جشنواره فیلم قاهره ۲۰۱۹ دیروز جمعه به پایان رسید و دو فیلم از مکزیک و تونس جوایز اصلی این جشنواره را به خانه بردند.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، «دیگر اینجا نیستم» درامی درباره مهاجرت و هویت ساخته فرناندو فریاس کارگردان جوان مکزیکی برنده بزرگ جشنواره فیلم قاهره شد که دیشب جمعه به کار خود خاتمه داد.
این فیلم که درباره یک جوان ۱۷ ساله از قبیلهای محلی است که با یک کارتل مکزیک را به مقصد کویینز ترک میکند و در آنجا به دلیل لباس و موهایش در مرکز توجه قرار میگیرد، به عنوان بهترین فیلم جایزه اصلی هرم طلایی قاهره را دریافت کرد. این فیلم که جایزه بازیگری را نیز برای خوان دانیل گارسیا تروینو دریافت کرد، پیشتر جایزه بهترین فیلم را از جشنواره مورلیا در مکزیک دریافت کرده بود.
ریاست هیات داوران بخش رقابتی جشنواره قاهره امسال برعهده نویسنده-کارگردان آمریکایی استوین گاگان کارگردان «سیریانا» بود که جایزه هرم نقرهای را به «روح استوایی» ساخته باس دووس کارگردان کهنهکار بلژیکی داد.
جایزه هرم برنز نیز که به اولین یا دومین کار یک کارگردان اهدا میشود به طور مشترک به دو اثر تعلق گرفت. ژانگ چونگ و ژانگ بو کارگردانهای چینی با فیلم «چهارمین دیوار» که تصویری از دو فرد آسیب دیده با گذشتهای مشترک در دنیای فانتزی است و تریلر روانشناسانه میچال هوگنائر کارگردان چک با عنوان «یک نوع خاص سکوت» در این بخش به عنوان برنده معرفی شدند.
جایزه فیلمنامه هم به ناجوا مادر نویسنده-کارگردان فلسطینی برای درامی با عنوان «بین بهشت و زمین» درباره طلاق رسید.
جایزه بهترین بازیگر زن هم نصیب بازیگر فیلیپینی جودی آن سانتوس برای بازی در فیلم ملودرام «میندانائو» و برای ایفای نقش مادری رسید که یک فرزند بیمار دارد.این فیلم که ساخته بریلانته مندوزا است، جایزه بهترین کار هنری را هم برد.
برنده بزرگ بخش مجزای رقابتی بهترین فیلم عربی هم به مهدی برسویی کارگردان تونسی برای فیلم «پسر» شد. این فیلم که درباره پدری است که پسرش در یک حمله تروریستی مجروح شده، جایزه ویژه داوران را هم برد. «پسر» در جشنواره فیلم ونیز موفق شده بود تا جایزه بهترین بازیگر مرد بخش افقها را برای سامی بوجیلا که نقش پدر را ایفا کرده، از آن خود کند.
درام مهند هایال کارگردان عراقی با عنوان «خیابان حیفا» که در یکی از خطرناکترین مکانها در جریان جنگ داخلی در بغداد ۲۰۰۶ میگذرد نیز دو جایزه دریافت کرد: جایزه بهترین کارگردان عرب و بازیگری برای علی تامر که در نقش یک تک تیرانداز ظاهر شده است. این فیلم به تازگی موفق به کسب جایزه بوسان هم شد.
امسال چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم قاهره برگزار شد و این دومین سالی بود که محمد حفظی تهیهکننده مصری مدیریت آن را برعهده داشت.
آکادمی اسکار امسال اعلام کرد که فیلمهای لایو اکشن و انیمیشن کوتاه این جشنواره مستقیم وارد رقابت اسکار میشوند.
این جشنواره ماه پیش با امضای تعهد برابری جنسیتی که از سوی جشنوارههایی چون کن و ونیز پذیرفته شده، به عنوان نخستین جشنواره دنیای عرب، این اصل را پذیرفت.
مستند «پایانه بیروت» ساخته الی کمال که محصول مشترک امارات-لبنان است و از یک راهآهن متروک برای کشف مفاهیمی درباره مرزها و هویت در جامعه آشفته لبنان استفاده میکند، جایزه بهترین فیلم مستند را از آن خود کرد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره فیلم قاهره ۲۰۲۵؛ درخشش سینمای فلسطین در مصر/ دو جایزه برای علیرضا خاتمی
- برای مراسم ۲۰۲۱؛ مجریان گلدن گلوب تعیین شدند
- جشنواره فیلم «مراکش» شروع به کار کرد/ تجلیل از سینمای استرالیا
- جایزه پالم اسپرینگز به اسکورسیزی اهدا میشود
- جوایز ۳ میلیون دلاری برای یک جشنواره سینمایی در عربستان
- اکران فیلم های جشنواره فجر در قزوین؛ نیمه تاریک جشنواره فیلم فجر در قزوین/ فیلمهای خوب اکران نشد
- «اعتراض وارد نیست» راهی نپال میشود
- بازخورد نمایش «آنسوی ابرها» مجیدی در لندن/ فیلمی که با معیارهای بالیوودی سازگار نیست
- نمایش فیلمی با بازی نیکی کریمی در جشنواره ونکوور
- حضور چشمگیر سینمای ایران در جشنواره کودکان کانادا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





