تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۵/۲۲ - ۰۸:۳۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 62280

نگار آذربایجانیسینماسینما، علی پاکزاد – نگار آذربایجانی کارگردان فیلم سینمایی «فصل نرگس» بر این باور است که علاقه‌مندی مخاطبان به فیلم‌های کمدی نباید ذهن همه سینماگران را به خود مشغول کند و موجب غفلت از سایر سوژه‌ها در سینما شود.
به گزارش سینماسینما، فیلم سینمایی «فصل نرگس» دومین ساخته سینمایی نگار آذربایجانی است. او در این فیلم به موضوع اهدای عضو پرداخته و یک دغدغه اجتماعی را در قالبی دراماتیک در فیلم خود روایت کرده است. ریما رامین فر، یکتا ناصر، امیر آقایی، پژمان بازغی، شایسته ایرانی، محمدرضا هدایتی، صالح میرزاآقایی، شیرین اسماعیلی و گوهر خیراندیش بازیگران این فیلم هستند.

نگار آذربایجانی نویسنده و کارگردان فیلم «فصل نرگس» درباره این فیلم گفت: «موضوعی که باعث شد این فیلم را بسازم و آن را بنویسم بحث اهدای عضو بود که محور اصلی داستان «فصل نرگس» محسوب می‌شود. برایم مهم است تماشای این فیلم باعث شود مخاطب به موضوع اهدای عضو فکر کند. عکس العمل مردمی که فیلم را در جشنواره دیده بودند نسبت به فیلم، خوشبختانه بسیار مثبت بود و امیدوارم که فیلم همین عکس العمل را از مخاطبان زمان اکرانش هم بگیرد»

او ادامه داد:«هر نویسنده و کارگردانی به عنوان خالق اثر انتخاب می‌کند چه مسیری را در زمان فیلمسازی‌اش طی کند. معتقدم آثار کمدی برای سینمای هر کشوری لازم است اما قطعا کافی نیست! ضمن اینکه بسیاری از فیلم‌هایی که امروز می‌بینیم و برچسب کمدی را هم یدک می‌کشند در واقع اصلا کمدی نیستند. به هر صورت به عنوان یک کارگردان مسیر خودم را ترسیم کرده‌ام و ترجیح می‌دهم در ساخت فیلم به چیزی بیشتر از صرفا سرگرم کردن مخاطب فکر کنم.»

آذربایجانی درباره استقبال مخاطبان از فیلم‌های کمدی در سینماها اضافه کرد: «در اینکه این روزها مردم بیشتر ترجیح می‌دهند در انتخاب فیلم‌ها از تماشای غم و غصه پرهیز کنند، شکی نیست. اما عقیده دارم سینما یک رسانه قدرتمند است که می‌تواند در تعیین سطح سلیقه مخاطبش تاثیر بگذارد؛ یعنی صرفا با این تحلیل سهل‌انگارانه که مخاطب فقط فیلم کمدی می‌پسندد، نمی‌شود و نباید همه به فیلم کمدی روی بیاوریم. سینما ژانرهای دیگری هم دارد که می‌توانند برای مخاطب جذاب باشند و مورد استقبال قرار بگیرند، به شرط اینکه فیلم‌ها با کیفیت استاندارد و مناسب آن ژانر ساخته و بعد ارائه شوند. یکی از کاربردهای سینما می‌تواند جنبه سرگرم‌کنندگی آن باشد، اما این تعریف همه سینما نیست.»

کارگردان فیلم «فصل نرگس» از وجه تشابه این فیلم با «آیینه‌های روبرو» ساخته قبلی خود٬ گفت:«به هر صورت شباهت‌هایی بین این دو فیلم وجود دارد؛ چون هر دو از ذهن و جهان‌بینی یک سازنده خلق شده‌اند. اما هر کدام از این فیلم‌ها یک موضوع متفاوت اجتماعی را روایت می‌کند و با ساختار متناسب برای مطرح کردن موضوعش به تصویر کشیده شده، به همین دلیل هم از لحاظ شیوه روایت و ساختار شباهتی به یکدیگر ندارند.»

این کارگردان درباره انتخاب بازیگران و چگونگی برقراری ارتباط با آنها گفت: «رابطه و آشنایی بین کارگردان و بازیگر به هر حال گاهی اوقات می‌تواند در انتخاب بازیگر برای نقش تاثیر بگذارد، اما در اکثر اوقات انتخاب بازیگران بر پایه آشنایی و دوستی قبلی نیست. درباره غزل شاکری که نقش رعنا را در فیلم «آیینه‌های روبرو» بازی می‌کرد و چگونگی انتخابش باید بگویم که زمان زیادی را برای انتخاب بازیگر این نقش صرف کردم. با بازیگران زیادی صحبت کردم٬ اما شخصیت «رعنا» را پیدا نکردم و غزل در تمام این مدت به عنوان طراح صحنه و لباس فیلم کنارمن بود تا روزی که برای بازدید لوکیشن به اتفاق به زندان رفتیم ؛ در زندان به دلیل قوانین خانم‌ها برای ورود باید چادر به سر کنند و غزل با چادر برای من تبدیل شد به رعنایی که در ذهن داشتم و همین اتفاق باعث شد که بیشنهاد بازی در این نقش را به او بدهم. یعنی در واقع ، غزل به دلیل اینکه در کنار من بود برای این نقش انتخاب شد، اما بقیه بازیگرهای آینه های روبرو را بدون داشتن سابقه آشنایی شخصی انتخاب کردم . برای نقش «سپیده» در «فصل نرگس» هم از همان ابتدای نگارش فیلمنامه به شایسته ایرانی فکر کردم که این انتخاب هم به دلیل دوستی، ارتباط و شناختی بود که بعد از «آینه‌های روبرو» با او پیدا کرده بودم، اما با باقی بازیگران این فیلم آشنایی و دوستی شخصی نداشتم و در مسیر همکاری در این فیلم با آنها از نزدیک آشنا شدم.»

کارگردان فیلم «فصل نرگس» درباره شرایط اکران فیلم توضیح داد: «فصل نرگس مزمونی امیدوار کننده دارد و حدس می‌زنم مخاطبش با حال خوش سالن سینما را ترک کند. اما به هر حال این فیلم یک فیلم اجتماعی است و این دسته از فیلم‌ها به نسبت فیلم‌های کمدی و به خصوص در هفته اول و دوم نمایش، به همکاری و حمایت بیشتری از طرف صاحبان سالن‌های سینما نیاز دارند که بتوانند دیده شوند و به سطح فروش مناسب برسند که امیدوارم این اتفاق برای این فیلم و فیلم‌های مشابه آن بیافتد.»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها