تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۵/۰۶ - ۱۷:۱۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 139565

سینماسینما، محمد حقیقت/ پاریس: برای نخستین بار در جشنواره ونیز، ریاست سه هیات‌ داوران از هیات‌های چهار گانه جشنواره، به زنان واگذار شده است.

از چند سال پیش به این سو که اعتراض هایی برای بیشتر جا دادن به زنان در سینما و به ویژه حضور آنها در مسابقات و جشنواره ها سروصدای بسیاری به پا کرده بود، جشنواره‌ها سعی کرده و دارند که به هر قیمتی شده حضور زنان را در جشنواره ها گسترش دهند. درجشنواره کن دو سه سال پیش که به تعداد فیلمسازان زنان در بخش مسابقه اش افزوده بودند، متاسفانه آثار خوبی از آنان وجود نداشت و با انتقادات تند منتقدین هم روبرو شد از جمله فیلم «دختران خورشید» – البته هنوز هیچ جشنواره ای نتوانسته که پنجاه در صد فیلمهای مسابقه اش از زنان فیلمساز باشد – و تا وقتی که فیلمهای خیلی خوب ساخته زنان فیلمساز وجود نداشته باشد، نباید آنها را بطور مصلحتی در مسابقه جا داد، چون در نهایت به ضرر خود آن فیلمساز تمام می‌شود. درعوض امسال جشنواره معتبر ونیز که درقسمت اصلی خود – چهار بخش مسابقه ای – دارد از حضور سه زن بعنوان ریاست داوری در هر بخش استفاده کرده است. در بخش مسابقه اصلی خانم کیت بلانشت، بازیگر استرالیایی، در بخش افق ها ( اوریزونتی ) خانم کلر دنی کارگردان فرانسوی و در بخش مسابقه ای ( virtual reality ) خانم سلین کارت ( فرانسوی – امریکایی) به عنوان رییس داوران انتخاب شده اند .در این بخش آخر بیشتر فیلمهای تجربی و کاملا متفاوت و خارج از نُرم نشان داده می‌شوند.

جشنواره ونیز ۲۰۲۰ که قرار است به شکل فیزیکی از دوم سپتامبر شروع به کار کند، فردا، سه شنبه طی یک کنفرانس مطبوعاتی حدود ساعت ۱۱ صبح کلیه فیلمهای انتخاب شده در قسمت رسمی به سرپرستی آقای البرتو باربرا که مدیر جشنواره است، را اعلام می‌کند. از سینمای ایران خبرهای خوبی در راه است و باید تا فردا حوصله کرد تا به طور رسمی تایید شود. سوال اینجاست که باتوجه به دوباره اوج گرفتن ویروس کرونا در همه جا و از جمله دراروپا، آیا عوامل فیلمها می‌توانند در جشنواره حضور داشته باشند؟ برمبنای خبرها، هنوز دعوتنامه ها ارسال نشده است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها