دبورا یانگ منتقد سرشناس هالیوود ریپورتر که مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر بود در یادداشتی که در هالیوود ریپورتر منتشر شده است به نقد فیلم «مارموز» ساخته کمال تبریزی پرداخت.
به گزارش سینماسینما، دبورا یانگ درباره این فیلم نوشته است:
کمال تبریزی، کارگردان صاحب سبک جریان اصلی سینمای ایران در هجویهای از محمود احمدینژاد رئیس جمهور سابق ایران تقدس زدایی میکند.
در حالی که پائولو سورنتینو در them از حماقتهای سیلویو برلوسکونی نخست وزیر سابق ایتالیا پرده برمیدارد، در ایران فیلم کمال تبریزی کارگردان جریان ساز با ساخت فیلم مارموز پرترهای از محمود احمدی نژاد را در فیلمی کمدی و تا حدی تخیلی و اغراق شده به تصویر میکشد. اگرچه در فیلم نام دیگری برای این شخصیت انتخاب شده، اما در صحنههای ترکیه بوضوح مشخص میشود این رئیس جمهور سابق است که مورد تمسخر قرار گرفته است. نمایش فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر با استقبال کم نظیری مواجه شد؛ سالنهای پر که امکان بالقوه فروش بالایی را برای فیلم در اکران عمومی پیش بینی میکند. بنیاد سینمایی فارابی حقوق پخش بینالمللی فیلم را بر عهده گرفته و نباید برای بازار جشنوارههای جهانی مشکلی وجود داشته باشد.
همانطور که به یاد داریم تبریزی کارگردانی است که با ساخت فیلم مارمولک در سال ۲۰۰۴ هم بخشی از سیاسیون را شوکه کرد، با داستان متفاوتی از یک دزد که خود را جای فردی روحانی جا میزند. مارمولک توانست جایزه بهترین فیلم آسیایی جشنواره مونترال را کسب کند. حال باید دید آیا مارموز که از نظر هنری ادعایی ندارد میتواند با تکیه بر طنز جذاب و تند و به روز خود موفقیتی مشابه را کسب کند.
حامد بهداد بازیگر نه تنها با گریم شباهتهایی با آقای ا.ن پیدا کرده، بلکه با رفتار و سکنات و گافهای رفتاری و گفتاری که میدهد، مشخصاً تماشاگر را به دیدن فیلم ترغیب میکند. فیلم در ذات خود فیلم عمیقی نیست، اما به عنوان یک کمدی لحظات به یاد ماندنیای دارد. مثل صحنه استفاده زیرکانه او از معاش مردم و در نهایت تغییر رأی آنها. همانطور که میدانید احمدی نژاد واقعی که به عنوان فردی مذهبی و تندرو به قدرت رسید و هشت سال زمام امور مملکت را به عنوان رئیس جمهور در دست گرفت، اعتبار و حمایت خود را نزد روحانیون طراز بالا از دست داد تا اندازهای که برای انتخابات بعدی رد صلاحیت شد. تمام این اشتباهات او را سوژه مناسب قصهای میکند که ارزش پرداختن دارد.
قدرتالله صمدی (بهداد) یک شهرستانی گستاخ است که راه خود را بدون پیشینه به دنیای سیاست باز میکند، بدون آنکه حتی بتواند لغات طولانی را در صحن مجلس بدون اشکال بیان کند. اما شانس همیشه با اوست. شانس بزرگ را موقعی به دست میآورد که به عنوان سردسته یک گروه معترض دست راستی به یک سالن تئاتر حمله میکنند تا یک کنسرت راک در حال برگزاری را به هم بزنند. مراسمی که بندرت مجوز برگزاری میگیرد و حالا با حضور وزیر در حال اجرا است. برای ترساندن مردم او پشت میکرفون میرود و فریاد میزند: “بمب”. در زمان کوتاهی بعد از آن به طرز حیرت آوری بمبی منفجر میشود. رسانهها همه چیز را وارونه جلوه میدهند و از او قهرمانی میسازند که جان صدها نفر را نجات داده. مانی حقیقی کارگردان و بازیگر شناخته شده در نقش سردبیر نشریهای که با سیاسیون مرتبط است مشخصاً او را تحمل میکند اما به ارزشهای او واقف است. با توجه به محبوبیتی که قدرت به دست آورده حزب سیاسی اصلاح طلب محافظه کار او را به عنوان نفر اول لیست کاندیداهای خود برمیگزیند. در این میان یکی از سران حزب سؤال میکند “آخه کی به این میمون رأی میده؟” اما قدرت با ایدههای مسخره و بی اساس صرفاً تبلیغاتیاش مثل آوردن پول نفت سر سفره مردم یا شعارهای متفکرانه مثل “وقتی مشکل فرهنگی دارید، آن را به مشکل امنیتی تبدیل کنید” مسیر موفقیت در انتخابات را برای خود هموار میکند. اما خیلی زود از کنترل خارج میشود و افسارش از دست حامیان سیاسیاش در میرود. کل این سوء تفاهمات و اشتباهات همه جانبه در صحنههای بسیار کمدی به تصویر کشیده میشود. هم زمان علاقهمندی ناشیانه او به یک زن خبرنگار با رفتار دهاتی ناشی از کند ذهنی او با شکست مواجه میشود.
علیرغم سرعت بالای اتفاقات، مارموز به جای خاصی نمیرسد. در صحنههای نهایی قدرت به آدمهای اشتباه حمله میکند و بازداشت میشود. بعد از اینکه یک حامی ناشناس برای او وثیقه میگذارد، از فرصت استفاده کرده و به استانبول میرود و آنجا با گروهی از ایرانیان سلطنت طلب فراری بُر میخورد. (پرداختن به سلسله پهلوی یکی از خط قرمزهایی است که به نظر میرسد این روزها رنگ باخته است؛ تا حدی که آخرین شاه ایران سوژه مستند خوش ساخت و جدی ارثیه پدری است که آن هم در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد.)
بازیگران: حامد بهداد، ویشکا آسایش، آزاده صمدی، مانی حقیقی
کارگردان: کمال تبریزی
نویسنده فیلمنامه: آیدین سیار سریع
تهیه کننده: جواد نوروز بیگی
مدیر فیلمبرداری: علی تبریزی
طراح صحنه: بهزاد آدینه
طراح لباس: شیده محمودزاده
تدوین: سهراب خسروی
موسیقی: گروه بمرانی
پخش جهانی: بنیاد سینمایی فارابی
۹۰ دقیقه
ترجمه: آتوسا قلمفرسایی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
- گذر از کفتارها/ نگاهی به فیلم «داستان دستانداز»
- مدیران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- درخواست کمال تبریزی از هنرمندان
- فراخوان نخستین جشنواره ملی «فیلم اقوام ایرانی» منتشر شد
- پوستر جشنواره فیلم اقوام ایرانی رونمایی شد
- پوستر نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی رونمایی میشود؛ کمال تبریزی دبیر جشنواره شد
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش