حجتالله ایوبی رئیس سابق سازمان سینمایی و امیرحسین علمالهدی مدیر گروه هنر و تجربه به سخنان ضیاءالدین دری درباره توقف نمایش «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری واکنش نشان دادند.
به گزارش سینماسینما٬ در روزهای گذشته نقل قولی از دری عضو سابق شورای پروانه نمایش با این مضمون منتشر شد که ایوبی با این دلیل که فرزندش بعد از تماشای «خانه پدری» حسی ناخوشایند داشته٬ مانع اکران فیلم عیاری شده است.
روایت ایوبی
برای پی بردن به صحت و سقم این سخنان با ایوبی تماس گرفتیم و پاسخ ایوبی به این موضوع چنین بود: «معلوم است که این حرف صحت ندارد. فکر میکنم این موضوع و پاسخ این سوال آنقدر واضح است که نیاز به توضیح دیگری ندارد.»
آنچه موجب میشود ایوبی تاکید کند این موضوع آنقدر واضح است که نیاز به توضحی مفصل ندارد٬ اتفاقاتی است که در جریان اکران «خانه پدری» رخ داد. این فیلم در نوبتهای محدودی امکان نمایش در گروه هنر و تجربه به دست آورد. بعد از نمایش محدود فیلم واکنشها و فضایی که اطراف آن به وجود آمد٬ منجر به صدور دستوری از مراجعی بالاتر از سازمان سینمایی شد که در نتیجه آن فیلم از پرده پایین کشیده شد. بعد از این اتفاق بود که ایوبی از عیاری به دلیل شرایطی که برای نمایش فیلمش به وجود آمد٬ در جایگاه رئیس سازمان سینمایی عذرخواهی کرد و این عذرخواهی ایوبی تشکر عیاری را به همراه داشت.
در پایان سال ۱۳۹۴ جایزه اخلاق از سوی سازمان سینمایی به عیاری اهدا شد.
روایت علمالهدی
امیرحسین علمالهدی، در پاسخ به این سوال که آیا ادعای ضیاءالدین دری درباره پروانه نمایش «خانه پدری» صحت دارد یا نه٬ گفت: «به نظرم خود آقای ایوبی بهتر از هر کسی میتوانند به این ادعا پاسخ دهند، اما مسئلهای که برای این فیلم اتفاق افتاد این بود که شورای پروانه نمایش در سال ۹۴، پروانه نمایش این فیلم را اختصاصی برای هنر و تجربه و با محدودیت سنی زیر ۱۶ سال صادر کرد.»
علمالهدی در ادامه افزود: «آقای دری عضور شورای پروانه نمایش بودند و صحت و سقم این قضیه را باید خود آقای ایوبی بگویند٬ ولی میدانم که سال ۹۴ شورای پروانه نمایش، پروانه این فیلم را برای نمایش در سینماهای هنر و تجربه صادر کردند.»
او در پایان نیز تاکید کرد: «با شناختی که من از دکتر ایوبی دارم این بحث برای خود من پذیرفتنی نیست.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- یک نمایش برای «خانه پدریِ» کیانوش عیاری
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





