رسول صدرعاملی کارگردان سینما در توصیف جعفر والی بازیگر تئاتر و سینما گفت: «زندهیاد والی در متن فرهنگ بازیگری به معنای مقدساش بود.»
به گزارش سینماسینما، جعفر والی کارگردان و بازیگر تئاتر و بازیگر تلویزیون و سینما صبح شنبه بیست و هفتم آذر ماه دارفانی را وداع گفت.
از جمله حضورهای والی در سینما میتوان به بازی در فیلمهای «گلهای داودی» و «پاییزان» به کارگردانی رسول صدرعاملی اشاره کرد.
صدرعاملی در گفتوگو با سینماسینما، درباره خاطرات خود از همکاری با این هنرمند گفت: «جعفر والی همه عمرش رادر عرصه هنر و پای تئاتر و بعد هم سینما گذراند. قبل از انقلاب بیشترین فعالیت او در عرصه تئاتر بود، ولی بعد از انقلاب با فیلم «گلهای داوودی» کنار آقای مشایخی، آقای رشیدی کار سینما را به طور جدیتر دنبال کرد.»
او ادامه داد: «زندهیاد والی شخصیت بسیار بیحاشیهای داشت و در هیچ دورانی هیچ وقت حرف و مسئله و بحثی از او نمیشنیدید که غیر از کار در سینما و مباحث جدی آن باشد. در واقع بیش از اینکه مثل خیلی از همه ما در حواشی حضور داشته باشد در متن فرهنگ بازیگری به شکل کاملا مقدساش در تئاتر و سینما بود و هیچ وقت خودش را درگیر مسائل جنبی سینما و تئاتر نکرد، برای از دست دادن او متاسف هستم.»
کارگردان فیلم « دختری با کفشهای کتانی» افزود: «در تمام این سالها او تدریس میکرد و به بازیگری هم مشغول بود، حتی این اواخر هم حسرت دوباره روی صحنه تئاتر رفتن را داشت که متاسفانه اجل مهلتاش نداد. او در عرصه سینما کارگردانی کرد و یک فیلم به نام «تا غروب» ساخت، اما فیلمسازی را دیگر ادامه نداد و دوباره تمرکزش را روی بازیگری گذاشت.»
کارگردان فیلم «گلهای داودی» درباره تجربه همکاریاش با زندهیاد والی نیز گفت: «زندهیاد والی در سال ۶۳ در فیلم «گلهای داودی» که من کارگردانش بودم بازی کرد. حضور ایشان انرژی بخش تمام گروه بود. آن زمان من یک فیلمساز خیلی جوان بودم و در بیست و چند سالگی دومین فیلمم را کارگردانی میکردم، ولی او با تمام وجودش به کار کمک میکرد. زندهیاد داوود رشیدی و آقای مشایخی هم مثل ایشان بودنشان بسیار دلگرم کننده بود و تاثیر حضورشان در کنار جوانترها مثل بیژن امکانیان، هیلدا پیرزاد و خیلی های دیگر احساس میشد. همه آنها به خصوص زندهیاد والی سعی میکردند با حمایت از من و فیلم کار به بهترین شکلاش پیش برود و این اتفاقی خوشایند برای من بود.»
این کارکردان همچنین گفت: «جدیترین موضوعی که برای زندهیاد جعفر والی وجود داشت این بود که یا قبول نمیکرد در کار یک فیلمساز بازی کند یا اگر پاسخ مثبت میداد و در کاری حضور پیدا میکرد حتی اگر کارگردانش جوان بود همه انرژی و احترام لازم را در کار خرج میکردند و به دیگران هم گوشزد می کردند که باید با کارگردان محترمانه برخورد کرد و تابع نظرات او بود و باورش داشت.»
صدرعاملی در پایان با ابراز تاسف از از دست دادن جعفر والی گفت: «همه ما رفتنی هستیم و مرگ قطعیترین اتفاق زندگی همه ماست، هیچ چیز به اندازه مرگ قطعی نیست اما اینکه آدمها چقدر عاقبت بخیر از دنیا میروند به نظرم مهم تر است، اینکه بعد از رفتنشان از خودشان چه جا گذاشتهاند مهم است. من مطمئن هستم همه کسانی که جعفر والی را از دور و نزدیک میشناسند یادش را برای همیشه زنده نگه میدارند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- «زیبا صدایم کن»؛ نجواى مردى از دل باران
- «زیبا صدایم کن»؛ بذرِ امید
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- در آیین نکوداشت «جعفر والی» در موزه سینما مطرح شد؛ هنر نیازمند عشق و صداقت است
- نکوداشت «جعفر والی» در موزه سینما
- یادداشت کیانوش عیاری درباره «جنگل پرتقال»؛ با ۶۰ هزار تومان، میلیونی لذت ببرید
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آخرین تصمیمات خانه سینما در پی قتل داریوش مهرجویی و همسرش
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





