته و ماه و نیمسال گذشت و اواخر سال جاری، از غیاب برنامه «نود» در کنداکتور پخش دوشنبه شبهای شبکه سه، یک سال میگذرد. بعد از مدتها بیواکنشی محتاطانه عادل فردوسیپور، برنامه اینترنتی «کلاسیکو» به تهیهکنندگی او تنها محصول جدی و رسمی این دوره طولانی کنار گذاشته شدن از برنامهسازی تلویزیونی بود که به مناسبت بازی امشب بارسلونا – رئال مادرید در نیوکمپ و در نیم فصل اول لالیگای ۲۰۲۰- ۲۰۱۹ منتشر شد. در استندآپ کمدی میانه برنامه به قلم امیر وفایی – که در مجموعه نه چندان موفق «شوخی کردم» مهران مدیری، بهترین آیتمها نوشته اوست- و با اجرای اندکی دستپاچه امیرمهدی ژوله، چند شوخی با مسوولان کشور و تصمیمگیریهای تلویزیون به چشم و گوش میخورد اما همچنان سمت و سوی کلی برنامه، محافظهکارانه بود و هیچ نشانی از جسارت در آن یافت نمیشد؛ به بیان دیگر، جز این نکته که اغلب حضار برنامه به هیچوجه در برنامههای ورزشی سازمان صدا و سیما حاضر نمیشوند، اگر این برنامه در تلویزیون تولید میشد، تفاوتی نمیکرد. به نظر میرسد همین نکته هم از مطلوبات خود عادل باشد: که بگویند مگر این برنامه چه داشت که نمیگذارند همتایش را در تلویزیون بسازد؟
اما منهای اینکه عادل عزم پشت کردن به سازمان و نهادهای رسمی را ندارد و همچنان میکوشد جای بازگشت به سازمان را برای خود باقی بگذارد، خود این اتفاق را در فضای جامعه مایوس، گرفتار و دودزده کنونی، باید بهشدت مثبت و شوقانگیز ارزیابی کرد. اصلا همین که خیل عظیمی از مردم به سرعت و در همان شب و روز اول پیگیر تماشای برنامهای باشند و انبوهی دیگر نیز بخشهایی از آن را در بریدههای اینستاگرامی و اپلکیشنهای ارتباطی ببینند، خود به معنای اثرگذاری و ایجاد نوعی جوشش و هیجان در مخاطبان است. توجه به این نکته که در برنامه همراه با حضور تماشاگر و مهمان، کات نخوردن حرفها میتواند تنها راه ایجاد حس یکپارچگی باشد، میتوانست به ساختار برنامه کمک برساند. در شکل کنونی، نه تنها لحن بسیاری از حرفهای پژمان جمشیدی، علی دایی و حضار استودیو نشان میدهد که جملاتشان در تدوین، بریده شده و ناتمام مانده، بلکه حتی بیدقتی در نشان دادن یکی از سوالات روی پرده درست وسط گفتوگوی تصویری با ژابی آلونسو به مخاطب این حس را میدهد که گفتوگو زنده نبوده و از پیش ضبط و در استودیو بازسازی شده (که البته چنین هم شده).
جمشیدی با وجود ترکیب درست صمیمیت و جدیت در لحن گفتارش، روی نگاهش به مهمانان و دوربین، تسلط کافی ندارد و هم خیلی از حرفهای خطاب به بیننده برنامه را بدون نگاه به دوربین میگوید و هم بیشتر حرفهایش رو به علی دایی. شاید این نکته از حجب و حیای او در برابر پیشکسوت برمیآید؛ چنانکه در صحبت با وریا غفوری کمتر دچار این کاستی در اجرا میشود. اما در مجموع، همین که این برنامه بیتردید تب بازی امشب را به میزان قابل اعتنایی در جامعه امروز ما بالا برده، موفقیتی تحسینبرانگیز به شمار میرود و باید به تکرار و توالی آن امید بست؛ آن هم در جامعهای که برای هر میزان دلسردی و بیحوصلگی، حق دارد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نسخه کامل گپ و گفت کیوان کثیریان و امیر پوریا درباره مستند «میدان جوانان(سابق)»
- نسخه کامل گپ و گفت کیوان کثیریان با امیر پوریا در برنامه اتاق روشن درباره مستند «در جستجوی فریده» و انتخاب آن برای اسکار
- کرسی آزاد اندیشی رسانهای با عنوان نئولیبرالیسم و اقتصاد سینما برگزار میشود
- ادامۀ ماجرای «کاناپه» این بار با فیلمسازان
- بایگانی «کاناپه» و فقدان «خلاقیت» در مدیریت
- «گوزنها» در خانه هنرمندان به نمایش درآمد
- جلوگیری از توقف سینمای واقعی/یادداشتی از امیر پوریا
- کار فرهنگی یا مبارزه؟/یادداشتی از امیر پوریا
- نگذاریم این خاک سرد شود…/یادداشت امیر پوریا به مناسبت دومین سالگرد درگذشت کیارستمی
- تیم ملی و اصحاب کهف/یادداشتی از امیرپوریا
- ایران- اسپانیای امشب و تصویر «رابط فرانسوی»/یادداشتی از امیر پوریا
- هدیه تهرانی و خرج اعتبار خود برای دیگری/ یادداشتی از امیر پوریا
- علیه ابتذال «اکران مردمی»/یادداشتی از امیر پوریا
- حرف های مهناز افشار درباره ازدواج با یاسین رامین و اسکار فرهادی
- نگاهی به فیلم «رم، شهر بی دفاع»/ دعوت به تعالی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور