رسول صدرعاملی کارگردان سینما در توصیف جعفر والی بازیگر تئاتر و سینما گفت: «زندهیاد والی در متن فرهنگ بازیگری به معنای مقدساش بود.»
به گزارش سینماسینما، جعفر والی کارگردان و بازیگر تئاتر و بازیگر تلویزیون و سینما صبح شنبه بیست و هفتم آذر ماه دارفانی را وداع گفت.
از جمله حضورهای والی در سینما میتوان به بازی در فیلمهای «گلهای داودی» و «پاییزان» به کارگردانی رسول صدرعاملی اشاره کرد.
صدرعاملی در گفتوگو با سینماسینما، درباره خاطرات خود از همکاری با این هنرمند گفت: «جعفر والی همه عمرش رادر عرصه هنر و پای تئاتر و بعد هم سینما گذراند. قبل از انقلاب بیشترین فعالیت او در عرصه تئاتر بود، ولی بعد از انقلاب با فیلم «گلهای داوودی» کنار آقای مشایخی، آقای رشیدی کار سینما را به طور جدیتر دنبال کرد.»
او ادامه داد: «زندهیاد والی شخصیت بسیار بیحاشیهای داشت و در هیچ دورانی هیچ وقت حرف و مسئله و بحثی از او نمیشنیدید که غیر از کار در سینما و مباحث جدی آن باشد. در واقع بیش از اینکه مثل خیلی از همه ما در حواشی حضور داشته باشد در متن فرهنگ بازیگری به شکل کاملا مقدساش در تئاتر و سینما بود و هیچ وقت خودش را درگیر مسائل جنبی سینما و تئاتر نکرد، برای از دست دادن او متاسف هستم.»
کارگردان فیلم « دختری با کفشهای کتانی» افزود: «در تمام این سالها او تدریس میکرد و به بازیگری هم مشغول بود، حتی این اواخر هم حسرت دوباره روی صحنه تئاتر رفتن را داشت که متاسفانه اجل مهلتاش نداد. او در عرصه سینما کارگردانی کرد و یک فیلم به نام «تا غروب» ساخت، اما فیلمسازی را دیگر ادامه نداد و دوباره تمرکزش را روی بازیگری گذاشت.»
کارگردان فیلم «گلهای داودی» درباره تجربه همکاریاش با زندهیاد والی نیز گفت: «زندهیاد والی در سال ۶۳ در فیلم «گلهای داودی» که من کارگردانش بودم بازی کرد. حضور ایشان انرژی بخش تمام گروه بود. آن زمان من یک فیلمساز خیلی جوان بودم و در بیست و چند سالگی دومین فیلمم را کارگردانی میکردم، ولی او با تمام وجودش به کار کمک میکرد. زندهیاد داوود رشیدی و آقای مشایخی هم مثل ایشان بودنشان بسیار دلگرم کننده بود و تاثیر حضورشان در کنار جوانترها مثل بیژن امکانیان، هیلدا پیرزاد و خیلی های دیگر احساس میشد. همه آنها به خصوص زندهیاد والی سعی میکردند با حمایت از من و فیلم کار به بهترین شکلاش پیش برود و این اتفاقی خوشایند برای من بود.»
این کارکردان همچنین گفت: «جدیترین موضوعی که برای زندهیاد جعفر والی وجود داشت این بود که یا قبول نمیکرد در کار یک فیلمساز بازی کند یا اگر پاسخ مثبت میداد و در کاری حضور پیدا میکرد حتی اگر کارگردانش جوان بود همه انرژی و احترام لازم را در کار خرج میکردند و به دیگران هم گوشزد می کردند که باید با کارگردان محترمانه برخورد کرد و تابع نظرات او بود و باورش داشت.»
صدرعاملی در پایان با ابراز تاسف از از دست دادن جعفر والی گفت: «همه ما رفتنی هستیم و مرگ قطعیترین اتفاق زندگی همه ماست، هیچ چیز به اندازه مرگ قطعی نیست اما اینکه آدمها چقدر عاقبت بخیر از دنیا میروند به نظرم مهم تر است، اینکه بعد از رفتنشان از خودشان چه جا گذاشتهاند مهم است. من مطمئن هستم همه کسانی که جعفر والی را از دور و نزدیک میشناسند یادش را برای همیشه زنده نگه میدارند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- در آیین نکوداشت «جعفر والی» در موزه سینما مطرح شد؛ هنر نیازمند عشق و صداقت است
- نکوداشت «جعفر والی» در موزه سینما
- یادداشت کیانوش عیاری درباره «جنگل پرتقال»؛ با ۶۰ هزار تومان، میلیونی لذت ببرید
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آخرین تصمیمات خانه سینما در پی قتل داریوش مهرجویی و همسرش
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
- همزمان با ولادت امام رضا (ع) منتشر شد؛ خاطرات صدرعاملی از عزت الله انتظامی و خسرو شکیبایی
- در نشست هفته جهانی موزه و میراث فرهنگی در موزه سینما مطرح شد: کیارستمی میگفت مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم/ موزهها باید زنده بودن و زندگی را به جامعه منتقل کنند
- پوستر «جنگل پرتقال» رونمایی شد
- نشست رسانهای «جنگل پرتقال» برگزار شد/ رسول صدرعاملی: وقتی درباره زن زندگی آزادی مینویسیم، حواسمان به خودمان باشد
- اولین گزارش رسمی هیات مدیره خانه سینما/ خشونت در هر شکل هیچگاه به نفع مردم و حاکمیت نیست
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش