تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۵/۰۲ - ۱۴:۳۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 21440

هادی حجازی‌فرهادی حجازی‌فر که این روزها با بازی در نقش حاج احمد متوسلیان فیلم «ایستاده در غبار» روی پرده سینماهاست، نمایش «مکبث» را برای اجرا آماده می‌کند.

به گزارش سینماسینما، این کارگردان تئاتر  گفت: نمایش «مکبث» را برای اجرا در جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک آماده می‌کنم.

او که علاوه بر کارگردانی، طراحی و بازنویسی نمایشنامه را نیز انجام می‌دهد، ادامه داد: متن اصلی شکسپیر را به طور کامل بازنویسی و سعی کرده‌ام در عین رعایت ویژگی‌های کلاسیک کار، نمایشنامه کاملا روان باشد. به همین دلیل زبان نمایش ما با زبان شکسپیر متفاوت است و زیر گاه زبان اصلی متن، از ما بشدت دور است.

حجازی‌فر با اشاره به شیوه اجرای این نمایش افزود: یکسری صحنه اضافه کرده‌ایم ضمن اینکه فضای کار ما سورئالیست شده است. در این نمایش به دلیل امکانات خاص تئاتر عروسکی، به کابوس‌ها و خواب‌های شخصیت‌ها راه پیدا می‌کنیم.

وی درباره دیگر ویژگی‌های این نمایش اضافه کرد: تمرکز ویژه‌ای بر تحلیل متن داریم و در این تحلیل، خیلی جاها خود بازیگران به عروسک تبدیل می‌شوند و نگاه ویژه‌ای به عروسک گردان‌ها داریم. درواقع به نوعی نشان می‌دهیم که آدم‌ها گاه بازیچه تقدیر می‌شوند و این نگاه به روح نمایش عروسکی بسیار نزدیک است.

حجازی‌فر که در اجرای این نمایش از انیمیشن هم بهره می‌برد، ادامه داد: بیشتر به موقعیت‌ها و امکانات تئاتر عروسکی توجه داریم نه اینکه صرفا بخواهیم عروسک روی صحنه بیاوریم.

این کارگردان و بازیگر تئاتر که نمایشش را برای اجرا در تالار اصلی تئاتر شهر طراحی کرده است، افزود: اتفاق خوبی بود اگر تکلیف اجرای عمومی نمایش‌های شرکت‌کننده در جشنواره از حالا معلوم بود چون در آن صورت،  اسپانسرها و تهیه‌کنندگان برای سرمایه‌گذاری ترغیب می‌شدند. ضمن اینکه در شکل فعلی که تکلیف اجرای عمومی نمایش‌ها معلوم نیست، گروه‌ها بعد از اجرای جشنواره، جایی برای نگهداری دکور و عروسک‌های آثارشان ندارند. البته خانم برومند دبیر جشنواره در تلاش است تا چند سهمیه برای اجرای عمومی نمایش‌های جشنواره فراهم کند.

هادی حجازی‌فر در اجرای این نمایش خود ایفاگر نقش «مکبث» است که در کنار بازیگران و عروسک‌گردان‌هایی چون فرهاد تفرشی، پریناز لطف‌اللهی، ابراهیم امینی، مینا شجاعیان، حامد جعفری‌نیا و … روی صحنه حضور دارد.

مرتضی مشکات به عنوان مشاور و دستیار کارگردان، امیر زاغری به عنوان طراح صحنه، گلنوش طاهری و سجاد هاشمی با طراحی و ساخت عروسک و آکسسوار با اجرای این نمایش همکاری دارند.

هادی حجازی‌فر اجرای نمایش‌های عروسکی «ملاقات بانوی سالخورده»، «رومئو و ژولیت»، «دایره» و … را در کارنامه هنری خود دارد.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها