آیین بزرگداشت سه سینماگر شاخص و متعهد انقلاباسلامی و دفاع مقدس در اختتامیه شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت برگزار میشود.
به گزارش سینماسینما به نقل از ستاد اطلاعرسانی شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با حضور سید مهدی عظیمی میرآبادی دبیر این دوره از جشنواره، هنرمندان و سینماگران و مقامات لشکری و کشوری عصریکشنبه ششم مهرماه در باغ موزه دفاعمقدس در جوار مزار شهدای گمنام برگزار میشود.
اهدای «نشان رسول» به سینماگر خلاق، معرفی برگزیدگان بخشهای «جشنواره جشنوارهها» و«مدافعان سلامت» شانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت از جمله بخشهای این مراسم است.
همچنین مراسم بزرگداشت جمشید هاشمپور، جمال شورجه و محسن علیاکبری همزمان با مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت برگزار میشود.
جمشید هاشمپور، افتخار بازیگری سینمای ایران
جمشید هاشمپور ستاره سینمای ایران در دهه هفتاد یکی از مهمترین بازیگران سینمای ایران است. هاشم پور که پس از «تاراج» به شهرت رسید و یک دهه به عنوان ستاره پرفروش سینمای بدنه مقابل دوربین رفت، بازیگری بااستعداد، با صدایی خوب و لحنی دلنشین است. از میانه دهه هفتاد شمسی و به دنبال تغییر فضای اجتماعی، هاشم پور کم کارتر شد. ظهور ستارگان جوان او را به حاشیه راند اما از سینمای حرفه ای دور نکرد.
هاشمپور در مقاطعی که بیشترین فیلمهای تجاری را بازی می کرد، توانست با بازی در آثاری چون «مادر»، «پرده آخر» یا «دلشدگان» وجهی دیگر از تواناییهایش را نشان بدهد. مجموعه همکاریهای او با رسول ملاقلیپور اما بخشی منحصر به فرد از کارنامه این بازیگر است. ملاقلی پور نخستین بار به هاشم پور اعتماد و از او تصویری تازه ارائه کرد. آنهم در قالب یکی از قهرمانان سالهای دفاع مقدس. از میان نقش آفرینیهای خاص او، همکاری هایش در «هیوا»، «قارج سمی»، «مزرعه پدری» و «میم مثل مادر» ساخته رسول ملاقلی پور در یاد ماندنی است.
شورجه، نامی به رنگ دفاع مقدس
جمال شورجه یکی از فیلمسازانی است که نام خود را به نشان دفاعمقدس و انقلاب گره زده است. او در سالهای پس از جنگتحمیلی، همواره دغدغه ساخت آثار با موضوع دفاعمقدس را با خود حمل کرده است.
جمال شورجه بیشک یکی از معدود فیلمسازان سینمای ایران است که همواره دغدغه ساخت آثاری منطبق با مضامین ارزشهای انقلاب و دفاعمقدس داشته و دارد.
شورجه در جنگ تحمیلی به عنوان تصویربردار به جبهههای اعزام شد و همزمان همکاری خود را با حوزه هنری آغاز کرد. او برای تحصیل در رشته سینما به مرکز فیلمسازی اسلامی معرفی شد و همانجا بود که الفبای سینما را آموخت. راه شورجه به سینما رسید، او در سال ۱۳۶۷ اولین فیلم سینمایی خود تحت عنوان «روزنه» را ساخت.
شورجه در کنار کارگردانی فیلم های سینمایی سه مجموعه تلویزیونی به نامهای شب چراغ (۱۳۷۸)، پروندههای مجهول (۱۳۸۰) و پرده عشق (۱۳۸۱) را هم کارگردانی کرد.
جمال شورجه، دو بار برای «حماسه مجنون» و «سیوسه روز» نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شد که برای فیلم «سی و سه روز» سیمرغ بلورین ویژه جشنواره را دریافت کرد.
علیاکبری و کوشش برای ثبت خاطرات دفاع مقدس
محسن علیاکبری دغدغه تولید آثار با موضوع دفاعمقدس را داشته و فیلمها و سریالهایی که به تهیهکننندگی او تولید شدهاند، عمدتاً در ژانر دفاعمقدس و با محور ارزشها و آرمانهای انقلاب هستند. او معتقد است سینمای دفاع مقدس و ارزشی فقط به فیلمهای جنگی ختم نمیشود بلکه شامل هر اتفاق و جریان انقلابی ارزشمند است.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم (استرداد) در سیویکمین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم (همیشه پای یک زن در میان است) از نگاه مردمی، نامزد بهترین فیلم (پاداش سکوت) در یازدهمین دوره جشن خانه سینما، و جایزه ویژه هیئت داوران بهترین فیلم (سبیل مردونه) در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم رشد، بخشی از افتخارات علیاکبری است.
اختتامیه مرحله نخست شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت در بخشهای «مدافعان سلامت» و «جشنواره جشنوارهها» همراه با اهدای نشان رسول به سینماگر خلاق حوزه انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت، عصر امروز، یکشنبه ۶ مهرماه ساعت ۱۹:۳۰در باغ موزه دفاع مقدس در جوار مزار شهدای گمنام برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا ساختن سریال «موسی» برای جمهوری اسلامی اینقدر مهم است؟!/ درباره پروژه هزاران میلیاردی
- دو سال پس از رونمایی در جشنواره فجر؛ «شین» از چهارشنبه روی پرده میرود
- قهرمانها را چه شد؟
- شب «جمال شورجه» در موزه سینمای ایران برگزار میشود
- بازتاب یک یادداشت/ توضیح مدیر کل ارشاد درباره صحبتهای وزیر ارشاد
- دورانِ دانایان!
- وزیر ارشاد به عیادت جمال شورجه رفت
- حال عمومی جمشید هاشم پور خوب است
- عکسی نوستالژیک از جمشید هاشمپور
- حقایقی درباره جمشید هاشم پور به بهانه سالروز تولد او
- نمایش خیانتهای بختیار در «روزهای ابدی»
- توضیحات تهیهکننده «روزهای ابدی» درباره استفاده از کلاه گیس/ بازیگران ارمنی بودند
- جفایی که به عباس امیر انتظام شد/ تحریف واقعیت در یک سریال تاریخی
- «گیجگاه» در مرحله ضبط موسیقی
- تصاویر گریم ابراهیم یزدی و آخرین سفیر آمریکا در ایران در سریالی به کارگردانی جواد شمقدری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





