انجمن کارگردانان فرانسه در پی تصویب قانونی است که در نتیجه آن «رومن پولانسکی» را از عضویت در این نهاد سینمایی تعلیق میکند.
به گزارش سینماسینما به نقل از هالیوود ریپورتر، بر اساس قانون جدیدی که اعضای انجمن کارگردان فرانسه پیشنهاد تصویب آن را داده است، عضویت هر سینماگری که با اتهامات حقوقی رو به رو باشد به حالت تعلیق در خواهد آمد و افرادی که بویژه به واسط جرائم اخلاقی محکوم شده باشند نیز اخراج میشوند.
این قانون قرار است در میان ۲۰۰ عضو در مجموع عمومی این نهاد سینمایی به رای گذاشته شود. مجمع عمومی انجمن کارگردانان فرانسه معمولا در فصل بهار تشکیل جلسه میدهد اما قرار است در یک جلسه ویژه به موضوع تصویب این قانون بپردازد.
«رومن پولانسکی» کارگردان لهستانی-فرانسوی که از چند دهه پیش همواره با اتهامات اخلاقی و تجاوز رو به رو بوده است مطمئنا تحت تاثیر این قانون جدید قرار خواهد گرفت و احتمال تعلیق و اخراج وی از این نهاد سینمایی وجود دارد.
«پیر ژولیوه» رئیس انجمن کارگردانان فرانسه در این باره گفت: ۴۰ سال از زمان مطرح شدن اولین پرونده علیه رومن پولانسکی تا کنون گذشته است و در این مدت جهان تغییرات زیادی داشته است. جرائم همچنان یکسان باقی ماندهاند اما نحوه برخورد و پذیرش آنها تغییرات عمدهای داشته است. میتوانید سرتان را در یک حفره فرو ببرید و به خودتان بگویید جهان تغییر نکرده اما تغییر کرده و نتیجه آن هم تصمیم جدید ما برای تصویب این قانون جدید است.
«پولانسکی» در سال ۱۹۹۷ در ماجرای تجاوز به یک دختر ۱۳ ساله در آمریکا گناهکار شناخته شد اما پیش از آغاز دوران محکومت به فرانسه گریخت و از آن زمان تا کنون دولت امریکا در تلاش برای استرداد وی است.
اخیرا زنی به نام «والنتینه مونیه» که در دهه ۱۹۸۰ میلادی در چند فیلم بازی کرده بود نیز در مصاحبهای با روزنامه فرانسوی پاریزین مدعی شد که «رومن پولانسکی» در سال ۱۹۷۵ و زمانی که وی ۱۸ سال داشته است به او در یک پیست اسکی تجاوز کرده است.
این کارگردان لهستانی-فرانسوی در سال ۲۰۱۰ نیز در مظان اتهام یک زن انگلیسی به نام «شالوت لوئیس» قرار گرفت که مدعی بود در سال ۱۹۸۳ مورد تجاوز قرار گرفته است و در سال ۲۰۱۷ نیز فرد دیگری به نام «روبین» وی را به تجاوز در سال ۱۹۷۲ متهم کرد، با این وجود وکیل «پولانسکی» همه این اتهامات را بیاساس خوانده است.
اما حواشی پیرامون «پولانسکی» و درخواست برای بایکوت فیلم «یک افسر و یک جاسوس» ساخته جدید این کارگردان کهنهکار، نتوانست مقابل موفقیت این فیلم را بگیرد و «یک افسر و یک جاسوس» در صدر گیشه فروش سینماهای فرانسه قرار گرفته است.
این فیلم روایتگر داستان واقعی زندگی «آلفرد دریفوس» افسر ارتش فرانسه است که به اشتباه و به جرم جاسوسی برای آلمانها در دهه ۱۸۹۰ میلادی محکوم شد و پس از گذشت چند سال، بیگناهی او به اثبات رسید.
«ژان دوژاردن» در این فیلم در نقش افسر ضدجاسوسی بازی میکند که بیگناهی «دریفوس» را ثابت میکند و نقش خود «آلفرد دریفوس» را «لوئیس گارل» بازی کرده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آسیبشناسی سوءاستفاده از قدرت در میان سلبریتیها و سیاستمداران
- با رضایت طرفین/ محاکمه جدید پولانسکی در آمریکا حل و فصل شد
- رومن پولانسکی در فرانسه محاکمه میشود
- «کاخ» پولانسکی در ونیز اقبال پیدا نکرد/ یک کمدی سیاه که خنده نگرفت
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- شیطان؛ بازیگر نقش اول غرب/ چرا تصویر ابلیس در سینمای جهان این همه تکرار میشود؟
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- حمایت قربانی تجاوز از کارگردان متجاوز
- جوایز سزار: ورود متهمان جنسی ممنوع!
- پولانسکی پشت درهای جشنواره برلین
- بازبینی پرونده تجاوز پولانسکی پس از ۴۵ سال
- مبارز واقعی خیر و شر جهان فانی/ درباره کتاب «بچهای که عاشق تنفر داشتن از او هستید»
- تجلیل از فردریک وایزمن در جشنواره کن
- زمان پردهها را کنار خواهد زد/ نگاهی به فیلم «کشتار»
- زنی قدرتمند که صحنه را تصاحب میکند/ نگاهی به فیلم «ونوس در پوست خز»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





