رسول صدرعاملی کارگردان سینما در توصیف جعفر والی بازیگر تئاتر و سینما گفت: «زندهیاد والی در متن فرهنگ بازیگری به معنای مقدساش بود.»
به گزارش سینماسینما، جعفر والی کارگردان و بازیگر تئاتر و بازیگر تلویزیون و سینما صبح شنبه بیست و هفتم آذر ماه دارفانی را وداع گفت.
از جمله حضورهای والی در سینما میتوان به بازی در فیلمهای «گلهای داودی» و «پاییزان» به کارگردانی رسول صدرعاملی اشاره کرد.
صدرعاملی در گفتوگو با سینماسینما، درباره خاطرات خود از همکاری با این هنرمند گفت: «جعفر والی همه عمرش رادر عرصه هنر و پای تئاتر و بعد هم سینما گذراند. قبل از انقلاب بیشترین فعالیت او در عرصه تئاتر بود، ولی بعد از انقلاب با فیلم «گلهای داوودی» کنار آقای مشایخی، آقای رشیدی کار سینما را به طور جدیتر دنبال کرد.»
او ادامه داد: «زندهیاد والی شخصیت بسیار بیحاشیهای داشت و در هیچ دورانی هیچ وقت حرف و مسئله و بحثی از او نمیشنیدید که غیر از کار در سینما و مباحث جدی آن باشد. در واقع بیش از اینکه مثل خیلی از همه ما در حواشی حضور داشته باشد در متن فرهنگ بازیگری به شکل کاملا مقدساش در تئاتر و سینما بود و هیچ وقت خودش را درگیر مسائل جنبی سینما و تئاتر نکرد، برای از دست دادن او متاسف هستم.»
کارگردان فیلم « دختری با کفشهای کتانی» افزود: «در تمام این سالها او تدریس میکرد و به بازیگری هم مشغول بود، حتی این اواخر هم حسرت دوباره روی صحنه تئاتر رفتن را داشت که متاسفانه اجل مهلتاش نداد. او در عرصه سینما کارگردانی کرد و یک فیلم به نام «تا غروب» ساخت، اما فیلمسازی را دیگر ادامه نداد و دوباره تمرکزش را روی بازیگری گذاشت.»
کارگردان فیلم «گلهای داودی» درباره تجربه همکاریاش با زندهیاد والی نیز گفت: «زندهیاد والی در سال ۶۳ در فیلم «گلهای داودی» که من کارگردانش بودم بازی کرد. حضور ایشان انرژی بخش تمام گروه بود. آن زمان من یک فیلمساز خیلی جوان بودم و در بیست و چند سالگی دومین فیلمم را کارگردانی میکردم، ولی او با تمام وجودش به کار کمک میکرد. زندهیاد داوود رشیدی و آقای مشایخی هم مثل ایشان بودنشان بسیار دلگرم کننده بود و تاثیر حضورشان در کنار جوانترها مثل بیژن امکانیان، هیلدا پیرزاد و خیلی های دیگر احساس میشد. همه آنها به خصوص زندهیاد والی سعی میکردند با حمایت از من و فیلم کار به بهترین شکلاش پیش برود و این اتفاقی خوشایند برای من بود.»
این کارکردان همچنین گفت: «جدیترین موضوعی که برای زندهیاد جعفر والی وجود داشت این بود که یا قبول نمیکرد در کار یک فیلمساز بازی کند یا اگر پاسخ مثبت میداد و در کاری حضور پیدا میکرد حتی اگر کارگردانش جوان بود همه انرژی و احترام لازم را در کار خرج میکردند و به دیگران هم گوشزد می کردند که باید با کارگردان محترمانه برخورد کرد و تابع نظرات او بود و باورش داشت.»
صدرعاملی در پایان با ابراز تاسف از از دست دادن جعفر والی گفت: «همه ما رفتنی هستیم و مرگ قطعیترین اتفاق زندگی همه ماست، هیچ چیز به اندازه مرگ قطعی نیست اما اینکه آدمها چقدر عاقبت بخیر از دنیا میروند به نظرم مهم تر است، اینکه بعد از رفتنشان از خودشان چه جا گذاشتهاند مهم است. من مطمئن هستم همه کسانی که جعفر والی را از دور و نزدیک میشناسند یادش را برای همیشه زنده نگه میدارند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- «زیبا صدایم کن»؛ نجواى مردى از دل باران
- «زیبا صدایم کن»؛ بذرِ امید
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- در آیین نکوداشت «جعفر والی» در موزه سینما مطرح شد؛ هنر نیازمند عشق و صداقت است
- نکوداشت «جعفر والی» در موزه سینما
- یادداشت کیانوش عیاری درباره «جنگل پرتقال»؛ با ۶۰ هزار تومان، میلیونی لذت ببرید
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آخرین تصمیمات خانه سینما در پی قتل داریوش مهرجویی و همسرش
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





